-7-
16. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie
voor algemeen financieel beheer en ruimtelijke ordening tot wijziging
van de Verordening Electriciteit-baatbelasting 1949. Deze baatbe
lasting, welke tot 1979 wordt geheven wegens vernieuwing van het elek
triciteitsnet, bedraagt voor de jaren 1964 t/m 1966 resp. 8% (in lan
delijk gebied) en 5% (binnen de bebouwde kommen) van de belastbare
opbrengst voor gebouwde eigendommen.
In verband met de maximale opbrengst andere belasting (aanvankelijk
23.000,-- thans 27.000,--) dienen de heffingspercentages voor de
belastingjaren 1967 t/m 1969 te worden verhoogd met 1% van de belast
bare opbrengst.
Voorgesteld wordt de hiervoor noodzakelijke wijzigingen in de Veror
dening aan te brengen en tevens enkele redactiewijzigingen aan te
passen.
17. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie
voor algemeen financieel beheer en ruimtelijke ordening tot vaststel
ling van de verordening reinigingsrechten 1967 met gelijktijdige in
trekking van de bestaande verordening.
Algehele herziening van deze verordening wordt nodig geoordeeld
om twee redenen;
1. teneinde de algehele overschakeling mogelijk te maken van
het tweemaal per week ophalen van huisvuil op eenmaal per
week ophalen onder gelijktijdige verstrekking -in het alge
meen- van het dubbele aantal vuilnisemmers per woning
2. teneinde de tarieven beter aan te passen aan het gestegen
prijspeil, mede in verband met de noodzaak ora bij de bestaan
de financiële situatie de heffingen voor deze diensten op
een redelijk peil te handhaven.
Voorgesteld wordt het tarief voor 1 of 2 emmers per gezin te
bepalen op l6,-- per jaar. (Thans 2x 6,--). Het tarief
voor de 3e emmer en elke volgende emmer, welke in het alge
meen voor bedrijfsdoeleinden zal worden gebruikt, te bepalen
op 16,-- per emmer, waarmede de kostprijs van deze dienst
verlening wordt benaderd. Voor grotere gezinnen kan voor een
eventuele 3e emmer een reductie van 50% worden genoten.
Voor de eerste twee emmers, die uitsluitend voor huisvuil ge
bruikt worden, gaan de gezinnen ook in de toekomst evenals
thans ongeveer 55% van de werkelijke kostprijs van deze dienst
betalen.
Voorgesteld wordt deze tarieven toe te passen met ingang van
1 januari 1967 en voor de periode, dat in een deel van de ge
meente nog tweemaal per week huisvuil zal worden opgehaald,
een overgangsregeling te treffen.
18. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie
voor Openbare Werken, Gemeentebedrijven en Marktwezen tot het be
schikbaar stellen van een crediet voor de aanschaffing van vuilnis
emmers voor de huisvuilophaaldienst.
Voorgesteld wordt tot aanschaffing van 3.OOO nieuwe vuilnisemmers
over te gaan, waarvoor een crediet wordt gevraagd van 30.000,--
Hiervan zijn 500 emmers bestemd voor vervanging en de aan
schaffing van de overige 2500 emmers houdt verband met het voor
nemen om in de gehele gemeente tot het eenmaal per week ophalen
van huisvuil over te gaan. Door deze wijziging in de dienstrege
ling, waarmede in enkele wijken reeds een proef werd genomen,
kan een belangrijke besparing in loon en materiaalkosten bereikt
worden, zonder dat de dienstverlening hierdoor geschaad behoeft
te zijn.