-7- 16. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie voor algemeen financieel beheer en ruimtelijke ordening tot wijziging van de Verordening Electriciteit-baatbelasting 1949. Deze baatbe lasting, welke tot 1979 wordt geheven wegens vernieuwing van het elek triciteitsnet, bedraagt voor de jaren 1964 t/m 1966 resp. 8% (in lan delijk gebied) en 5% (binnen de bebouwde kommen) van de belastbare opbrengst voor gebouwde eigendommen. In verband met de maximale opbrengst andere belasting (aanvankelijk 23.000,-- thans 27.000,--) dienen de heffingspercentages voor de belastingjaren 1967 t/m 1969 te worden verhoogd met 1% van de belast bare opbrengst. Voorgesteld wordt de hiervoor noodzakelijke wijzigingen in de Veror dening aan te brengen en tevens enkele redactiewijzigingen aan te passen. 17. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie voor algemeen financieel beheer en ruimtelijke ordening tot vaststel ling van de verordening reinigingsrechten 1967 met gelijktijdige in trekking van de bestaande verordening. Algehele herziening van deze verordening wordt nodig geoordeeld om twee redenen; 1. teneinde de algehele overschakeling mogelijk te maken van het tweemaal per week ophalen van huisvuil op eenmaal per week ophalen onder gelijktijdige verstrekking -in het alge meen- van het dubbele aantal vuilnisemmers per woning 2. teneinde de tarieven beter aan te passen aan het gestegen prijspeil, mede in verband met de noodzaak ora bij de bestaan de financiële situatie de heffingen voor deze diensten op een redelijk peil te handhaven. Voorgesteld wordt het tarief voor 1 of 2 emmers per gezin te bepalen op l6,-- per jaar. (Thans 2x 6,--). Het tarief voor de 3e emmer en elke volgende emmer, welke in het alge meen voor bedrijfsdoeleinden zal worden gebruikt, te bepalen op 16,-- per emmer, waarmede de kostprijs van deze dienst verlening wordt benaderd. Voor grotere gezinnen kan voor een eventuele 3e emmer een reductie van 50% worden genoten. Voor de eerste twee emmers, die uitsluitend voor huisvuil ge bruikt worden, gaan de gezinnen ook in de toekomst evenals thans ongeveer 55% van de werkelijke kostprijs van deze dienst betalen. Voorgesteld wordt deze tarieven toe te passen met ingang van 1 januari 1967 en voor de periode, dat in een deel van de ge meente nog tweemaal per week huisvuil zal worden opgehaald, een overgangsregeling te treffen. 18. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie voor Openbare Werken, Gemeentebedrijven en Marktwezen tot het be schikbaar stellen van een crediet voor de aanschaffing van vuilnis emmers voor de huisvuilophaaldienst. Voorgesteld wordt tot aanschaffing van 3.OOO nieuwe vuilnisemmers over te gaan, waarvoor een crediet wordt gevraagd van 30.000,-- Hiervan zijn 500 emmers bestemd voor vervanging en de aan schaffing van de overige 2500 emmers houdt verband met het voor nemen om in de gehele gemeente tot het eenmaal per week ophalen van huisvuil over te gaan. Door deze wijziging in de dienstrege ling, waarmede in enkele wijken reeds een proef werd genomen, kan een belangrijke besparing in loon en materiaalkosten bereikt worden, zonder dat de dienstverlening hierdoor geschaad behoeft te zijn.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1966 | | pagina 110