vervolg agendapunt 17
-6-
Het betreft hier een groot bouwplan van de P.N.E.M., die een
150 K.V.station wil bouwen op een complex van ongeveer 5 ha,
gelegen ten westen van het Vossendaalwelke gronden tot dit
doel werden aangekocht. Het plan.voor dit hoogspanningsgebouw
ligt in het agendadossier ter inzage; rijksgoedkeuring kan
spoedig worden verwacht. Het plan is ingepast in het ontwerp
voor het Industrieterrein V (met spoorwegraccordementwaar
voor door de raad een voorbereidingsbesluit is vastgesteld en
waarvan het ontwerp spoedig ter vaststelling zal worden aan
geboden
18. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie
voor openbare werken en uitbreidingsplannen tot herziening van het
uitbreidingsplan in hoofdzaak en tot beschikking op de tegen het
ontwerp ingediende bezwaarschriften.
Het bestaande uitbreidingsplan werd in 1957 vastgesteld en
dient thans te worden herzien in verband met het sindsdien
vastgestelde "Streekplan voor natuurschoon en recreatiegebieden
van de provincie Noordbrabant", in verband met het ontworpen
"Groenplan van Breda en Randgemeenten" en niet in het minst
als gevolg van de sterk gewijzigde plaatselijke omstandigheden,
waardoor een nieuw structuurplan noodzakelijk is geworden.
Het ontwerp-structuurplan, dat gezien kan worden als richtlijn
voor de herziening van het uitbreidingsplan in hoofdzaak, ligt
met een bijbehorend survey in het agendadossier ter inzage.
In het survey wordt het vermoedelijk inwoneraantal omstreeks
I98O geraamd op minimaal 25.500 inwoners en maximaal op
31.500 inwoners, dus gemiddeld op 28.500 inwoners, terwijl
daarnaast is becijferd het hiervoor noodzakelijk aantal wonin
gen, alsmede de omvang van de in exploitatie te nemen uitbrei
dingsplannen voor woningen en voor industriële bouw. In de
periode 1961 tot I98O zullen bij deze prognose 3000 tot 4500
woningen bijgebouwd en betrokken moeten kunnen wordenIn het
hierop afgestemde structuurplan worden tevens de mogelijkheden
voor verdere planologische ontwikkeling na I98O in grote lijnen
aangegeven. Het thans aangeboden uitbreidingsplan in hoofdzaak
is op deze ontwikkeling afgestemd, in het bijzonder voor wat
betreft de periode tot omstreeks 1980. Hierop is bovendien
rekening gehouden met de omstandigheid, dat in het algemeen
minstens vijf jaren verlopen tussen de eerste voorbereiding
van een uitbreidingsplan in onderdelen en het tijdstip van
mogelijke bebouwing van dit uitbreidingsplan. In het ter inzage
gelegde ontwerp-plan in hoofdzaak met bijbehorende ontwerp-
bestemmingsbepalingen zijn enkele nieuwe hoofdverkeerswegen
opgenomen, waaronder het nieuwe tracé van de provinciale weg
Zevenbergen - Rijsbergen en het nieuwe tracé van de provinciale
weg Hoeven - Prinsenbeek. Voor een strook van 100 meter aan
weerszijden van de ontworpen provinciale wegen gelden belang
rijke beperkende bepalingen bij eventuele bebouwing.
Een belangrijk deel van de ingediende bezwaarschriften richt
zich tegen de beperkende bepalingen, welke zijn opgenomen voor
het landelijk gebied, omsloten door Hoevenseweg, Bankenstraat
toekomstig tracé van de provinciale weg Hoeven-Prinsenbeek en
HaansbergIn het ontwerp-structuurplan werd dit gebied ge
reserveerd voor industrieterrein en woongebied voor latere
perioden. Voorgesteld wordt echter om in dit stadium de beper
kende bepalingen voor dit landelijk gebied te doen vervallen,
temeer omdat thans de voorkeur wordt gegeven -dit in afwijking
van het ontwerp-structuurplan- om bij latere industriële uit-