-56-
Openbare werken in buitenwijken en kommen buiten
de uitbreidingsplannen.
Wegenlegger
In 1964 werd opdracht gegeven aan de Ned, Heide Mij. een totale
herziening van de wegenlegger voor te bereiden, die mede kan worden
benut voor een totale en gespecificeerde inventarisatie van het gemeen
telijk wegennet. In een volgend jaarverslag Jan hiervan dan een over
zicht worden geboden.
Onderhoud en verbetering van waterlossingen
Na de overdracht van ongeveer 65 km verbeterde primaire waterleidin
gen in het gebied van de Ettense, Rucphense en Hoevense gronden werd
door de Ned. Heide Mij. een verbeteringsplan voor ongeveer 33 km.
secundaire waterleidingen opgesteld, welke waterleidingen na verbete
ring eveneens in aanmerking komen voor overname door het waterschap
(C.T.D.-object). In 1963 werd dit object tijdelijk stopgezet, aai
vrijwel geen mankrachten voor aanvullende werkgelegenheid in aanmerking
kwamen.
Wel werden in het gebied van de Aa of Weerijs een aantal water
leidingen verbeterd, maar er kon in 1964 nog geen overeenstemming be
reikt worden over de overname van het onderhoud hiervan op gelijke
basis als voor het waterschap "De Haagsche Beemden is geschl^'
!n het oosten zijn nog waterleidingen bij de gemeente m onderhoud,
in casu in het gebied van het waterschap "De Haagse Beemden" In 1963
werd de overeenkomst met dit waterschap tot overname onder zekere
voorwaarden noedgekeurdo
VaS het totale „et van waterleidingen in allerlei omvang i» onze
gemeente, zijn voor het overige bij de gemeente nog ruim 30 am in
onderhoud, tw
do Leurae haven, de Turfvaart ten „oorden van de spoorlijn, de Laakso
Vaart en de Kibbelvaart ten noorden van do Hoevensowog en
nog het onderhoud van alle bermsloten langs gemeentewegen.
Hfa+ provinciaal bestuur besloot met ingang van 1 januari 1964 tot
Wo+ prschan "De Ettense Beemden" en het waterschap
samenvoeainq van het watoiscnap „n
"De Ettense, Hoevense en Rucphense Gronden" tot een waterschap
Laakse Vaart".
Wegenverharding en verbetering in het landelijk gebied:
In 1963 kwam de derde en laatste phase U 10 km) van een verhardings
plan van 35 km landwegen in deze gemeente gereed.
In 1964 verklaarde zich op ons verzoek het ministerie van Landbouw
en Visserij in beginsel bereid tot het subsidiëren van ongeveer 10 km,
t.w.het ten zuiden van de Hilsebaan gelegen doel van de Moerdijkse
Postbaan (tesamen met de gemeente Breda), de verbinding van e oer
dijkse Postbaan met de Hoge Bremberg, de Hoogstraat en het noordelijk
deel van de Bankenstraat(Hellegatseweg nog onzeker), GGn e v^n
de Vossenbergse Vaart (300 m), de Wildert (19 50 m) en de Muizens raa
(1200 m), alle gelegen in het zuidelijk en zuid-westelijk deel van
de gemeente en tenslotte de reconstructie van het Sander, gelegen en
noorden van het plan Baai-Lage Banken tussen de Haansberg en de aa
Hoofdstuk Vlo