De bewaakte spoorwegovergang in de Lage Vaartkant werd in 1964- voorzien van a.h.o.b. s, zoals in 1962 reeds op de Markt is geschied. De onbewaakte overweg in de Lage Neerstraat werd in 1964- na aanleg van een vervangende parallelweg opgeheven. In december 1963 werd de onbewaakte overweg in het VosSandaal van een knipperlichtinstallatie voorzien. Dit geschiedde in '1964 ook met de onbewaakte overweg aan de Hoge Donk. Het vraagstuk van onbewaakte overwegen in deze gemeente -zowel .open bare als particuliere- komt nader aan de orde, mede in verband met de komende ruilverkaveling in het gebied van de Haagsche Beemden. Bij uitvoering hiervan in 1965-1966 kunnen tussen de Lage Vaartkant en de Attelakenseweg twee openbare onbewaakte overwegen (.Kastecllaan en Pleinstraat) en vijf particuliere onbewaakte overwegen vermoedelijk opgeheven worden. In het voorjaar 1965 zal de bewaakte spoorwegovergang Wilhelmina- laan - Baai naar het oosten verlegd worden en dan tevens van "a.h.o.b.!s" worden voorzien. Ook de toeleidende wegen zullen in ver band hiermede verlegd worden. Door de aanleg van invoeg- en uitrijstroken aan de noordzijde van de Roosendaalseweg bij het industriepark, werd de situatie hier weliswaar verbeterd, maar nog niet bevredigend opgelost. Een defini tieve oplossing kan eerst worden bereikt na rijbaanverdubbeling van de rijksweg op dit traject -mogelijk in 1966-, waarbij de rijksweg dan vermoedelijk met een viaduct over het kruispunt Vos sendaal-Vosdonk zal worden geleid. III.Vervoer Voor openbaar personenvervoer was onze gemeente tot dusver geheel aangewezen op busverbindingen, die ondanks een vrij grote intensiteit op sommige lijnen, toch nog een aantal bezwaren met zich brengen (vaak overvol, voor belangrijke delen van de gemeente moeilijk bereik baar, geen Noord-Zuid verbindingen in de streek), welke bij een ge wijzigde oriëntatie belangrijk verminderd zouden kunnen worden. Deze mogelijkheid wordt nu geboden. In 1964 werd namelijk in deze gemeente in Etten-Noord een nieuw spoorwegstation in aanbouw genomen, welk station in mei 1965 voor personenvervoer zal worden geopend. Iedere werkdag zullen de treinen op het traject Vlissingen - Roosen daal - s-Hertogenbosch in beide richtingen twintigmaal in Etten-Leur stoppen (op zon- en feestdagen zeventienmaalwaarbij vanuit 's-Her togenbosch afwisselend in de richting Utrecht - Amsterdam en in de richting Nijmegen - Arnhem zal worden gereden. Voor de richting Dord recht - Rotterdam wordt een goede aansluiting verkregen op de snel treinen vanuit Roosendaal naar het noorden. Bij het spoorwegstation zal een fietsenbergplaats en ruime parkeer plaatsen voor auto's aangebracht worden, terwijl geschikte stand- en halteplaatsen voor taxi- en busvervoer ingericht zullen worden. Ver wacht mag worden, dat één buslijn de verschillende kernen Van de gemeente (Etten-Zuid; Etten-Noord. en Leur) onderling zal gaan verbinden en bij het station aansluiting zal geven op het treinvervoer, terwijl deze lijn via Leur ook aansluiting zal krijgen met Breda, alsdan niet via Prinsenbeek. Daarnaast zal vermoedelijk ook wijziging worden ge bracht in de buslijnen Breda-Gudenbosch en Breda-Roosendaalvoorzover betreft het traject in de gemeente Etten en Leurdit met het oog op het nieuwe spoorwegstation en het nieuwe, slechts op enkele punten afdoende te beveiligen, rijksweg tracé in de kom van deze gemeente. In 1964 zal nog nader overleg met rijksverkeersinspectie en met de B.B.A. v/orden gepleegd over deze wijzigingen in het busvervoer na de opening van het spoorweg stat ion in deze gemeente.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1965 | | pagina 145