De bewaakte spoorwegovergang in de Lage Vaartkant werd in 1964-
voorzien van a.h.o.b. s, zoals in 1962 reeds op de Markt is geschied.
De onbewaakte overweg in de Lage Neerstraat werd in 1964- na aanleg
van een vervangende parallelweg opgeheven.
In december 1963 werd de onbewaakte overweg in het VosSandaal van
een knipperlichtinstallatie voorzien. Dit geschiedde in '1964 ook met
de onbewaakte overweg aan de Hoge Donk.
Het vraagstuk van onbewaakte overwegen in deze gemeente -zowel .open
bare als particuliere- komt nader aan de orde, mede in verband met
de komende ruilverkaveling in het gebied van de Haagsche Beemden. Bij
uitvoering hiervan in 1965-1966 kunnen tussen de Lage Vaartkant en
de Attelakenseweg twee openbare onbewaakte overwegen (.Kastecllaan en
Pleinstraat) en vijf particuliere onbewaakte overwegen vermoedelijk
opgeheven worden.
In het voorjaar 1965 zal de bewaakte spoorwegovergang Wilhelmina-
laan - Baai naar het oosten verlegd worden en dan tevens van
"a.h.o.b.!s" worden voorzien. Ook de toeleidende wegen zullen in ver
band hiermede verlegd worden.
Door de aanleg van invoeg- en uitrijstroken aan de noordzijde
van de Roosendaalseweg bij het industriepark, werd de situatie hier
weliswaar verbeterd, maar nog niet bevredigend opgelost. Een defini
tieve oplossing kan eerst worden bereikt na rijbaanverdubbeling van
de rijksweg op dit traject -mogelijk in 1966-, waarbij de rijksweg dan
vermoedelijk met een viaduct over het kruispunt Vos sendaal-Vosdonk
zal worden geleid.
III.Vervoer
Voor openbaar personenvervoer was onze gemeente tot dusver geheel
aangewezen op busverbindingen, die ondanks een vrij grote intensiteit
op sommige lijnen, toch nog een aantal bezwaren met zich brengen
(vaak overvol, voor belangrijke delen van de gemeente moeilijk bereik
baar, geen Noord-Zuid verbindingen in de streek), welke bij een ge
wijzigde oriëntatie belangrijk verminderd zouden kunnen worden.
Deze mogelijkheid wordt nu geboden. In 1964 werd namelijk in deze
gemeente in Etten-Noord een nieuw spoorwegstation in aanbouw genomen,
welk station in mei 1965 voor personenvervoer zal worden geopend.
Iedere werkdag zullen de treinen op het traject Vlissingen - Roosen
daal - s-Hertogenbosch in beide richtingen twintigmaal in Etten-Leur
stoppen (op zon- en feestdagen zeventienmaalwaarbij vanuit 's-Her
togenbosch afwisselend in de richting Utrecht - Amsterdam en in de
richting Nijmegen - Arnhem zal worden gereden. Voor de richting Dord
recht - Rotterdam wordt een goede aansluiting verkregen op de snel
treinen vanuit Roosendaal naar het noorden.
Bij het spoorwegstation zal een fietsenbergplaats en ruime parkeer
plaatsen voor auto's aangebracht worden, terwijl geschikte stand- en
halteplaatsen voor taxi- en busvervoer ingericht zullen worden. Ver
wacht mag worden, dat één buslijn de verschillende kernen Van de
gemeente (Etten-Zuid; Etten-Noord. en Leur) onderling zal gaan verbinden
en bij het station aansluiting zal geven op het treinvervoer, terwijl
deze lijn via Leur ook aansluiting zal krijgen met Breda, alsdan niet
via Prinsenbeek. Daarnaast zal vermoedelijk ook wijziging worden ge
bracht in de buslijnen Breda-Gudenbosch en Breda-Roosendaalvoorzover
betreft het traject in de gemeente Etten en Leurdit met het oog op
het nieuwe spoorwegstation en het nieuwe, slechts op enkele punten
afdoende te beveiligen, rijksweg tracé in de kom van deze gemeente.
In 1964 zal nog nader overleg met rijksverkeersinspectie en met
de B.B.A. v/orden gepleegd over deze wijzigingen in het busvervoer na de
opening van het spoorweg stat ion in deze gemeente.