-20-
1-1-65
1-1-64
I-I-63
1-1-59
Telefoonaansluit ingen
1153
1109
1005
566
Wachtlijst aanvragen
202
119
54
24
Aangesloten draadomroep
343
332
326
152
Geregistreerde automatische tele
foongesprekseenheden: (d.i. gesprek
ken, omgezet in een eenheid naar
zóne en tijdsduur)
1964-
1963
1959
Gesprekseenheden
6.617,000
6.150.000
2.990.000
Afgewikkeld via telefonisten.
uitgaand interlokaal
100
90
320
uitgaand internationaal
O
O
8.500
2. 700
Celgesprekkenaantal
op postkantoor Etten
2.370
2.320
1.84Ó
op postkantoor Leur
1.100
870
320
telefooncel Etten-Zuid
6.620
100
telefooncel Etten-Oost
--
--
--
11.Overige verkeersaar.gelegenhoden
Voor een overzicht van de verkeersongevallen moge worden verwezen
naar het onderdeel "Politie" in de rubriek "Openbare Veiligheid".
De belangrijke verkeersverbeteringen door de verlegging van het
rijkswegtracé en de voorzieningen voor de Roosendaalsevïeg zijn uit
voerig toegelicht onder het hoofdstuk "Uitvoering van uitbreidings
plannen" bij het onderdeel "Etten-Zuid, rijks\veg en omgeving".
In 1964 werden wederom diverse verkeersmaatregelen getroffen. In
verband met de ingebruikneming van het nieuwe rijkswegtracé werd van
gemeentewege in 1964 de aanwijzing als voorrangsweg van het oude tracé
ingetrokken, alsmede het voor een deel van dit wegdeel geldende
wacht- en inhaalverbod.
Overwogen wordt om voor de Oude Bredaseweg en voor een aantal
andere hoofdstraten in onze gemeente een aantal voorrangskruisingen
in te voeren, waartoe overleg met de A.N.W.B. gaande is.
Door de Minister van Verkeer en Waterstaat werd voor het nieuwe
tracé van de rijksweg, waarop per dag 12.000 - 16.000 voertuigen passe
ren, in 1964 een aantal verkeersmaatregelen getroffen, welke met de
nieuwe situatie verband hielden en waarbij diverse maximumsnelheden
voor dit wegdeel werden vastgesteld.
Ter bescherming van het verkeer voor of op de gevaarlijke kruisingen
Bisschopsmolenstr./rijksw. en Frederik van Eedenstraat/rijkswegwerd
in 1964 met Rijkswaterstaat overleg gevoerd over de beveiliging van
deze kruispunten door plaatsing van vaste knipperlichtinstallatiesIn
1965 zullen hiervoor de nodige credieten worden aangevraagd.
In 1964 werd voorts voor het westelijk deel van de Stationsstraat
éénrichtingsverkeer ingevoerd, terwijl daarnaast verschillende andere
verkeersmaatregelen werden vastgesteld.
In 1965 zullen de bezwaren van het vrij aan twee zijden parkeren
in de hiervoor uiteraard te smalle woonstraten in de uitbreidingsplan
nen nog nadere aandacht krijgen. Wellicht kan hierin een wisselend
wacht- verbod voor één zijde van dergelijke straten in de uitbreidings
plannen redelijke verbetering brengen. Deze verkeersmaatregelen
werden voor burgemeester en wethouders voorbereid in een verkeerssectie
als onderdeel van de commissie openbare werken, waarbij ook de rijks
politie als adviserend lid is ingeschakeld.
,'t
1