-105-
In het afgelopen jaar vroegen de lopende onteigeningsprocedures
voor een aantal bij het doorbraakplan betrokken winkelpanden en vooral
het bevorderen van concrete beslissingen om eventuele herbouw van de bij
het doorbraakplan betrokken eigenaren bijzondere aandacht van het
gemeentebestuur. Een en ander verliep aanvankelijk nogal teleurstellend
door diverse oorzaken, maar het begin 1964 biedt in dit opzicht bij
redelijk begrip en overleg reeds betere perspectieven. De ontwikkeling
van de herbouwplannen voor die winkeliers, die niet in het streek-
koopcentrum komen, kan in 1964 concrete vorm krijgen.
Winkelcentrum Leur:
Ook voor Leur werd reeds in 1962 rijksgoedkeuring aangevraagd voor
de plannen voor een winkelcentrum -uiteraard van bescheidener omvang
en doelstelling-, welke door een bouwondernemer in eerste instantie aan
de zuidelijke wand en daarna de westelijke wand voor de betrokken
winkeliers of voor verkoop gebouwd zal gaan worden. Er wordt naar ge
streefd de rijksgoedkeuring voor 12 winkels en één modern café, die
in 1963 nog niet werd verleend, in 1964 te verkrijgen.
Het C.O.M. bracht in 1962 een rapport uit over de bestaande
situatie en de mogelijkheden voor het nieuwe centrum. In dit rapport
worden de mogelijkheden voor het nieuwe centrum bij een goede branche
samenstelling zeer gunstig geacht.
Het nieuwe bankgebouw voor de Boerenleenbank aan het marktplein m
Leur rwust het winkelplein is inmiddels in aanbouw genomen.
Realisering van deze plannen betekent een belangrijke stap op de
weg tot reconstruct ie van LeurEen fris, open marktplein zal,het
woonklimaat in Leur zeer ten goede komen. Ruime actieve belangstelling
voor dit nieuwe centrum is niet alleen voor een gezonde ontwikkeling
van de middenstand in Leur, maar voor de hele plaatselijke gemeen
schap van grote betekenis. r,
Naast het voorbereide stroekkoopcentrum in Etten, blijft de noodzaak
van een beperkt aantal winkels in dé verschillende wijken, primair
voor dagelijkse consumptiegoederen, bestaan. In de nog in aanbouw
zijnde en de nog te vormen wijken izal de bouw hiervan slechts in be
scheiden mate door het gemeentebestuur mogelijk gemaakt worden.
Ten aanzien van het bankwezen deden zich in 19,63 geen belangrijke
veranderingen voor na de grote ontwikkeling, die de voorafgaande
jaren te zien hebben gegeven.
In deze gemeente zijn thans gevestigd in in het,algemeen modern
ingerichte gebouwen: de Amsterdamse Bank, de Boerenleenbank te Etten
en te Leur, de fa. Luykx, NVvan Mierlo en de Rotterdamse Bank.
De Boerenleenbank in Leur, sterk in ontwikkeling, heeft, zoals reeds
vermeld, eeti nieuw kantoor en Woning in het nieuwe centrum van Leur
in aanbouw.
Dindustriële werkgelegenheid.
Sinds 1953 is ter, bevordering van dé industrialisatie een rijks-
bouwpremie- en grondprijsreductiéregéling van toepassing voor onze
gemeente als aangewezen kerngemeente voor de aangewezen industrie
terreinen in de kern Etten. Deze regeling werd in 1963 herzien,
(staatscourant no.228). Naast structurele werkloosheid speelt in de
laatste jaren mede het streven naar industriespreiding -de randstad
Holland is overvol- hierbij een grote rol. De aanwijzing van Etten
als kerngemeente, de enige in West-Brabantis steeds gehandhaafd,
nadat steeds: weer bleek, dat de industrialisatie hier goed aansloeg
en deze kern bijzonder geschikt is om tevens een aandeel te leveren
in het industriespreidingsbeleid.
1 -I06-
In de afgelopen jaren maakten de ondernemers hier gaarne gebruik
én van de potentiële ruimte op de arbeidsmarkt in deze streek én
van de rijksprëiri'ièregel.ingOndanks de gespannen arbeidsmarkt, welke
in het gehele land aan de dag treedt, blijft de latente ruimte op de
arbeidsmarkt in het rayon Etten nog steeds zorgwekkend groot door
de abnormale omvang van de lange afstandspendel naar Rotterdam en
omgeving en de bijzonder grote jaarlijkse aanwas van de mannelijke
heroepsbevolking in deze streek (in het rayon Etten reeds 400
per jaar).Zie ook onder A van dit hoofdstuk: Beroepsbevolking.
Ondanks alle hoopgevende cijfers in dit verslag -de industriële
bouwaktiviteiten in 1963 zijn inderdaad opvallend en de verwachtingen
voor 1964 zijn eveneens gunstig- blijft een geleide voortgang van
de industrialisatie zeer beslist geboden én met het oog op de
arbeidsmarkt én als voorwaarde voor het bereiken van die noodzakelijke
voorzieningen, waarop de ondernemers zich bij hun aanzienlijke
investeringen mochten instellen en waarop de tot een ander levens
patroon omgeschakelde bevolking recht heeft, In 1964 zal het
regionaal industrialisatiebeleid voor de eerstvolgende jaren door
het rijk opnieuw worden bezien,
In 1962 werd aan de Minister het .verzoek gericht tot aanwijzing
van nieuw premiotorroin in het ten zuiden van de rijksweg geprojec
teerde industriegebied. In afwachting van na d er e re g e 1 mg en kan
voor vestigingen op d.i.t nieuwe complex toekenning van rijksbouwpremie
en toepassing van de grondpri.jsrednptieregel,png door; het rijk van
geval tot geval onder ogen worden gezien. Ook hot gemeentehstuur
,past een zekere selectie co bi j do aantrekking van n i euw o b edrijven
hierbij wordt o.m. nagegaan of een ;bepaal de onderneming kan bijdragen
tot verbreding of verdieping van hot industriulistit .i opatroon
Daarnaast en mede hierdoor wordt een zekere temporisatie en continuatie
in de industrialisatie in onze gemeente nagestreefd..;
Nu 65 ha netto industrieterrein praktisch zijn uitverkocht
-de laatste li ha premieterrein,,pan h,etspoorwogrpccordement is reeds
gereserveerd- werd eind 19 63 begonnen mot het bouwrijpmaken van
ruim 20;ha industrieterrein tegenover het huidig industriepark ten
zuiden van de RoosendaalsewegDe gronden in dit complex zijn voor
het overgrote deel reeds aangekocht, terwijl het noordelijk deel
reeds spoedig in 1964 bebouwd kan worden. Bovendien werd in 1963
een, complex van f>{ ha nabij de Grauwe Polder bouwrijp gemaakt,
waarop reeds enkele bedrijven in aanbouw zijn. Aan de rivier de Mark
werd in 1963 een terrein van 10 ha als industrieterrein Zwartenberg
aangewezen -dit in aansluiting op een bestaand fabriekscomplex-,
waarvan 5 ha gereserveerd wordt voor even—tuele overplaatsing van
een bestaande betonfabriek, zodat de gemeente na aankoop en bouwrijp-
maken straks ook in bescheiden mate industrieterrein aan vaarwater
kan aanbieden.
In hoofdstuk V werden reeds uitvoerige mededelingen gedaan over
de voorbereiding van de nieuwe industriecomplexen.
Het tijdig beschikbaar krijgen van nieuw bouwrijp industrieterrein
blijft bijzonder belangrijk. Bij het beoordelen van de situatie op
een bepaald tijdstip mag niet uit het oog verloren worden, dat er
in het algemeen meerdere jaren verlopen (meestal vijf tot acht jaren),
voordat de eerste nieuwe vestigingen op thans nog voor te bereiden
industrieterrein werkelijk enige invloed op de plaatselijke arbeids
markt kunnen gaan uitoefenen.
Dwangposities door tijdnood bij de behandeling van vaak langdurige
procedures voor de vaststelling en goedkeuring van uitbreidingsplan
nen, onteigeningsplannen, alsmede de gerechtelijke onteigeningen zelf
dienen zoveel mogelijk voorkomen te worden.