1oSx^ra^T.»ohi:co.rt-ï.t ophet
nandacht het
-59-
In 1962 word d,. vernieuwing, van het draadomroop.net voltooid, waardoor
nu het aantal programma's van het draadomroepnet Etten volledig
var 9 op, 4 ..is gbracht
Geregistreerde, automatische tele—
foongèsprekseenheden(d.i. 'ge
sprekken, 'omgezet' in een eenheid
naar zone.en tijdsduur)
1962
1961
1959
Gesprekseenheden
A .955 .000.
4.187.000
2 .990 .000
Afgewikkeld via telefonisten:
Uitgaand interlokaal
120
350
3 .200
Uitgaand internationaal
5.000
4.200
2,700
Ce1gesprekkenaantal
op postkantoor Etten,
1 .930
2 .050
1 .840
op postkantoor Leur
930
680
320
II Overige vcrkeersaangelegenheden
Voor een overzicht van de verkeersongevallen, die zich in .1962 in
onze- gemeente hebben voorgedaan, moge worden verwezen -naar het onder
deel "Politic" in het hoofdstuk "Openbare veiligheid".
De belangrijke verkeersverbeteringen, die verwacht mogen worden
van de verlegging van het rijkswegtraceeen de .voorzieningen vo.or de
Roosendaaiseweg,zijn uitvoerig toegelicht onder het„hoofdstuk
"Uitvoering van uitbreidingsplannen" bij hut onderdeel ."Etten-Zuid,
rijksweg en*omgeving"
In 1962 -werden wederom verschillende verkeersmaatregelen getroffen
Besloten is om in overleg met de A.N.W.B. en politie een 'onderzoek
in te stellen naar'gewenste verkeersmaatregelen voor alle kommen en
uitbreidingsplannen Dagelijks'passeren 12.000 - 16 .000 motorvoer
tuigen deze rijksweg. Eind 1962 werd geexperimenteerd met mobiele
Travia-verkeerslichten met handbediening; gebleken is, dat voor
doeltreffende toepassing een wijziging in de vccrrangsc ver stookplaats,
voor voetgangers in de S-bocht van de rijksweg nodig is;, deze wij
ziging,.zal in 196.3 worden uitgevoerd; de "situatie 'bij' het. kruispunt
rijks?/eg-Oranjelaan-Frod.van Eedenstraat werd eind 1962 eveneens
'verbeterd
De bewaaktespoorwegovergang op ds Markt werd eind,1961 voorzien
van a,,h .0 .b s.wat ook in de bedoeling ligt met. de spoorwegovergang
bij de. Lago Vaartkant
- De opheffing van de onbewaakte overweg in doLage Heerstraat- werd
geheel voorbereid en zal na aanleg van een vervangende parallelweg
uitgevoerd worden.. Een voorgenomenopheffing van de onbewaakte over
weg in de-Kattestraat werd ..vooralsnog door het provinciaal bestuur
niet goedgekeurdIn 1963 zal. dé onbewaakte overweg in het Vossen-
daal verbreed, worden en van een knipperlichtinstallatie worden voor
zien. Het vraagstuk van onbewaakteoverwegen in deze gemeente
-zowel openbare als particuliere- is thans nader ip.studie, mede. in
verband met de komende ruilverkaveling in het gebied van de Ha.agse
Beemden .Het ligt in de bedoeling verkeersmaatregelen voor burgemees
ter en wethouderste doen voorbereiden, in een verkeerssectieals
onderdeel van de commissie voor openbare werken.
III .Vervoer
Voor openbaar personenvervoer was onze gemeente tot dusver geheel
aangewezen op busverbindingen, die ondanks een vrij grote intensi-
teit op -sommige lijnen;, verre; van ideaaf genoemd kunnen worden. Kaast
de geregelde klachten over te; volle bussen, de onzekerheid mode ge
nomen te worden etc. etc., is: er de grote klacht, dat met een en ander
teveel reistijd is gemoeid en dat belangrijke delen van onze gemeente
geheeli afgesloten zijn van het busnet
-60-
Een heroriëntatie op eigen t-k «90--^ orlijn
dringende argumenten aj. erop aan doorgaan4e
midden door do gemeente loopt Vroeger was hier een halte
verkeersfunctie weer zullen opnemei - tbreidingsplan Etten-
voor het personenvervoer cn m het -u verzoek van de N.S,
Noord, -waar thans volop'gebouwd wordt' _roserveerd.
ruimte, voor een '?Poorwegsx^g1?lldG" ®ia1isatie-opdracht in Etten.cn
Voor het vervullen van 0 m - 4Prsonenhaïte van onschatbaar
Leur is de wederopenstel lmg va" redenen Hierdoor
belang cn om praktische en om p j 1 0 fabrieksbereik wordt uit
zon immers mode worden verbeterd wordt. Ópk
gebreid, en het ^onkiimaat in dit apzi-cn niet in de
voor het .postvervoer zou d forensenvervoer In 1962 .is
laatste plaats voor het schol£a^door het E .T .1 aan hot
over deze situatie een rappo ^ebostuur bij de Ned .Spoorwegen
gemeentebestuur en heeft g leiding van de Ned .Spoorwegen
oP een nader beraad aange rong wcllicht een
heeft hieraan loyaal gevolg gegeven enin ig
nadere beslissing hierover vror .en chikt onze gemeente over een
geadministreerd ^fanult ^tion_chef 4ier beambten is bemand,
hiertoe thans met ee t enkeie nabijgelegen dorpen,
Nieuwe directe ^usverbin werkgelegenheid
opgenomen in grote v~n bijzondere betekenis zijn. Een groot deel
en voor het onderwijs J randstad Holland, wordt
van het personenvervoervooral na^do „auto,s„ ver.
door groepsvervoer of mt-t ae
zorgd. vervoer van schoolkinderen uit Leur naar hot zwem-
Voor lokaal -nlaatseliike busonderneming enkele
bad worden wekelijks door een piaauscixj
SemSoohfl4en-Llu?gopHeuw in het genot van een spoor.eghalte ge-
i 10 ent -nil ar 0<i_ goede perspectieven en mogelijk
heden voorSeón nadere oriëntatie van het busvervoerwaardoor bij
4ucïtbuar overleg tussen de teVokken vervoerrnstanties en de
diverse gemeentebesturen vele gemeenten m dit gebied tussen Breda
en Roosendaal -vooral onderling- bredere vervoersvoorzieningen
zouden kunnen verkrijgen.
Diverse vooratariodienstenf
S'l lotnn M.r een gegevens volgen omtrent administratieve
diensten, welke op da gemeentesecretarie ten behoeve van het rijk of
andere instanties worden verricht.
Afgegeven paspoorten
Afgegeven rijbewijzen
Afgegeven werkmappen chauffeurs
Afgegeven toeristenkaarten A
Afgegeven toeristenkaarten B
1) Werkmappen Rijtijdenwet zijn sx
2) Paspoorten,welke verlopen zijn, uxxtd --»-----
is het aantal toeristenkaarten minder dan aanvankelijk werd verwacht
3) Toeristenkaarten B zijn 2 jaar geinig.
I960
1961
1962
565
516
484
293
448
582
184
97
15
1128
909
692
9
24
2
1-1—61
5 jaar geldig.