1oSx^ra^T.»ohi:co.rt-ï.t ophet nandacht het -59- In 1962 word d,. vernieuwing, van het draadomroop.net voltooid, waardoor nu het aantal programma's van het draadomroepnet Etten volledig var 9 op, 4 ..is gbracht Geregistreerde, automatische tele— foongèsprekseenheden(d.i. 'ge sprekken, 'omgezet' in een eenheid naar zone.en tijdsduur) 1962 1961 1959 Gesprekseenheden A .955 .000. 4.187.000 2 .990 .000 Afgewikkeld via telefonisten: Uitgaand interlokaal 120 350 3 .200 Uitgaand internationaal 5.000 4.200 2,700 Ce1gesprekkenaantal op postkantoor Etten, 1 .930 2 .050 1 .840 op postkantoor Leur 930 680 320 II Overige vcrkeersaangelegenheden Voor een overzicht van de verkeersongevallen, die zich in .1962 in onze- gemeente hebben voorgedaan, moge worden verwezen -naar het onder deel "Politic" in het hoofdstuk "Openbare veiligheid". De belangrijke verkeersverbeteringen, die verwacht mogen worden van de verlegging van het rijkswegtraceeen de .voorzieningen vo.or de Roosendaaiseweg,zijn uitvoerig toegelicht onder het„hoofdstuk "Uitvoering van uitbreidingsplannen" bij hut onderdeel ."Etten-Zuid, rijksweg en*omgeving" In 1962 -werden wederom verschillende verkeersmaatregelen getroffen Besloten is om in overleg met de A.N.W.B. en politie een 'onderzoek in te stellen naar'gewenste verkeersmaatregelen voor alle kommen en uitbreidingsplannen Dagelijks'passeren 12.000 - 16 .000 motorvoer tuigen deze rijksweg. Eind 1962 werd geexperimenteerd met mobiele Travia-verkeerslichten met handbediening; gebleken is, dat voor doeltreffende toepassing een wijziging in de vccrrangsc ver stookplaats, voor voetgangers in de S-bocht van de rijksweg nodig is;, deze wij ziging,.zal in 196.3 worden uitgevoerd; de "situatie 'bij' het. kruispunt rijks?/eg-Oranjelaan-Frod.van Eedenstraat werd eind 1962 eveneens 'verbeterd De bewaaktespoorwegovergang op ds Markt werd eind,1961 voorzien van a,,h .0 .b s.wat ook in de bedoeling ligt met. de spoorwegovergang bij de. Lago Vaartkant - De opheffing van de onbewaakte overweg in doLage Heerstraat- werd geheel voorbereid en zal na aanleg van een vervangende parallelweg uitgevoerd worden.. Een voorgenomenopheffing van de onbewaakte over weg in de-Kattestraat werd ..vooralsnog door het provinciaal bestuur niet goedgekeurdIn 1963 zal. dé onbewaakte overweg in het Vossen- daal verbreed, worden en van een knipperlichtinstallatie worden voor zien. Het vraagstuk van onbewaakteoverwegen in deze gemeente -zowel openbare als particuliere- is thans nader ip.studie, mede. in verband met de komende ruilverkaveling in het gebied van de Ha.agse Beemden .Het ligt in de bedoeling verkeersmaatregelen voor burgemees ter en wethouderste doen voorbereiden, in een verkeerssectieals onderdeel van de commissie voor openbare werken. III .Vervoer Voor openbaar personenvervoer was onze gemeente tot dusver geheel aangewezen op busverbindingen, die ondanks een vrij grote intensi- teit op -sommige lijnen;, verre; van ideaaf genoemd kunnen worden. Kaast de geregelde klachten over te; volle bussen, de onzekerheid mode ge nomen te worden etc. etc., is: er de grote klacht, dat met een en ander teveel reistijd is gemoeid en dat belangrijke delen van onze gemeente geheeli afgesloten zijn van het busnet -60- Een heroriëntatie op eigen t-k «90--^ orlijn dringende argumenten aj. erop aan doorgaan4e midden door do gemeente loopt Vroeger was hier een halte verkeersfunctie weer zullen opnemei - tbreidingsplan Etten- voor het personenvervoer cn m het -u verzoek van de N.S, Noord, -waar thans volop'gebouwd wordt' _roserveerd. ruimte, voor een '?Poorwegsx^g1?lldG" ®ia1isatie-opdracht in Etten.cn Voor het vervullen van 0 m - 4Prsonenhaïte van onschatbaar Leur is de wederopenstel lmg va" redenen Hierdoor belang cn om praktische en om p j 1 0 fabrieksbereik wordt uit zon immers mode worden verbeterd wordt. Ópk gebreid, en het ^onkiimaat in dit apzi-cn niet in de voor het .postvervoer zou d forensenvervoer In 1962 .is laatste plaats voor het schol£a^door het E .T .1 aan hot over deze situatie een rappo ^ebostuur bij de Ned .Spoorwegen gemeentebestuur en heeft g leiding van de Ned .Spoorwegen oP een nader beraad aange rong wcllicht een heeft hieraan loyaal gevolg gegeven enin ig nadere beslissing hierover vror .en chikt onze gemeente over een geadministreerd ^fanult ^tion_chef 4ier beambten is bemand, hiertoe thans met ee t enkeie nabijgelegen dorpen, Nieuwe directe ^usverbin werkgelegenheid opgenomen in grote v~n bijzondere betekenis zijn. Een groot deel en voor het onderwijs J randstad Holland, wordt van het personenvervoervooral na^do „auto,s„ ver. door groepsvervoer of mt-t ae zorgd. vervoer van schoolkinderen uit Leur naar hot zwem- Voor lokaal -nlaatseliike busonderneming enkele bad worden wekelijks door een piaauscixj SemSoohfl4en-Llu?gopHeuw in het genot van een spoor.eghalte ge- i 10 ent -nil ar 0<i_ goede perspectieven en mogelijk heden voorSeón nadere oriëntatie van het busvervoerwaardoor bij 4ucïtbuar overleg tussen de teVokken vervoerrnstanties en de diverse gemeentebesturen vele gemeenten m dit gebied tussen Breda en Roosendaal -vooral onderling- bredere vervoersvoorzieningen zouden kunnen verkrijgen. Diverse vooratariodienstenf S'l lotnn M.r een gegevens volgen omtrent administratieve diensten, welke op da gemeentesecretarie ten behoeve van het rijk of andere instanties worden verricht. Afgegeven paspoorten Afgegeven rijbewijzen Afgegeven werkmappen chauffeurs Afgegeven toeristenkaarten A Afgegeven toeristenkaarten B 1) Werkmappen Rijtijdenwet zijn sx 2) Paspoorten,welke verlopen zijn, uxxtd --»----- is het aantal toeristenkaarten minder dan aanvankelijk werd verwacht 3) Toeristenkaarten B zijn 2 jaar geinig. I960 1961 1962 565 516 484 293 448 582 184 97 15 1128 909 692 9 24 2 1-1—61 5 jaar geldig.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1963 | | pagina 150