- - - :~i o 1... 1 v 5 >ov 0 cv J. if" - c c xi1 i. Ja1: v ra oo - - - X'1 or w s'> s - - - J r ;S r o o ;ns now os5 v —4-6— 2 Voorstel van burgemeester en wethouders tot intrekking v&n het raads besluit dd 2 april 1962, tot definitieve vaststelling van het onteige ningsplan "Omgeving de Grauwe Polder" (Industrieterrein IV). 3 Voorstel van burgemeester en wethouders tot definitieve vaststelling van het onteigeningsplan "Omgeving de Grauwe Polder" (Industrie- Ten aanzien van het voorstel genoemd onder 1. deelt de voorzitter mede dat tot op heden een waarborgsom van 25,— wordt betaald bij het betrekken van een gemeentewoning. De praktijk is, dat ingeval van een behoorlijke bewoning die waarborgsom helemaal niet nodig is. Bestaat er evenwel critiek op de bewoning, dan is de waarborgsom altijd een belachelijk bedrag. Bij andere gemeenten is geïnformeerd naar de hoogte van de waarborgsom. In een aangrenzende gemeente bedraagt de waarborgsom 10o^en de°sociale omstandigheden van die inwoners zijn zeker niet groter als die van onze inwoners. Om tot een reëel bedrag te komen zal de waarborgsom moeten worden opgevoerd. Het college stelt voor een bedrag van 100,Voor hen die een gemeentewoning reeds bezitten geldt de verhoging niet. Reeds bij het aanvragen van een woning zal worden medegedeeld, dat met een waarborgsom van 100,— rekening moet worden gehouden. De heer J.Willemse vraagt of over de waarborgsom van hen die°de woning goed bewonen rente kan worden betaald. De voorzitter zegt hierop, dat dit administratief wel moeilijk zal zijn, alhoewel het wel reëel zou zijn. Hierna brengt de heer Wijnen onder de aandacht van de voorzitter, dat de woning die door zijn dochter wordt bewoond in een slechte toestand is betrokken en hij vraagt de voorzitter of het mogelijk is dat de woningen vooraf op de bewoonbaarheid worden gecontro leerd. De voorzitter zegt toe bij de tweede opleveringen de woningen critisch te zullen laten bekijken, maar tevens wijst hij er op, dat de gemeente daartoe verplicht van hogerhand, steeds maar op de bouwkosten moet bezuinigen. t Door de afdeling Bouw- en woningtoezicht zal een en ander worden onderzocht De heer W.Aerts wijst er op, dat een waarborgsom van 100,— veel te hoog is en stelt, dat hij zich daarmee niet kan verenigen. Hierna ontstaat een uitgebreide discussie tussen de voorzitter en de heer Aerts, waarbij laatstgenoemde o.m. de sociale omstandigheden van het merendeel van de bewoners van gemeente-woningen in de discussie betrekt en de voor zitter, begrip tonend voor die omstandigheden, de zakelijke kant van de waarborgsom nog nader belicht. Na deze discussie stelt de heer Arnouts voor de waarborgsom te stellen op één maand huur, zijnde 80, Ook hiermede kan de heer Aerts niet akkoord gaan en hij is van mening, dat het beter is meer druk uit te oefenen op de wanbetalers, dan de waar borgsom te verhogen. De voorzitter deelt de heer Aerts mede, dat het voorstel uit economische overwegingen niet terug kan worden genomen en dat invordering van de vergoeding voor de veroorzaakte schade langs civiel-rechterlijke weg niet te doen is, omdat de kosten van de proce dure in vele gevallen hoger zullen zijn dan het bedrag dat middels die procedure wordt verkregen. Deze waarborgsom is nodig als stok achter de deur. Bij particuliere woningen wordt de huur vooruit betaald, zodat daar enige waarborg is. Bij de gemeente wordt de huur evenwel achteraf be taald. De heer van Kuijk deelt de voorzitter mede, dat de verhoging van de waarborgsom breedvoerig in de commissie is besproken en dat de com missie van mening is, dat het voorgestelde bedrag gehandhaafd moet blijven. Ook de rentevergoeding is naar voren gebracht, maar vanwege de daarvoor noodzakelijke administratie is de commissie daar niet verder op ingegaan. Voorts wijst hij er op, dat bij goede bewoning de waarborgsom wordt terugbetaald en dat tijdig van de verhoging kennis wordt gegeven. De heer A.Luijkx vraagt of het niet mogelijk is, omdat de rentevergoe ding nogal ingewikkeld is, dat er een premie-regeling wordt gemaakt, waarbij aan hen die de woning in een goede staat achtergelaten een be drag van 125,150,— wordt terugbetaald. De voorzitter zegt, dat een dergelijke regeling practisch beter uitvoerbaar is dan een - X J V. J. \J X V 0 V - - O 1 ■- 1 - - - - - o 13 - x O. J- i 0 X O ±o ii - _L - - - - v ,'d eiJ l v - i i -■ 0 0 1 - - 0 3 V w. 0 0". 0 0 0 u 11 3 L: - -■ X O. o\.. 3 [03 a.:. a 19b ,JC 1 r.7 O :i 'V c 0 a 7 'i bof ooooi x or-. 0 X f.". 3". 1 3; :c t X 0 C v 0 {i "V .'0 0 3 0 01 X0 .0 oji'. X d j ~-m r a J. V j. C X 1. C :v -; i in XS'lv .-V 0 t 0 [i O90 li x 30 x J.0: - - v d*OX .10 il 0 0 - 0 - X. X.' - - 1 - - X ■- ..'V r - a. i X J n 1 0 O'.v iyG}TÏ*Giïl IV)

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1962 | | pagina 255