t -66» "1959 1960 1961 Aansluitingen op 1 jan 1962 2807 1971 3204 Ui tbr ei ding hoofdnet 2.4-38 m 4.794 m 3.071 m Geleverde m3 1960 398.098 513.074 575.959 Uitbreiding brandkranen 8 13 10 Uitbreiding laagspanningsnet 2.552 m 5.045 m 8.O65 m Het geleverde aantal m3 kan gesplitst worden in: 245.875 voor huishoudelijk en 330.084 voor industrieel gebruik. De N.V. Isoverbel en de N.V. Tornado betrekken het water niet via de waterleidingmaatschappij, maar pompen dit zelf op. In 1961 werden 12 panden in de onrendabele gebieden op het water leidingnet aangesloten. Vijf panden aan de Zevenbergseweg zijn to+ dus ver niet aangesloten. CVerkeer I. Post- en telefoonverkeer. De gescheiden postbehandeling voor Etten en Leur brengt soms vertra ging met zich, welke bij een behandeling als een eenheid, zoals in meerdere plaatsen van onze omvang ook gebeurt, mogelijk voorkomen zou runnen worden. Het ontbreken van een spoorweghalte bemoeilijkt eveneens een snelle afhandeling van poststukken. Hierover wordt terecht -vooral in industriële kring- geklaagd. In het telefoonnet Etten—Leur is in de laatste jaren in een vrij groot aantal nieuwe woningen reeds tijdens de bouw een gecombineerde telefoon/draadomroepaansluiting voorbereid, waardoor in de toekomst aan sluitingen sneller en zonder breekwerk in de percelen, kunnen worden aangelegd. De capaciteit van de telefooncentrale in Etten en Leur werd opnieuw uitgebreid, nu tot boven 1000. Vanaf december 1960 worden alle telefoon nummers met 4 cijfers aangeduid. In de laatste uitgave van de telefoon gids werden Leur en Etten afzonderlijk opgenomen. Door het gemeentebe stuur is ook hiervoor verzocht de gemeente, in de toekomst als een een heid te behandelen. Voorzover bekend zijn er nog geen plannen tot plaatsing van publieke telefooncellen. Een latere buslichting staat nog niet op het programma. Tot het plaatsen van nieuwe brievenbussen zal pas worden overgegaan, als daartoe door het publiek een verzoek is ingediend bij de directeur' van het PTT-kantoor te Breda, waarna een onderzoek naar de behoefte zal worden ingesteld. De ontwikkeling van de gemeente heeft ook gevolgen voor het post- en telefoonverkeer: 1-1-1962' 1-1-1961 1-1-1960 -1-1-1959 Telefoonaansluitingen £57 752 650 565 Wachtlijst aanvragen 36 19 26 24 Aangeslotenen draadomroep 202 170 135 152 Op 17 december 1959 werd het aantal programma's van het draadomroep- net Etten van 3 op 4 gebracht, althans voor de nieuwe wijken. Geregistreerde automatische' telefoon gesprekseenheden: (d.i. gesprekken, omgezet in een eenheid naar zone en tijdsduur 1961 I960 i .1959 Gesprekseenheden 4.187.000 3,734.000 2.990.000 Afgewikkeld via telefonisten: Uitgaand interlokaal Uitgaand internationaal 350 4300 '3259 2600 3200 2700 Celge sprekkenaantal op postkantoor Etten op postkantoor Leur 2050 680 1950- ,610 1840 320 i die zich naar het in 1961 in onze onderdeel mag worden van de ve: de R 00 s e ndaa1s e w van uitbreidings- Be - C II. Overige verkeersaangelegenheden Voor een overzicht van de verkeersongevallen, gemeente hebben voorgedaan, moge worden verwezen "politie" in het hoofdstuk "Openbare Veiligheid De belangrijke verkeersverbeteringdie verwacht legging van het rijkswegtracée en de voorzieningen voor is uitvoerig toegelicht onder het hoofdstuk "Uitvoering plannen" bij het onderdeel "Etten-Zuid, rijksweg en omgeving In 1961 werden wederom verschillende verkeersmaatregelen getroffen, sloten is om in overleg met de A.N.W.B. en politie een onderzoek in se stellen naar gewenste verkeersmaatregelen voor alle kommen en uitbreidmgo- plannenEen oversteekplaats voor voetgangers in de rijks.eg Breda-Eoosen- daal werd als voorrangsoversteekplaatsaangewezenDagelijks passeren 12 000 - 14.000 motorvoertuigen deze rijksweg. De bewaakte spoorwegovergang op de Markt werd eind 1961 voorzien van a.h.o.b.'s, wat ook in de bedoeling ligt met de spoorwegovergang bij de Baav De opheffing van onbewaakte overwegen in de Lage Neerstraat en in de Kattéstraat is in voorbereiding. Het ligt in de bedoeling verkeersmaatrege len voor burgemeester en wethouders te doen voorbereiden m een verkeers- commissie C III. Vervoer Voor openbaar personenvervoer is onze gemeente tot dusver geheel aange wezen op busverbindingen, die ondanks een vrij grote intensiteit op oom mige lijnen, toch verre van ideaal genoemd kunnen worden. Naast de geregel de klachten over te volle bussen, de niet absolute zekerheid mede genomen te worden etc, etc, is er de grote klacht, dat met een en ander tevee- reistijd is gemoeid. De bussen door onze gemeente fungeren eensdeels yUs "stadsbussen", anderdeels als doorgaande verkeersmedium en zijn het daarom geen van beide. Een heroriëntatie op eigen taak is noodzakelijk, nu onze gemeente meent te mogen verlangen, wear de spoorlijn midden door de gemeen te loopt, dat de spoorwegen de doorgaande verkeersfunctie zullen vervu i.n Vroeger was hier een halte voor het personenvervoer en in het nieuwe ui breidingsplan Etten-Noord, dat thans in uitvoering is, is op verzoek van de N.S. ruimte voor een spoorwegstation en emplacement gereserveerd. Voor het vervullen van de industr .alisatie opdracht in Etten en Ieu^ zou de wederopenstelling van een personenhalte hoogst belangrijk zijn, zo wel om praktische als om psychologische redenen. Hierdoor zou immers me c worden bereikt, dat het fabrieksberexk word; uitgebreid en het woonkximaa in dit opzicht verbeterd wordt. Ooi voor he: postvervoer zou dit beteken...3 hebben. i

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1962 | | pagina 177