t
-66»
"1959 1960 1961
Aansluitingen op 1 jan 1962 2807 1971 3204
Ui tbr ei ding hoofdnet 2.4-38 m 4.794 m 3.071 m
Geleverde m3 1960 398.098 513.074 575.959
Uitbreiding brandkranen 8 13 10
Uitbreiding laagspanningsnet 2.552 m 5.045 m 8.O65 m
Het geleverde aantal m3 kan gesplitst worden in:
245.875 voor huishoudelijk en
330.084 voor industrieel gebruik.
De N.V. Isoverbel en de N.V. Tornado betrekken het water niet via de
waterleidingmaatschappij, maar pompen dit zelf op.
In 1961 werden 12 panden in de onrendabele gebieden op het water
leidingnet aangesloten. Vijf panden aan de Zevenbergseweg zijn to+ dus
ver niet aangesloten.
CVerkeer
I. Post- en telefoonverkeer.
De gescheiden postbehandeling voor Etten en Leur brengt soms vertra
ging met zich, welke bij een behandeling als een eenheid, zoals in
meerdere plaatsen van onze omvang ook gebeurt, mogelijk voorkomen zou
runnen worden. Het ontbreken van een spoorweghalte bemoeilijkt eveneens
een snelle afhandeling van poststukken. Hierover wordt terecht -vooral
in industriële kring- geklaagd.
In het telefoonnet Etten—Leur is in de laatste jaren in een vrij
groot aantal nieuwe woningen reeds tijdens de bouw een gecombineerde
telefoon/draadomroepaansluiting voorbereid, waardoor in de toekomst aan
sluitingen sneller en zonder breekwerk in de percelen, kunnen worden
aangelegd.
De capaciteit van de telefooncentrale in Etten en Leur werd opnieuw
uitgebreid, nu tot boven 1000. Vanaf december 1960 worden alle telefoon
nummers met 4 cijfers aangeduid. In de laatste uitgave van de telefoon
gids werden Leur en Etten afzonderlijk opgenomen. Door het gemeentebe
stuur is ook hiervoor verzocht de gemeente, in de toekomst als een een
heid te behandelen.
Voorzover bekend zijn er nog geen plannen tot plaatsing van publieke
telefooncellen. Een latere buslichting staat nog niet op het programma.
Tot het plaatsen van nieuwe brievenbussen zal pas worden overgegaan,
als daartoe door het publiek een verzoek is ingediend bij de directeur'
van het PTT-kantoor te Breda, waarna een onderzoek naar de behoefte
zal worden ingesteld.
De ontwikkeling van de gemeente heeft ook gevolgen voor het post- en
telefoonverkeer:
1-1-1962' 1-1-1961 1-1-1960 -1-1-1959
Telefoonaansluitingen
£57
752
650
565
Wachtlijst aanvragen
36
19
26
24
Aangeslotenen draadomroep
202
170
135
152
Op 17 december 1959 werd het aantal programma's van het draadomroep-
net Etten van 3 op 4 gebracht, althans voor de nieuwe wijken.
Geregistreerde automatische' telefoon
gesprekseenheden: (d.i. gesprekken,
omgezet in een eenheid naar zone en
tijdsduur
1961
I960
i
.1959
Gesprekseenheden
4.187.000
3,734.000
2.990.000
Afgewikkeld via telefonisten:
Uitgaand interlokaal
Uitgaand internationaal
350
4300
'3259
2600
3200
2700
Celge sprekkenaantal
op postkantoor Etten
op postkantoor Leur
2050
680
1950-
,610
1840
320
i
die zich
naar het
in 1961 in onze
onderdeel
mag
worden van de ve:
de R 00 s e ndaa1s e w
van uitbreidings-
Be -
C II. Overige verkeersaangelegenheden
Voor een overzicht van de verkeersongevallen,
gemeente hebben voorgedaan, moge worden verwezen
"politie" in het hoofdstuk "Openbare Veiligheid
De belangrijke verkeersverbeteringdie verwacht
legging van het rijkswegtracée en de voorzieningen voor
is uitvoerig toegelicht onder het hoofdstuk "Uitvoering
plannen" bij het onderdeel "Etten-Zuid, rijksweg en omgeving
In 1961 werden wederom verschillende verkeersmaatregelen getroffen,
sloten is om in overleg met de A.N.W.B. en politie een onderzoek in se
stellen naar gewenste verkeersmaatregelen voor alle kommen en uitbreidmgo-
plannenEen oversteekplaats voor voetgangers in de rijks.eg Breda-Eoosen-
daal werd als voorrangsoversteekplaatsaangewezenDagelijks passeren
12 000 - 14.000 motorvoertuigen deze rijksweg.
De bewaakte spoorwegovergang op de Markt werd eind 1961 voorzien van
a.h.o.b.'s, wat ook in de bedoeling ligt met de spoorwegovergang bij de
Baav De opheffing van onbewaakte overwegen in de Lage Neerstraat en in de
Kattéstraat is in voorbereiding. Het ligt in de bedoeling verkeersmaatrege
len voor burgemeester en wethouders te doen voorbereiden m een verkeers-
commissie
C III. Vervoer
Voor openbaar personenvervoer is onze gemeente tot dusver geheel aange
wezen op busverbindingen, die ondanks een vrij grote intensiteit op oom
mige lijnen, toch verre van ideaal genoemd kunnen worden. Naast de geregel
de klachten over te volle bussen, de niet absolute zekerheid mede genomen
te worden etc, etc, is er de grote klacht, dat met een en ander tevee-
reistijd is gemoeid. De bussen door onze gemeente fungeren eensdeels yUs
"stadsbussen", anderdeels als doorgaande verkeersmedium en zijn het daarom
geen van beide. Een heroriëntatie op eigen taak is noodzakelijk, nu onze
gemeente meent te mogen verlangen, wear de spoorlijn midden door de gemeen
te loopt, dat de spoorwegen de doorgaande verkeersfunctie zullen vervu i.n
Vroeger was hier een halte voor het personenvervoer en in het nieuwe ui
breidingsplan Etten-Noord, dat thans in uitvoering is, is op verzoek van
de N.S. ruimte voor een spoorwegstation en emplacement gereserveerd.
Voor het vervullen van de industr .alisatie opdracht in Etten en Ieu^
zou de wederopenstelling van een personenhalte hoogst belangrijk zijn, zo
wel om praktische als om psychologische redenen. Hierdoor zou immers me c
worden bereikt, dat het fabrieksberexk word; uitgebreid en het woonkximaa
in dit opzicht verbeterd wordt. Ooi voor he: postvervoer zou dit beteken...3
hebben.
i