-60— ok in 19o1 werden weer een groot aantal zandwegen met de zg. wegen- schaaf behandeld, o.m. ook de Deurnestraat en Molènaerstraatgelegen in het gebied van De Haagse Beemden, maar welke wegen bij deaangrenzende eigenaren in onderhoud zijn. Op een hernieuwd verzoek tot overname van deze wegen werd na ingewonnen provinciaal advies niet ingegaan nu in de eerstkomende jaren voor dit hele gebied een ruilverkavelingsplan aan de °r.ff}.y?r^en SesbeLd, waarbij de juridische positie van deze wegen gelijktijdig geregeld kan worden. Eind 1961 werd echter overwogen om de verharding in samenwerking tussen gemeente, waterschap en onderhouds- «ncn p" to'ch noS v°or de ruilverkaveling tot stand te brengen. In 1yb2 zal hieraan naciere aandacht worden besteed# Na de overdracht van ongeveer 65 krn. verbeterde primaire waterleidingen iho S®bled van de Ettense, Rucphense en Hoevense gronden per 1 januari U59 werd m 1^60 als C ,T .D object door de Ned.Heide Mij. ook een ver- eteringsplan voor ongeveer 35 km. secundaire waterleidingen opgesteld, welke waterleidingen na verbetering eveneens in aanmerking komen voor overname door het waterschap. Eind 1961 werd machtiging voor uitvoering van dit werk als aanvullend werkgelegenheidsobjeet ontvangen;in begin 1962 is het werk in uitvoe ring genomen; er zijn namelijk in dit rayon weer een aantal werklozen, die geschikt geacht worden voor dit werk. In het Oostenzijn nog waterleidingen bij de gemeente in onderhoud, welke gelegen zijn in het gebied van het waterschap "De Haagse Beemden". In 1961 werd met dit waterschap besloten tot overname onder zekere voor waarden. Formele bezwaren verhinderen.tot dusver de goedkeuring op deze overdracht.^Het waterschap zal trachten hieraan alsnog tegemoet te komen. an het uotale net van waterleidingen én allerlei omvang in onze ge meente zijn voor het overige bij de gemeente nog ruim 30 km. in onder houd, te weten: de Leurse haven, de Turfvaart ten Noorden van de Spoorlijn, de Laakse aart en de Kibbelvaart ten Noorden van de Hoevense weg en daarnaast nog het onderhoud van alle bermsloten langs gemeentewegen. Zeer belangrijk was de goekeuring voor de bouw van de eerste phase van de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Leur, welk object in hoofd stuk '/III onder Leur-Noord-Westreeds is toegelicht. Deze installatie komt in 1962 gereed en in werking. Daarnaast is in beginsel besloten het chemisch verontreinigd afval water van het industriepark ai te voeren naar de Westerschelde via een afvoerriooldat in samenwerking met een aantal West-Brabantse gemeenten zal worden aangelegd en geëxploiteerd, indien en zodra de huidige plannen werkelijkheid worden. In 1961 werd reeds intern overeenstemming bereikt over de te leveren vorm van samenwerking. Plannen worden thans ontworpen voor de wijze, waarop een deel van het afvalwater van het industriepark op ditScheldeafvoer- riool kan worden aangesloten, terwijl straks tevens een aanvaardbare bijdrageregeling voor de. "vervuilers'1 bezien zal moeten worden. Dei thans te bouwen rioolwaterzuiveringsinstallatie zal hierdoor veel langere tijd kunnen blijven beantwoordstian de taak om en het woongebied utten-Leur en het overige industrieafvalwater te verwerken, ondanks het feit, dat door de snelle groei van de gemeente spoedig veel meer.afval water moet 'worden afgevoerd, dan bij het ontwerpen van de installatie voorzien was. Gaat het Scheldeprojeet door dan kan nog een behoorlijks marge in de capaciteit van de zuiveringsinstallatie behouden blijven. Lozing van al het afvalwater op het Scheldeprojeet zou beslist niet voor deliger zijn geweest bij de huidige lig ing van het rioleringstelsel. In 1962 zal een gemeenschappelijke regeling voor het Scheldeafvoer- riool vermoedelijk in behandeling komen. Lelangrijk was in 1961 ook de ontwikkeling rond de Bisschopsmolen, die door de gemeente reeds eerder .werd aangekocht. In 1961 werd deze toren met steun van rijk en provincie vrijwel geheel gerestaureerd, ter wijl hieromheen een plantsoen werd aangelegd. -61- In 1962 zal de molen weer als korenmolen in huur gegeven kunnen worden De verkeerssituatie' rond de molen wordt thans ingrijpend gewijzigd. Het doorgaande verkeer wordt nu vanaf de Bissch'opsmolenstraat ten rooiden van de molen naar de Rijsbergseweg en eventueel afslaande naar de Zundero- se weg geleid, terwijl het wegdeel ten Zuiden van de molen als bodienmgs wegje voor dit te saneren gebied gaat gelden. Het werk is ein 9 oe- gonnen en is nog niet helemaal gereed. Bijzonder belangrijk was ook het feit, dat in 1961 met steun van rijk, provincie en gemeente begonnen kon worden aan de restauratie van e 'Paulushofje", een werk van ongeveer 250.000,— waar alle bestaande huisjes voor alleenstaande vrouwen ingrijpend worden verbeterd, terwijl enkele bijzondere centrale voorzieningen worden aangebracht. Jet weiza in de loop van 1962 gereedkomen. In de S-bocht bij de harkt werden na .fbraak van een aantal panden in de bocht enkele belangrijke verbeteringen aangebracht, waardoor het overstekend verkeer beter wordt geleid. De spoorwegovergang aan het Noordeinde van de Harkt werd eind 1, voorzien van z.g. a.h.o.b.'s. Hierop zal in 1962 nog wegverbreding volgen; dit werk zal echter worden uitgevoerd in directe samenhang met t groot reconstructieplan voor de Markt, waarvoor de raad in 1961 een belangrijk crediet beschikbaar stelde. In februari 1962 zal dit werk worden aanbe steed. Het plan voorziet in gescheiden rijrichtingen, afzonderlijke rij wielpaden, trottoiraanleg, vluchtheuvels, verbetering van in- en uitrit ten en parkeerstroken, terwijl de slipgevaarlijke granietkeien m de huidige middenbaan vervangen zullen worden. In 1961 werd goedkeuring ontvangen voor het plan tot verbetering van de straatverlichting op de Lage Vaartkant. Verbetering van straatverlich ting in de Stationsstraat kan in 1962 worden uitgevoerd. Voor de Lange Brugstraat zal eveneens een verbeteringsplan voor de straat verlichting aan de orde komen. De raad besloot in 1961 voor de dienst van openbare werken een nieuwe vrachtauto met los- en laadkraan aan te schaffen. Het crediet is inmiddels goedgekeurd. Eveneens besloot de raad tot aanschaffing van een veegmachine Goedkeuring hierop werd nog niet verkregen. Met de uitgroei van de gemeente hield de aanleg van gazons en plant soen gelijke tred. Eind 1961 had de gemeente ongeveer II6.OOO m2 plant soen in onderhoud. De helaas vaak onvermijd.elijke aischeiciingen voor de beplantingen hebben een langte van meer dan 5 km., vele bloembollen en zomerperkplanten worden ieder jaar verwerkt. Deze worden gegeven als illustratie voor hetgeen de snelle uitgroei van de gemeente zoal met zich brengt. Het gemeentebestuur streeft er ei li stig naar de aanleg van plantsoen dusdanig te doen richten, dat de onder houdskosten zoveel mogelijk worden beperkt. Aanleg van veel zorg-vergende bloemperken zal dan ook slechts in be perkte mate op daarvoor bijzonder in aanmerking komende plaatsen bevor derd worden. Een regelmatig en intensief toezicht op de beplantingen in verband met het gevaar voor vernieling en beschadiging is zeer gewenst. Hiervoor zijn thans maatregelen getroffen. Ook zal in 1962 extra aandacht worden gewijd aan het klande—stien wegwerpen van huisvuil en ander af- izal langs de straten en op braakliggende grond, waardoor het uiterlijk aanzien van de gemeente ernstig wordt geschaad. In 1962 zal de Attelakense weg voorzien worden van een asfaltdek, zo dra het hiervoor nodige crediet beschikbaar is. Eveneens zal getracht worden de Geerkade te verbeteren. De spoorwegovergang nabij de zuivelfabriek zal in 1962 eveneens voorzien worden van a.h.o.b.'s. In verband met de Markverbetaringswerken, die thans in uitvoering zijn, werd in 1961 besloten een Noordelijk deal van de Laakse Vaart, dat buiten gebruik wordt gesteld, aan "Mark en Dintel" over te dragen om op deze wijze een goede oplossing voor de nabijgelegen grondeigenaren mogelijk te maken

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1962 | | pagina 174