-3ö-
In 1,961 zijn verschillende nieuwe uitbreidingsplannen in onderdelen
of plannen tot herziening daarvan door de raad vastgesteld en/of door
gedeputeerde staten goedgekeurd, terwijl voor enkele andere plannen ontwerp
plannen practisch tot het stadium van de ter visie legging werden voor
bereid.
Hierna zullen de verschillende plannen in onderdelen afzonderlijk worden
toegelicht en hieruit kan duidelijk blijken, dat in 3961 op planologisch
gebied belangrijke vooruitgang werd geboekt.
Uitbreidingsplannen Etten-Oost I.
Op 4 mei i960 werd een herziening van een deel van dit plan goedgekeurd,
waarbij een nadere bestemming werd gegeven aan de omgeving van hef St.
Elisabeths gesticht tussen Bredaseweg en Stationsstraat.
De behoefte aan een goede structurele herziening tussen Etten-Zuid en
Etten-Noord (station) maakte opnieuw een herziening van dit plan noodzake
lijk. Deze herziening is thans in ontwerp vrijwel gereed met als hoofdele
ment de structuurweg - Anna van Berchemlaan - vanaf het kruispunt Bredase
weg - Oranjelaan naar de Stationsstraat nabij het gebouw van de Boerenbond.
De bijzondere gebouwen - o.m. de Nobelaer - kunnen in dit plan in weste-
lijke richting worden uitgebreid, terwijl aansluitend hierop een bouwplaats
voor een nieuwe levensschool is gereserveerd. Een hoog woongebouw, dat bijzon
der geschikt zou zijn als woongelegenheid voor alleenstaanden met onder
mogelijk, toonkamers en kantine, is hier op een aantrekkelijke plaats ge
situeerd. Naast een gebouw voor bejaarden, ruimte voor een ziekenhuis, voor
ziet het plan tevens in de behoefte aan woningbouwterreinen. Vaststelling
zal spoedig in 1962 aan de orde komen.
Uitbreidingsplan Etten-Noord I 1959-
■Dit uitbreidingsplan omvat het gebied gelegen tussen de Markt, de
spoorlijn Roosendaal-Breda en de Stationsstraat. In de raadsvergadering
van 16 oktober 1959 is door de raad voor bovengenoemd object de bestemming
herzien en losgemaakt van het in 1955 vastgestelde plan Etten Noord-Oost.
Enkele hoofdpunten in dit plan betreffen de projectering van een stations
gebouw met plein, de bedrijfsgebouwen met garages voor de dienst gemeente
bedrijven en enkele scholen. Voorts is in dit plan het wegennet dusdanig
verwerkt, dat dit past in het stelsel van ringwegen, zoals dit planologisch
voor de gemeente is ontworpen. Het plan Noord omvat een oppervlakte van
ongeveer 9.00.00 ha netto verkoopbaar terrein. Het gehele plan biedt tuim-
te voor ongeveer 320 woningen en een aantal bijzondere gebouwen. Het plan
werd op 4 mei 1960 door gedeputeerde staten goedgekeurd en is thans in
uitvoering en ten dele reeds bebouwd.
De omgeving van het toekomstig station in dit plan is in 1961 nog nader
bestudeerd-en uitgewerkt, wat nög nader in een planwijziging zal worden
opgenomen.
'Uitbreidingsplan Industrieterrein II.
Op 18 december 1959 werd door de raad dit plan vastgesteld. Het plan
omvat het gebied gelegen tussen de Hoge Donk, de spoorlijn.Roosendaal -
Breda, het Vossendaal en de Roosendaalseweg. Dit plan biedt ongeveer 25 ha
netto-industrieterrein, waarvan 23 ha is uitgegeven.Voor de nog resterende
2 ha zijn reeds serieuze gegadigden.
Het eerste industriecomplex, dat inmiddels geheel is uitgegeven of gere
serveerd, omvat ruim 40 ha netto industrieterrein. Hetplan industrie-
terrein II werd goedgekeurd op 27 juli i960 en is thans volledig bouwrijp
gemaakt
Uitbreidingsplan Industrieterrein III. I-
Door de verrassende ontwikkeling van de industrialisatie ontstond in
I960 andermaal behoefte aan nieuwe industrieterreinen. Een nieuw industrie-
plan is op 27 juli 1961 vastgesteld. Het is gelegen tussen de Grauwe Polder
en..de Hoge Donk. De beoogde uitbreiding van het industrieterrein is gelegen
tussen de Hoge Donk en de Vosdonk, omvattende een gebied van 25 ha en
voorts nog een strook van ongeveer 5 ha ten oosten van de Vosdonk.
Bovendien omvat het uitbreidingsplan Z5 ha terrein tussen de Vosdonk
en de Grauwe Polder, dat de bestemming heeft landelijk gebied II, waardoor
permanente bebouwing hierop kan worden voorkomen met het oog op even-.uel 5
toekomstige bestemming tot industrieterrein. Ten zuiden van de rijksweg
tussen de Hoge Donk en de Grauwe Polder is een parallelweg opgenomen, we., ke
dit industrieterrein straks met de bebouwde kom verbindt. De kruising^
rijksweg Vosdonk wordt gehandhaafd, doch deze zal extra aandacht krijgen
teneinde een verkeerstechnisch acceptabele oplossing te verkrijgen.
Het is vooralsnog niet de bedoeling het gehele industrieterrein III
bouwrijp te maken. Voorlopig zal volstaan worden met ongeveer 8 ha, waar
door in beperkte mate bouwrijp terrein voorradig is.
Het meest oostelijke deel van het Industrieterrein III wordt thans ui„
het plan gelicht en krijgt een afzonderlijke bestemming als.
Uitbreidingsplan Industrieterrein IV Grauwe Polder.
Op 14 december 1961 is het ontwerp-uitbreidingsplan Industrieterrein IV
ter inzage gelegd. In de eerste raadsvergadering van het jaar 1962 zal de
raad dit plan ter vaststelling worden aangeboden. In het uitoreidingspla 1
Etten-Noord^-West was aanvankelijk een strook grond gereserveerd voor
lichte industrie, nlten noorden van de in dat plan opgenomen sportvelden
complex aan de spoorlijn Roosendaal Breda. In verbancx met de gevi j -ji0c.
sportparkplannen, inhoudende een centraal sportpark voor de beide kerk
dorpen in het nog vast te stellen uitbreidingsplan Baai - Lage Banken,
is een herziening van het uitbreidingsplan Etten-Noord-West in voorberei
ding. Mede in verband met de gewijzigde opzet van dit uitbreidingsplan,
zal het geprojecteerde industrieterrein komen te vervallen. Aan een derg-j-
lijk terrein bestaat evenwel een grote behoefte, omdat verschillende kle ne
bedrijven en werkplaatsen ten behoeve van de in uitvoering zijnde plannei
moeten verdwijnen en de mogelijkheid van herbouw zowel voor betrokkenen
als voor de gemeente zeer gewenst is. Omdat de op een dergelijk terrein
te vestigen bedrijven een sterke binding hebben met de bestaande kom is
het nieuwe industrieterrein geprojecteerd aan' de Grauwe Polder te Etten,
ten zuiden van de Roosendaalseweg. Het terrein is bruto 6.50 ha groot
en omvat 5.50 ha netto industrieterrein. Evenals bij de andere industrie
terreinen" is ook hier langs de rijksweg een parallelweg geprojecteerd.
Industrieterrein aan de Mark.
Mede in verband met de plannen van de firma A,0omens te Leur, tot uit
breiding van het betonfabriek, ligt het in de bedoeling een industrie
terrein langs de Mark te projecteren. Genoemde firma verzocht nlde vaa,.
weg Mark Leur zodanig te verbeteren, dat deze bevaarbaar zou worden tooi
schepen tot 750 ton. Blijkens het uitgebrachte rapport door het E.T.I.
bestaat aan deze kostbare voorziening geen behoefte gezien de betekenis^
van dit vaarwater voor industrie--vestiging in het algemeen, alsmede gezi en
de mogelijkheden die in dit opzicht in West-Brabant beschikbaar zijn of
komen. Na de tot standkoming van de provinciale weg Rijsbergen - Zeven
bergen zal echter een vestigingsplaats aan de Mark in dit gebied ook ove
redelijke aan- en afvoerwegen beschikken. Dit nieuwe industrieterreixi za
komen te liggen tussen de Boutweg, de Mark en de Zeedijk. Dit terrein
heeft een oppervlakte van bruto 36.30.33 ha Voorlopig kan volstaan wor Ier-
Met een industrieterrein van 10 ha aan de Mark ten oosten van de aldaa
gelegen weg aansluitend op het oude vlasfabriek-complex. Op het hierbij
aansluitend oostelijk gelegen terrein groot 23 ha zal de bestemming
landelijk gebied II worden gelegd, waardoor bebouwing kan worden vooi kon 311,
welke straks een belemmering zou kunnen vormen voor het vlot verwezen
lijken van de beoogde industriële bestemmingen. De raad heeft in zijn ve -
gadering van 29 september 1961 voor het hiervoor omschreven gebied een
voorbereidingsbesluit genomen. Het uitbreidingsplan wordt in de loop van
1962 verwacht. Binnenkort zal dus ook industrievestiging aan vaarwatei
in deze gemeente mogelijk zijn