-26- 1. N.V. Bouwbedrijf van Hassel 17 woningen in Etten-Zuid 2. H, Bakker te Bennebroek 2? woningen in Etten-Zuid 3» JAerts te- Breda 5 woningen in Leur, Lange Brugstraat 4. Nationaal Grondbezit 6 woningen in Leur-West 5. idem 15 woningen in Etten-Noord 6. H. Bakker 51 woningen in Etten-Noord De onder 2 en 6 genoemde complexen zijn bestemd voor verhuur (78), de overige, voor verkoop (4-3). In I960 werd, met het eerste bouwplan van 48 premiewoningen, bestemd voor verhuur, begonnen. Ook in 1961 werd premie toegekend voor 75 woningen, bestemd voor verhuur. Deze bouwplannen zijn voor deze gemeente van bij zonder grote betekenis, omdat hieraan in verband met de industriële vesti gingen en uitbreiding een enorme behoefte is. Het aantal woningwetwoningen is namelijk totaal onvoldoende om ook maar in bescheiden mate in de behoefte te voorzien en bovendien zijn deze woningwetwoningen uitsluitend bestemd voor het lager personeel van. de be drijven. Thans zijn zoals gemeld nog 2 aanvragen voor totaal 78 huurwoningen in behandeling. Het wordt echter steeds moeilijker om beleggers hiervoor te interesseren, omdat, om voor een premie in aanmerking te komen, de huurprijs niet hoger mag zijn dan 65,per maand. Door de steeds stijgende"stich- tingskosten der woningen en vooral door de verhoging van de premie met 500,per woning, ingaande 1 augustus'1961, is het thans praktisch onmogelijk om met een huurprijs van 65,woningen rendabel të maken. Theoretisch bestaat de mogelijkheid om volgens de Premie- en Bijdrage- beschikking Woningbouw premie te krijgen voor duurdere woningen, z.g.n. B en C woningen, doch in de praktijk worden alleen de verzoeken voor A- woningen in behandeling genomen, zodat op premietoekenning in de duurdere huurklasse geen uitzicht bestaat. Een oplossing zou zijn een hogere c.a.o.- classificatie voor de gemeente (thans 4e klasse) hiervoor, zijndtalvan gegronde redenen aan te voeren. Tot dusver stuit dit echter op te lage huurprijzen in de gemeente en woningen met hogere huurprijzen mogen niet gebouwd wordenomdat de klasse-indeling dit in de weg staat. Een vicieuze .cirkel dus.Zonder actieve medewerking van de industrieën zelf zal het dus wel bijzonder moeilijk worden om voor 1963 en volgende jaren voldoende huurwoningen voor industriekader in aanbouw te krijgen. C. Vrije sector-woningbouw. 'De vrije sectorbouw, die in deze gemeente tot'voor kort van zeer be perkte betekenis wa.s en geheel als particuliere bouw werd gerealiseerd, heeft' eind I960 een veel grotere betekenis gekregen voor onze plaatselijke gemeenschap nu door het premiebeleid van de rijksoverheid de duurdere B- en C premiewoningen noch bij verhuur noch bij verkoop voor premie in aanmerking komen. Noodgedwongen hebben verschillende particulieren na eerst lang en tevergeefs op rijkspremie te hebben gewacht tot bouw in de" vrije sector moeten overgaan. In I960 kwamen 6 particuliere woningen in de vrij'e sector gereed, in 1961 bedroeg dit aantal reeds 19. In het afgelopen jaar is door ons de bouw van vrije sectorwoningen voor verkoop en verhuur tegen nog enigermate aanvaardbare bedragen met alle middelen gestimuleerd. De meeste mogelijkheden schijnt ons nog de bouw van verkoopwoningen op het B-niveau te bieden, indien althans gemeentelijke garantie.hiervoor wordt geboden. Ofschoon dit in het algemeen in de vrije sector tot dusver niet werd aanvaard, meende het gemeentebestuur hiertoe tóch te moeten be sluiten, nu deze vrije sectorbouw in feite een noodgedwongen vervanging van de premiewoningen betreft. -27- Op 10 maart 1961 werd na wijziging een garantieregeling vastgesteld door de raad, waarbij hypothecaire credieten worden gegarandeerd met een maximumstichtingskosten gelijk aan_het voor B-woningen geldende maximum in een derde klasse gemeente 25.ÖÖÖ,Deze regeling werd op 5 april 1961 goedgekeurd. De regeling houdt in, dat de gemeente zich garant kan stellen voor geldleningen ten behoeve van de bouw of de koop van woningen, die in principe voor premietoekenning in aanmerking kómen, doch waarvoor om welke reden danook geen premie wordt aangevraagd of toegekend. De maximum stich- tingskosten kunnen dus 25.0CC,bedragen. De lening mag niet hoger zijn dan 90 van de stichtingskosten, verminderd met de niet-toegekende premie en toeslag. De behandeling van de aanvrage geschiedt door tussenkomst van een Be- mi ddelend,;Orgaan Tot op'heden is Van deze regeling echter nog geen georuik gemaakt. Het gereedgekomen aantal vrije sector-woningen bedroeg in 1961, zoals reeds vermeld, 19. Daarenbovenzijn 'nog 62 woningen in aanbouw, namelijk: 18 won. van van Oostrum:en van Laar aan de Kerckwerve 1 (verkoop), 22 won. van Coppelmans Bouwbedrijven iri Etten-Zuid (verkoop) 14 won. van H. Bakker aan de Bernknrdlnan (verkoop); 8 won. van particuliere bouwiers. Het aantal woningen, dat gebouwd wordt in de vrije sector, neemt dus steeds toe, tengevcJge van de lange wachttijd, wannéér premie wordt aange vraagd en bovendien,, omdat voor de bouw van woningen, waarvan de stich tingskosten hoger zijn dan 22.000,——, geen premie meer wordt toegekend. De bouw van premie-vrije woningen 'wordt echter sedert 18 juli 1961 door het rijk sterk afgeremd. Het is namelijk gebleken, dat in.de eerste helft van 1961 zoveel woningen in de vrije sector zijn gebouwd, dat verder voort gaan op deze weg verstoring van de reeds gespannen bouwmarkt teweeg zou brengen, hetgeen onherroepelijk zou leiden tot prijsstijgingen. Daarom heeft de Minister zich genoodzaakt gezien om de bouw van alle ongesubsidieerde woningen, die de bouwsom van 10.000,--'té boven gaan, aan een rijksgoedkeuring te onderwerpen. Inmiddels zijn reeds ëen aantal rijksgoedkeuringen" voor particuliere woningen aangevraagd, n.l. 10 particuliere woningen én 31 woningen van de bouwondernemer J.M. van Blijswijk, doch deze rijksgoedkeuringen zijn tot dusver nog niet verleend. De bouw van huurwoningen in de vrije sector levert zeer grote moeilijk heden op. Is de maximaleimaandhuur voor een A-premiewoning thans 65, (in een 3e klasse gemeente 70,bij bouw van huurwoningen i_n.de vrije sector, waarbij men dus premie en teeslag mist, achtte men het tot dusver vrijwel uitgesloten om een huurwoning mét een B- of C karakter met een huurprijs beneden 100,-- op te leveren en de meeste objecten zouden op ruim 125,.-- of 150,-- huur moéten komen om als beleggingsobject aan vaardbaar te kunnen worden. Wij zetten echter onze pogingen voort om de bouw van huurwoningen in de vrije sector met een nog enigszins te aanvaarden huurbedrag, te bevorderen. Voor het overige zijn eventuele resultaten in deze sector dus nog hoogst o.r.zeker. en. voor eer. ^belangrijk doel afhankelijk van de te verlenen rijks goedkeuringen. In 1962 zullen wij echter met alle kracht blijven ijveren, om ook langs deze moeizame en in vele opzichten onbevredigende weg resul taten te bereiken, welke in zekere mate aan bestaande en toekomstige woningbehoeften in onze plaats kunnen beantwoorden. Het hogere kader van ondernemingen dient, voorzover het om enigerlei reden niet tot eigen bouw meent te kunnen besluiten, zij het dan in beperkte mate, passende woon voorzieningen te kunnen verkrijgen. Wij laten nu nog een recapitulatie volgen van de woningbouw in 1961.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1962 | | pagina 157