-5- De jaarlijkse bijdrage zal bedragen 1, per strekkenae meter van het bebouwde perceel voor aanleg van riolering, 1,25 per strekkende meter van het bebouwde perceel voor trottoiraanleg en 2,75 per strekkende meter van het bebouwde perceel voor wegver harding. Door de voorgestelde heffingen kunnen o.m. meer bevredigende op lossingen verkregen worden in die gevallen, waarin bijvoorbeeld tot aanleg van trottoir of riolering wordt besloten ten behoeve van bestaande panden of bouwpercelen in de bebouwde kom, terwijl eigenbouwers in uitbreidingsplannen dergelijke voorzieningen in het algemeen in de grondprijs moeten betalen. Bovendien kan hier door worden voorkomen, dat de gemeente bij aankoop van grond ter uitvoering van uitbreidingsplannen hogere grondprijzen zou moeten gaan betalen, uitsluitend als gevolg van het feit, dat de gemeente op eigen kosten reeds eerder bepaalde straten heeft aangelegd of verhard of trottoir of riolering heeft aangelegd. De waardestijging van particuliere eigendommen als gevolg van door de gemeenschap betaalde werken kan dan ook in beperkte mate aan de gemeenschap ten goede komen als bijdrage (max. 85 in de gemaakte kosten. Bij de voorgestelde tarieven zal dit per centage gemiddeld ongeveer 50 bedragen. Zonder een dergelijke straataanlegbelasting is verdere verbete ring van het voorzieningsniveau van de bebouwde kommen in grotere omvang voor de gemeente vrijwel financieel niet meer rond te krijgen, terwijl juist aanpassing van de bestaande kommen aan de structuurwijziging van de gemeente dringend geboden is. Bij nader beraad is het tenslotte aanvaardbaar gebleken de in een vorige raadsvergadering voorgestelde tarieven niet onbelang- iijk te verlagen, terwijl alsnog een bepaling is opgenomen, welke het mogelijk maakt aan evidente onbillijkheden bij de heffing van deze belasting tegemoet te komen zonder de algemene strekking van deze verordening aan te tasten. 13. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie van financiën tot goedkeuring van de le wijziging van de begroting I960 van de Instelling voor Sociale Hulpverlening. Dit betreft een aanpassing aan de werkelijke cijfers over I960. 14. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie van financiën tot vaststelling van de navolgende begrotingswijzigingen I960 a. de 15e wijziging van de begroting I960 van het woningbedrijf (slotwijziging); b. de 21e wijziging van de begroting I960 van het grondbedrijf (slot wijziging); c. de 6e wijziging van de begroting I960 van de dienst van gemeente werken (slotwijziging); d. de 91e wijziging van de gemeentebegroting I960 (diverse wijzigingen van de gewone dienst); e. de 92e wijziging van de gemeentebegroting I960 (diverse wijzigingen van de kapitaaldienst f. de 93e wijziging van de gemeentebegroting I960 (diverse wijzigingen van de gewone- en van de kapitaaldienst i.v.m. de nadere vast stelling van de staten L I en L III); g. de 94e wijziging van de gemeentebegroting I960 (div. wijzigingen van de gewone-en van de kapitaaldienst i.v.m. de nadere vaststelling van de staat L II); h. de 95e wijziging van de gemeentebegroting I960 (div. wijzigingen van de gewone- en van de kapitaaldienst).

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1961 | | pagina 61