-5-
De jaarlijkse bijdrage zal bedragen 1, per strekkenae meter
van het bebouwde perceel voor aanleg van riolering, 1,25 per
strekkende meter van het bebouwde perceel voor trottoiraanleg en
2,75 per strekkende meter van het bebouwde perceel voor wegver
harding.
Door de voorgestelde heffingen kunnen o.m. meer bevredigende op
lossingen verkregen worden in die gevallen, waarin bijvoorbeeld
tot aanleg van trottoir of riolering wordt besloten ten behoeve
van bestaande panden of bouwpercelen in de bebouwde kom, terwijl
eigenbouwers in uitbreidingsplannen dergelijke voorzieningen in
het algemeen in de grondprijs moeten betalen. Bovendien kan hier
door worden voorkomen, dat de gemeente bij aankoop van grond ter
uitvoering van uitbreidingsplannen hogere grondprijzen zou moeten
gaan betalen, uitsluitend als gevolg van het feit, dat de gemeente
op eigen kosten reeds eerder bepaalde straten heeft aangelegd of
verhard of trottoir of riolering heeft aangelegd.
De waardestijging van particuliere eigendommen als gevolg van
door de gemeenschap betaalde werken kan dan ook in beperkte
mate aan de gemeenschap ten goede komen als bijdrage (max. 85
in de gemaakte kosten. Bij de voorgestelde tarieven zal dit per
centage gemiddeld ongeveer 50 bedragen.
Zonder een dergelijke straataanlegbelasting is verdere verbete
ring van het voorzieningsniveau van de bebouwde kommen in grotere
omvang voor de gemeente vrijwel financieel niet meer rond te
krijgen, terwijl juist aanpassing van de bestaande kommen aan de
structuurwijziging van de gemeente dringend geboden is.
Bij nader beraad is het tenslotte aanvaardbaar gebleken de in
een vorige raadsvergadering voorgestelde tarieven niet onbelang-
iijk te verlagen, terwijl alsnog een bepaling is opgenomen, welke
het mogelijk maakt aan evidente onbillijkheden bij de heffing van
deze belasting tegemoet te komen zonder de algemene strekking
van deze verordening aan te tasten.
13. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie van
financiën tot goedkeuring van de le wijziging van de begroting I960
van de Instelling voor Sociale Hulpverlening.
Dit betreft een aanpassing aan de werkelijke cijfers over I960.
14. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie van
financiën tot vaststelling van de navolgende begrotingswijzigingen I960
a. de 15e wijziging van de begroting I960 van het woningbedrijf
(slotwijziging);
b. de 21e wijziging van de begroting I960 van het grondbedrijf (slot
wijziging);
c. de 6e wijziging van de begroting I960 van de dienst van gemeente
werken (slotwijziging);
d. de 91e wijziging van de gemeentebegroting I960 (diverse wijzigingen
van de gewone dienst);
e. de 92e wijziging van de gemeentebegroting I960 (diverse wijzigingen
van de kapitaaldienst
f. de 93e wijziging van de gemeentebegroting I960 (diverse wijzigingen
van de gewone- en van de kapitaaldienst i.v.m. de nadere vast
stelling van de staten L I en L III);
g. de 94e wijziging van de gemeentebegroting I960 (div. wijzigingen van
de gewone-en van de kapitaaldienst i.v.m. de nadere vaststelling
van de staat L II);
h. de 95e wijziging van de gemeentebegroting I960 (div. wijzigingen van
de gewone- en van de kapitaaldienst).