9 1 -6- Voor de buitenwijken wordt overwogen de heffing te beperken ton de strekkende meters van de gebouwde eigendommen,omdat het be lastingpercentage voor de ongebouwde eigendommen in de straab- belasting reeds eerder extra verhoogd werd met het oog op de verharding van landwegen. Bovendien ware het bedrag per strekken de meter gebouwd eigendom hiervoor te snellen op ongeveer j ±i Door de voorgestelde heffingen kunnen o.m, meer be/redigende oplossingen verkregen worden in die gevallen, waarin bijvoorbeeld tot aanleg van trottoir of riolering wordt, besloten ten behc-e van bestaande panden of bouwpercelen in de bebouwde stom-, oerwijs eigenbouwers in uitbreidingsplannen dergelijke voorzieningen m het algemeen in de grondprijs moeten betalen. Bovendien kan hier door worden voorkomen, dat de gemeente bij aankoop van gr one. -ei uitvoering van uitbreidingsplannen hogere grondprijzen zon moeten gaan betalen, uitsluitend als gevolg van het feit, dat ae^gemeenee op eigen kosten reeds eerder bepaalde straten heeft aange_egi on verhard of trottoir of riolering heeft aangelegd. De waardestijging van particuliere eigendommen als gevolg van door de gemeenschap betaalde werken kan dan ook in beperk-.-' mate aan de gemeenschap ten goede komen als bijdrage (max. 35 /o) in de gemaakte kosten. n Zonder een dergelijke straataanlegbelasting is verdei e ve.. o. ring van het voorzieningsniveau van de bebouwde kommen in grciere omvang voor de gemeente financieel vrijwel niet meer rond to krijgen, terwijl juist aanpassing van de bestaande kommen aan do- structuurwijziging van de gemeente dringend geboden is. Bij nader beraad is het tenslotte aanvaardbaar gebleken de in een vcrige raadsvergadering voorgestelde tarieven niet onbelang rijk te verlagen, terwijl alsnog een bepaling is opgenomen, welke het mogelijk maakt aan evidente onbillijkheden bij ae net ting van deze belasting tegemoet te nomen zonder de algemene strekking van deze verordening aan te tasten. 18. Voorstel van burgemeester en wethouders met advies van de commissie van financiën. a. tot het beschikbaarstellen van een crediot voor de bouw van 2o woningwetwoningen in Etten - Noord door vaststelling van de 4e^wij ziging van de begroting 1961 van het woningbedrijf, de pewij.-.igii.g van de begroting 1961 van het grondbedrijf en de ^9e wijziging van de gemeentebegroting 1961; In de vorige raadsvergadering werd besloten uit het extra- industriecontingent 1961 26 woningwetwoningen van architect Leicher te bouwen in Etten Noord in de Zuid Oostelijxe ...olen— wiek" omsloten door de Lambertusstraat, Pastoor vir V.-jes- straat, Oostwiek en Zuidwiek. Het bouwplan bestaat ui - 8 grc iere woningen en 18 kleinere woningen. Het bouwplan ligt met een situatietekening in het agenda- dossier ter inzage. Aansluitend op dit plan wordt voor de Zuid-Westelijke molen wiek n:g een bouwplan van 25 woningwetwoningen, eveneens van architect Leicher, in voorraad gehouden. In Etten - Zuid vormt een boiwplan in voorraad van architect Wissing van 22 "wonin gen, tsn Zuiden van de Kerckwerve, de laatste mogelijkheid voor w^ningwetbouw in dit plan. In Leur zijn, vooral na vemer bouwri;'pmaken van Leur-Zuid-West (zie hiertoe punt 21 r.og voldoe'ide mogelijkheden voor woningwetbouw. Het beschikbaar komen ran nieuwe grond in Etten-Zuid-West voor woningwetbouv dient iu echter wel sterk te worden bevorderd.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1961 | | pagina 49