y
-85-
Voorbereid zijn reeds een groot aantal variantoplossingen van gelijk
vloerse en ongelijkvloerse kruisingen, twee- en eenrichtingsverkeer, in
grijpend en minder ingrijpend, waaruit nu een keuze zal moeten worden
gedaan. Een globale schatting van uitvoeringskosten en van^aankoop en
vervanging van de eventueel hierbij betrokken panden (varierende van 7
tot 17 stuks) is reeds opgemaakt.
Het vraagstuk verkreeg in de laatste maanden van het afgelopen jaar
nieuwe aspecten door de invoering van een maximum-snelheid van 50 km. in
de kommen (hierdoor wordt het gevaar voor te hoge snelheden weggenomen)
en door het besluit om alsnog over te gaan tot aanleg op korte termijn
van de rijksweg 17 Roosendaal-Moerdijkwaardoor het verkeer op onze
rijksweg ontlast zal worden. Dit tesamen doet onzevoorkeur neigen naar
een zo beperkt mogelijk gehouden doorbraak, maar hieromtrent willen wij
ons nader oriënteren. In ieder geval menen wij, dat het ondanks beste
dingsbeperking en financieringsmoeilijkheden dringend gewenst is m j.958
zo spoedig mogelijk tot vaststelling van een aanvaardbaar plan te komen,
zodat de betrokkenen globaal weten waar zij aan toe zijn.
Veilig Verkeersactie
In 1957 werd een plaatselijke afdeling van de vereniging voor veilig
verkeer opgericht. Ongeveer 500 schoolkinderen namen deel aan het lande
lijk verkeersexamen, waarvan ongeveer 5 bij het schriftelijk gedeelte
en ongeveer 8 bij het practisch gedeelte werd afgewezen.
Deelgenomen werd door de lagere technische school, de landbouwschool
en de hoogste klassen van de meisjes- en jongensscholen in Leur en
Etten. De overige scholen, waarvoor in 1956 verkeersexamen werd afgeno
men, nemen weer deel aan het examen in 1358.