y -85- Voorbereid zijn reeds een groot aantal variantoplossingen van gelijk vloerse en ongelijkvloerse kruisingen, twee- en eenrichtingsverkeer, in grijpend en minder ingrijpend, waaruit nu een keuze zal moeten worden gedaan. Een globale schatting van uitvoeringskosten en van^aankoop en vervanging van de eventueel hierbij betrokken panden (varierende van 7 tot 17 stuks) is reeds opgemaakt. Het vraagstuk verkreeg in de laatste maanden van het afgelopen jaar nieuwe aspecten door de invoering van een maximum-snelheid van 50 km. in de kommen (hierdoor wordt het gevaar voor te hoge snelheden weggenomen) en door het besluit om alsnog over te gaan tot aanleg op korte termijn van de rijksweg 17 Roosendaal-Moerdijkwaardoor het verkeer op onze rijksweg ontlast zal worden. Dit tesamen doet onzevoorkeur neigen naar een zo beperkt mogelijk gehouden doorbraak, maar hieromtrent willen wij ons nader oriënteren. In ieder geval menen wij, dat het ondanks beste dingsbeperking en financieringsmoeilijkheden dringend gewenst is m j.958 zo spoedig mogelijk tot vaststelling van een aanvaardbaar plan te komen, zodat de betrokkenen globaal weten waar zij aan toe zijn. Veilig Verkeersactie In 1957 werd een plaatselijke afdeling van de vereniging voor veilig verkeer opgericht. Ongeveer 500 schoolkinderen namen deel aan het lande lijk verkeersexamen, waarvan ongeveer 5 bij het schriftelijk gedeelte en ongeveer 8 bij het practisch gedeelte werd afgewezen. Deelgenomen werd door de lagere technische school, de landbouwschool en de hoogste klassen van de meisjes- en jongensscholen in Leur en Etten. De overige scholen, waarvoor in 1956 verkeersexamen werd afgeno men, nemen weer deel aan het examen in 1358.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1958 | | pagina 200