-84- XV. Politie en Verkeer. Misdrijven: 1953: ?0; 1954: 88; 1955= 52; 1956: 74 en 1957: 94. Hiervan misdrijven wegens: Dief stal Verduistering - oplichting Vernieling Mishandeling Overige misdrijven Overtreding-en Hiervan overtredingen wegens: Openbare dronkenschap Alg. politieverordening A Bijzondere wetten Wetboek van strafrecht Verkeerswetgeving 1957: 1956: 40 26 3 3 7 9 15 11 29 25 94 74 746; 1957: 952. 1957: 1956: 1955: 31 26 23 59 44 41 69 63 68 21 13 42 772 600 532 952 746 706 ^eer_Bongevailfir,: 1953: 1954: 1955= 195£i 19571 Totaal ongevallen: 68 137 142 131 5 6 6 3 8 Aantal doden - 2_ Zwaar gewonden Licht gewonden 2° Aantal afgegeven oefenvergunningen voor tweewielige motorrijtuigen. 1955: 130; 1956: 75 en 1957: 36. Voor het verkeer op de rijksweg Breda-üoosendaal betekent de verdere uitbreiding van vrijliggonde rijwielpaden m 1957 een belangrijke ver- betering In 1957 werd ook een aanvang gemaakt met het driebaans maken van de rijweg oP het deel Breda-Etten. Door het aanbrengen van ge- leidekettingen in de bekende S-bocht in Etten en door het afsluiten van de oostelijke rijingang naar de Markt kon een beter geordend voet gangersverkeer worden verkregen. De verkeerstelling op 12 november 1954 gaf een dagtotaal van 6539 motorvoertuigen. Zo mogelijk zal in 1958 andermaal een verkeerstelling worden gehouden. Zeer belangrijk was het besluit, dat de raad in 1957 nam, om een voorbereidingscrediet beschikbaar te stellen voor de bestudering en technische voorbereiding van mogelijke oplossingen voor omlegging van de rijksweg in de kom van Etten, welke als tijdelijke oplossing voor de naaste toekomst zou moe ten gelden. De Rijkswaterstaat stelt prijs op een oplossing, welke een vlotte verwerking van het doorgaand verkeer zoveel mogelijk verzekert, terwijl de gemeentelijke overheid hierbij uiteraard beducht is voor een dusdanige oplossing, welke het noordelijk en zuidelijk deel van Etten te veel scheidt, de verbinding tussen beide delen bemoeilijkt, door te grote snelheden van het doorgaand verkeer teveel gevaar oplevert en een onevenredig grote "verkeerspolderzou opleveren ten koste van een te groot aantal panden en het dorpsbeeld. Door een nauwkeurige afweging van belangen en waarden zal hier naar een verantwoord compromis gestreefd moeten worden, welke uiteraard niet aan de meest geperfectioneerde technische verkeerseisen zal kunnen voldoen.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1958 | | pagina 199