-84-
XV. Politie en Verkeer.
Misdrijven: 1953: ?0; 1954: 88; 1955= 52; 1956: 74 en 1957: 94.
Hiervan misdrijven wegens:
Dief stal
Verduistering - oplichting
Vernieling
Mishandeling
Overige misdrijven
Overtreding-en
Hiervan overtredingen wegens:
Openbare dronkenschap
Alg. politieverordening
A Bijzondere wetten
Wetboek van strafrecht
Verkeerswetgeving
1957:
1956:
40
26
3
3
7
9
15
11
29
25
94
74
746; 1957:
952.
1957:
1956:
1955:
31
26
23
59
44
41
69
63
68
21
13
42
772
600
532
952
746
706
^eer_Bongevailfir,: 1953: 1954: 1955= 195£i 19571
Totaal ongevallen: 68 137 142 131
5 6 6 3 8
Aantal doden - 2_
Zwaar gewonden
Licht gewonden 2°
Aantal afgegeven oefenvergunningen voor tweewielige motorrijtuigen.
1955: 130; 1956: 75 en 1957: 36.
Voor het verkeer op de rijksweg Breda-üoosendaal betekent de verdere
uitbreiding van vrijliggonde rijwielpaden m 1957 een belangrijke ver-
betering In 1957 werd ook een aanvang gemaakt met het driebaans maken
van de rijweg oP het deel Breda-Etten. Door het aanbrengen van ge-
leidekettingen in de bekende S-bocht in Etten en door het afsluiten
van de oostelijke rijingang naar de Markt kon een beter geordend voet
gangersverkeer worden verkregen. De verkeerstelling op 12 november
1954 gaf een dagtotaal van 6539 motorvoertuigen. Zo mogelijk zal in
1958 andermaal een verkeerstelling worden gehouden. Zeer belangrijk
was het besluit, dat de raad in 1957 nam, om een voorbereidingscrediet
beschikbaar te stellen voor de bestudering en technische voorbereiding
van mogelijke oplossingen voor omlegging van de rijksweg in de kom van
Etten, welke als tijdelijke oplossing voor de naaste toekomst zou moe
ten gelden. De Rijkswaterstaat stelt prijs op een oplossing, welke een
vlotte verwerking van het doorgaand verkeer zoveel mogelijk verzekert,
terwijl de gemeentelijke overheid hierbij uiteraard beducht is voor een
dusdanige oplossing, welke het noordelijk en zuidelijk deel van Etten
te veel scheidt, de verbinding tussen beide delen bemoeilijkt, door te
grote snelheden van het doorgaand verkeer teveel gevaar oplevert en
een onevenredig grote "verkeerspolderzou opleveren ten koste van een
te groot aantal panden en het dorpsbeeld.
Door een nauwkeurige afweging van belangen en waarden zal hier naar
een verantwoord compromis gestreefd moeten worden, welke uiteraard
niet aan de meest geperfectioneerde technische verkeerseisen zal kunnen
voldoen.