-3- I. Gemeentelijke bestuursorganen en gemeentelijk apparaat. De gemeenteraad onderging in het afgelopen jaar geen wijziging en ver gaderde in totaal 10 malen, waarbij 272 (1956: 4-05 1955- 350) agenda punten -belangrijke en minder belangrijke- werden afgehandeld. In vervolg van het verslag vindt U verspreid de belangrijkste onderwerpen toegelicht, welke Uw zorg vroegen. 1QK„ „MfH_ Het college van burgemeester en wethouders kwam m 1957 vijf en vijft g maal (1956: 52) in officiële vergadering bijeen, (naast de vele bijzonde re besprekingen) waarbij in totaal 4491 agendapunten (1956. 418 1955: 3574) agendapunten werden behandeld. Het laat zich gemakkelijk raden, dat deze agendapunten niet allen een diepgaande bespreking vergden, maar dat een groot aantal hiervan na voorafgaande bestudering van de bij gevoegde rapporten en adviezen zonder verdere discussie konden worden afgedaan of voor kennisgeving konden worden aangenomen. Teneinde te bereiken, dat belangrijke en uitvoerig beraad vragende problemen steeds behoorlijk kunnen worden voorbereid, zullen burgemeester en wethouders ernaar blijven streven die aangelegenheden, die zichdaar toe lenen, na eventuele voorafgaande ambtelijke voorbereiding commis soriaal te doen behandelen, waarna een gefundeerd advies aan het college van burgemeester en wethouders kan worden uitgebracht en waar de afstand van bestuur en bestuurden kan worden bekort door inschakeling van belangstellenden en deskundigen uit de gemeenschap op dat speciale terrein. Gedacht wordt in dit verband aan de door Uw raad ingestelde jeugci adviescommissie en de adviescommissie voor sociale en culturele aange e- genheden, alsmede de adviescommissie voor sport- en speelgelegenheden naast de overige commissies, die reeds eerder werden gevormd. Ook te"-_ aanzien van de woningtoewijzingen kwamen wij in 1956 tot de inschakeling van een kleine commissie van deskundigen, welke ruime aandacht wijden aan het opstellen van een weloverwogen advies aan ons college. Tegenover de iets langere procedure staat de winst van de mogelijkheid van meer g_ fundeerde beslissingen, welke bij de omvang van de door burgemeester en wethouders te behandelen aangelegenheden het gevaar zouden kunnen Iepen enigermate in het gedrang te komen. Intussen zullen burgemeester en wet houders ook in dit opzicht waakzaam zijn. Van dergelijke commissies fun geert steeds een der leden van ons college als voorzitter. Het spijt ons te moeten constateren, dat in het afgelopen jaar enkele vergaderingen van de jeugdadviescommissie geen doorgang konden vinden wegens een te gering ledental. Ook bij de sociale culturele commissie was de opkomst enkele^ malen bepaald slecht. Voor de sportcommissie wordt overwogen de omzetting in een sportstichting, welke dan met het beheer —zij het met de nodige be perkingen— van de gemeentelijke sportaccomodatie zou kunnen worden belast, zoals de gemeentelijke tennisbanen-ijsbaan, de gymnastiekzaal en in de toekomst ook de gemeentelijke sportterreinen en het op te richten instruc tiezwembad. De vele aan de orde zijnde bestuursproblemen vinden uiteraard hun weerslag in het gemeentelijk apparaat, waaraan in het afgelopen jaar hoge eisen moesten worden gesteld, al dient te worden opgemerkt, dat ook hier een zekere temporisering van werk plaats vond. Een en ander wordt min of meer mede geïllustreerd door enkele cijfers over de afdeling Interne Zaken ter secretarie, een verzorgende afdeling met louter interne functies, zoals postbehandeling, registratuur en type- en stencilwerk. Het aantal geregistreerde ingekomen en verzonden stukken -onbelangrijke stukken worden niet geregistreerd- bedroeg over 1955: 9064, over 1956: 8400 en over 1957: 7520, waarbij nog in aanmerking moet worden genomen, dat een antwoord op een ontvangen brief hetzelfde nummer krijgt en dus niet bij dit getal is inbegrepen. Een belangrijk deel van de voorstellen voor de raadsvergadering wordt ter bestudering aan de raadsleden toegezonden. Diverse, andere stuk!:

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1958 | | pagina 114