18 maar deze wegen toch niet op tegen de nadelen. In zijn antwoord aan de verschillende sprekers, zegt de voorzitter, dat hij geen argumenten gehoord heeft, die niet reeds ook door burgemeester en wet houders overwogen zijn. Hij vraagt de bijzondere aan dacht van de leden voor een uitvoerige uitleg van de onderhavige kwestie. "De weg Zeeland over Bergen op Zoom en Roosendaal naar Rotterdam loopt door Etten"aldus de voorzitter. "Gezien de jaarlijkse toename van het verkeer is dit over 10-15 jaar verdubbeld. Dit alles moet over de Bredaseweg, een dicht aaneen- gebouwde woonstraat, met diverse uitwegen. Deze weg is thans levensgevaarlijk. Het gedeelte over de minder bebouwde en bredere Roosendaalseweg is door het ont breken van uitwegen -behoudens die van het industrie- terrein- minder gevaarlijk. Het verkeer moet dan ver der door een onoverzichtelijke S-bocht, die gekruist wordt door verkeer Markt en Bisschops Molenstraat en waardoor daar een chaotische door politie op verkeers lichten niet te regelen situatie bestaat. Hu is natuurlijk iedere deskundige van mening dat een dergelijk verkeer buiten om moet. Buiten om tussen Withof en Spoorlijn, zo dit ergens mogelijk was, is niet-buiten om wegens de steeds voortschrijdende be bouwing ;"~men verplaatst dan slechts de moeilijkheden, door het scheppen van een grote brede weg van indus trie-terrein naar burgemeesterswoning, die nooit meer bebouwd kan worden. Bovendien kan er toch geen grootscheepse autoweg gemaakt worden van de bestaande weg Roosendaal-Breda, en men wil dit ook blijkbaar niet. Men gaat dus geen grote kilometerslange dure om legging maken voor een weg, die over 10-15 jaar nog slechts dient voor het plaatselijk verkeer tussen Roosendaal en Breda. Waar de nieuwe weg komt, staat nog in het geheel niet vast. Men moet dit zelfs nog gaan bekijken. De aanleg van de Rijksweg 17 gaat niet door, maar mogeli.ik is een weg van Roosendaal tussen Oudenbosch en Zeven bergen door naar de autoweg Rotterdam, of een oplos sing in zuidelijke richting. Als dus de mensen van de grote omleggedachte hun zin kregen, waar mijn vriend Dr. Braat bijhoort, dan zitten we over 10 a 15 jaar met een grote dure omleg ging, waar alleen het verkeer tussen Breda en_Roosen- daaï overheen gaat, en daarnaast ergens ligt Etten te slapen. Vandaar dus dat Rijk en Provincie de gemeente ver zoeken een straatweg aan te leggen als gemeentelijke straat, om in deze tijd van 10-15 jaar het verkeer beter door Etten te leiden. Een straat die, ook als het doorgaand verkeer hier niet meer over gaat, bruikbaar is in de plaats, én voor het verkeer Roosendaal-Breda. Vandaar dat langs deze straat ook bebouwing is gedacht, iets wat het rijk langs een nieuwe rijksweg met alle geweld zou tegen gaan.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1957 | | pagina 187