18
maar deze wegen toch niet op tegen de nadelen.
In zijn antwoord aan de verschillende sprekers,
zegt de voorzitter, dat hij geen argumenten gehoord
heeft, die niet reeds ook door burgemeester en wet
houders overwogen zijn. Hij vraagt de bijzondere aan
dacht van de leden voor een uitvoerige uitleg van de
onderhavige kwestie.
"De weg Zeeland over Bergen op Zoom en Roosendaal
naar Rotterdam loopt door Etten"aldus de voorzitter.
"Gezien de jaarlijkse toename van het verkeer is
dit over 10-15 jaar verdubbeld.
Dit alles moet over de Bredaseweg, een dicht aaneen-
gebouwde woonstraat, met diverse uitwegen. Deze weg is
thans levensgevaarlijk. Het gedeelte over de minder
bebouwde en bredere Roosendaalseweg is door het ont
breken van uitwegen -behoudens die van het industrie-
terrein- minder gevaarlijk. Het verkeer moet dan ver
der door een onoverzichtelijke S-bocht, die gekruist
wordt door verkeer Markt en Bisschops Molenstraat en
waardoor daar een chaotische door politie op verkeers
lichten niet te regelen situatie bestaat.
Hu is natuurlijk iedere deskundige van mening dat
een dergelijk verkeer buiten om moet. Buiten om tussen
Withof en Spoorlijn, zo dit ergens mogelijk was, is
niet-buiten om wegens de steeds voortschrijdende be
bouwing ;"~men verplaatst dan slechts de moeilijkheden,
door het scheppen van een grote brede weg van indus
trie-terrein naar burgemeesterswoning, die nooit meer
bebouwd kan worden.
Bovendien kan er toch geen grootscheepse autoweg
gemaakt worden van de bestaande weg Roosendaal-Breda,
en men wil dit ook blijkbaar niet.
Men gaat dus geen grote kilometerslange dure om
legging maken voor een weg, die over 10-15 jaar nog
slechts dient voor het plaatselijk verkeer tussen
Roosendaal en Breda.
Waar de nieuwe weg komt, staat nog in het geheel
niet vast. Men moet dit zelfs nog gaan bekijken. De
aanleg van de Rijksweg 17 gaat niet door, maar mogeli.ik
is een weg van Roosendaal tussen Oudenbosch en Zeven
bergen door naar de autoweg Rotterdam, of een oplos
sing in zuidelijke richting.
Als dus de mensen van de grote omleggedachte hun
zin kregen, waar mijn vriend Dr. Braat bijhoort, dan
zitten we over 10 a 15 jaar met een grote dure omleg
ging, waar alleen het verkeer tussen Breda en_Roosen-
daaï overheen gaat, en daarnaast ergens ligt Etten te
slapen.
Vandaar dus dat Rijk en Provincie de gemeente ver
zoeken een straatweg aan te leggen als gemeentelijke
straat, om in deze tijd van 10-15 jaar het verkeer
beter door Etten te leiden.
Een straat die, ook als het doorgaand verkeer hier
niet meer over gaat, bruikbaar is in de plaats, én voor
het verkeer Roosendaal-Breda. Vandaar dat langs deze
straat ook bebouwing is gedacht, iets wat het rijk
langs een nieuwe rijksweg met alle geweld zou tegen
gaan.