üc 118 .5 ~.Ï6' - O". '7 - r.c V o.r U S*j£ :iï i -cm' j 2 ebxio 17. De heer Braat informeert, of reeds met de voorbe reidingen begonnen is, waarop de voorzitter antwoordt, dat een maquette is gemaakt en aan de Mabeg een voor waardelijke opdracht is verstrekt tot het maken van het plan. De heer 3raat zegt, dat hij bezwaren blijfthebben tegen het aanleggen van deze snelverkeersweg midden door het hart van de gemeente. Hij voorziet na reali sering van deze plannen veel ongelukken met dodelijke afloop. De heer Boeren merkt op, dat er toch nog steeds een toekomstplan voor een nieuwe rijksweg blijft be staan, in verband waarmede hij zich afvraagt of dit gemeentelijk plan niet wat erg kostbaar is. Overigens is hij er echter niet beslist tegen. De heer Vissers zegt, dat hij zich ook nog niet met het plan van burgemeester en wethouders kan ver enigen. Hij acht deze doorbraak te kostbaar, temeer daar het een noodoplossing betreft. De heer 0. Luijkx informeert nog eens of het eigen lijke plan van de rijkswaterstaat of van de gemeente is. Als het een plan van de rijkswaterstaat is, stelt hij voor om pok de voorbereidingen door deze instan tie te laten treffen. Hij acht die 20.000,als voorbereidingskosten wel erg hoog. De heer Dekkers prefereert het verflauwen van de bestaande bocht. De heer Boeren wijst in dit verband ook nog op het verbeteren van andere gedeelten van de Bredaseweg. O.a. dienen op enkele plaatsen noodzakelijk enige bomen gerooid te worden. In antwoord op de opmerking van de heer Boeren zegt de voorzitter dat burgemeester en wethouders van deze gelegenheid reeds gebruik hebben gemaakt. Speciaal is gewezen op de toestand aan de Vaart kant, de Julianalaan en de uitwegen van het industrie terrein. Op diverse punten is het links afslaan ook zeer gevaarlijk. We hebben de rijkswaterstaat verzocht daarin verbetering te brengen. De heer Braat zegt, dat de regeling van het ver keer niet veiliger kan dan dit op het moment het geval is. Niet vergeten dient te worden dat de automobilis ten in de eerste plaats aan hun eigen leven denken en wel zullen oppassen dat ze niet tegen een in de Docht staand pand zullen opbotsen. Bij een rechte weg komt dit echter heel anders te liggen. Het voorliggend plan is gebaseerd op snelverkeer. In verband daarmede zal het aantal oversteekplaatsen ook zoveel mogelijk beperkt worden. Spreker acht dit een sterk argument om de bestaande bocht te handhaven. De 2 ongelukken met dodelijke afloop die er in het verleden op deze plaats plaatsvonden, hadden volgens spreker ook ergens op het rechte gedeelte kunnen zijn geschied en zijn geen bewijs voor het grote aan deze bocht verbonden gevaar. Ook het verflauwen van de bocht zal het ge vaar verhogen. De beste oplossing is, volgens de heer Braat, de rondweg, waarvoor reeds meerdere plannen zijn opgesteld. Hij ziet ook wel de voordelen van het onderhavige plan, o.a. verfraaiing van de gemeente, li i' v U i. - 0 -'i. t t.-iu

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1957 | | pagina 186