-68-
Vervoer
Nog steeds verstoken van een spoorv/eghalteis Etten en Leur voor
openbaar vervoer nog altijd geheel aangewezen op de B.B.A., die hier
het monopolie heeft voor het openbaar busvervoer. Dubbele diensten op
enkele spitstijden kunnen echter nog niet voorkomen, dat een aantal
bussen op andere tijden soms een overbelasting te zien geven. In 1956
v/erden het aantal dagelijkse busdiensten wat uitgebreid, waardoor
tevens een busverbinding tussen het dorp Etten en het dorp Leur tot
stand kwam. Een volledige 20 minutendienst is echter nog niet bereikt.
Een busverbinding met Rijsbergen en Zundert blijft behoren tot
onze wensen, evenals een late busverbinding naar Breda en een latere
busverbinding van Breda. In 1956 werden in samenwerking met de Ë.B.A.
een viertal wachthuisjes geplaatst, hetgeen een goede verbetering be
tekent.
De spoorweghalte in Etten—Leur zal voorlopig wel tot de vrome wen
sen blijven behoren. Een nieuw verzoek leidde in 1955 tot een herhaal
de afwijzing. De electrificatie van de lijn Nijmegen—Vlissingen, vroe
ger als voorwaarde voor een mogelijke halte aangeduid, biedt voorals
nog geen perspectieven in dit opzicht. Met het stoppen van enkele
vroege en enkele late treinen, zouden onze wensen in bescheiden mate
gehonoreerd kunnen worden. Het is waarlijk niet teveel gevraagd voor
onze groeiende gemeente.
Ten aanzien van het vrachtvervoer zal de aanleg van het spoorweg-
raccordement op het industrieterrein voor de daar gevestigde industrie-
en en voor andere gegadigden een goede verbetering kunnen betekenen.
Dit werk is thans bijna gereed.
Het gebruik van de haven in Leur voor vrachtvervoer blijft van
weinig betekenis, ook al is de haven nu uitgebaggerd.
In het algemeen blijft men aan het vervoer per as de voorkeur geven.
Over het havenverkeer kunnen wij nog de navolgende cijfers gevent
1950
1954
1955
1956
Aantal schepen:
in tonnen:
opbrengst
153
13.915
1.154,94
41
4.460
473,—
98
9.460
223,45
75
6664
333,20
De hogere opbrengst in 1956 is het gevolg van de toepassing van de
iets verhoogde tarieven in 1955-