-66- Slgdri.i ven prtredingen XV. Politie en Verkeer. 1953'. 70; 1954-88; 1955= 52 en 1956: 74. betreft diefstal (26), verduistering, heling, oplichting, vernieling, mishandeling (11), belediging en enkele andere delicten. 1953: 526 1954: 440 1955: 706 en 1956: 746. De toeneming in 1955 is het gevolg van de bijzondere acties bij de verkeerscontrole Overtredingen in 1955 sn 1956 als volgt onder te verdelen. -tf ""keer songeval len 1956 1955 26 23 (1954: 34) 44 41 63 68 13 42 600 532 1953 1954 1955 1956 68 137 142 131 5 6 6 3 7 11 56 24 buiten op de in 1955 de ge- wachtverbod -openbare dronkenschap -politieverordening -bijzondere wetten -overtredingen strafr. -verkeerswetgeving ?otaal ongevallen: Aantal doden Zwaargewonden Lichtgewonden Andere dodelijke ongevallen (geen verkeersongevallen) in 1955: 2; in 1956: 1. De omvang van het verkeer, vooral op de grote rijksweg, welke dwars door de kom gaat, neemt voortdurend toe. Een telling op 12 november 1954 gaf een dagtotaal van 6539 motorvoertuigen. Aantal afgegeven wapenoefenvergunningen1955: 130; 1956: 75- Een belangrijke verbetering voor het verkeer op de rijksweg de kom betekende het gereedkomen van vrij liggende rijwielpaden Bredase- en Roosendaalseweg in 1956. In de kom werden door ons bij de beruchte S-bocht knipperlichten geplaatst, terwijl door meente een wacht- en inhaalverbod en door het rijk een werd vastgesteld. Eind 1956 werd de S-bocht geheel van een nieuw wegdek voorzien, trottoirs, oversteekplaatsen en vluchtheuvels werden aangebracht, zodat de situatie nu belangrijk verbeterd is. Aansluitende verbeteringen op de Markt moeten echter nog worden aangebracht. Het politiepersoneel deed zeer veel dienst om het verkeer bij deze wegopbrekingen in goede banen te leiden. Een belangrijke verbetering, vooral met het oog op het uitzicht, zou worden bereikt door het verdwijnen van een 5-tal panden in de bocht. Twee van deze panden werden reeds tot dit doel aangekocht, ter wijl aankoop van het belangrijkste pand van de wed. Janssen verzekerd is. In het afgelopen jaar kwam de oorspronkelijke geprojecteerde rond weg door het uitbreidingsplan Etten-Zuid weer in het middelpunt van de belangstelling. Het gemeentebestuur blijft zich verzetten cm deze voor de gemeente hinderlijke weg als gemeenteweg te realiseren, nu de Rijks waterstaat ook dit als een tijdelijke oplossing ziet en in de toekomst een weg geheel ten zuiden van het uitbreidingsplan Etten-Zuid wil aan leggen. Deze tijdelijke rondweg zou dan ook van de plaatselijke ge meenschap onevenredige offers vragen, terwijl door verbetering van het uitzicht in de S-bocht een redelijke, zij het niet afdoende, oplossing voor een beperkt aantal jaren kan worden verkregen. UV(

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1957 | | pagina 173