Iftyj V. 7| -33- Ook is het bekend dat buseigenaren en buschauffeurs arbeiders "ronselen" voor bedrijven in Rotterdam en elders, mogelijk ook om hun bussen rendabel te maken. Wanneer wij nu de concrete ontwikkeling' van het jaar 1956 met betrekking tot de industrialisatie nog willen vermelden, dan kunnen wij ten aanzien van de vorderingen in het bouwrijpmaken van het industrieterrein verwijzen naar hetgeen bij het betreffende hoofdstuk over de uitvoering van het Indus trieplan Etten is vermeld. Ten aanzien van de bestaande industrieën en de in aanbouw zijnde industrie gebouwen in het Industrieplan Etten kan het navolgende worden medegedeeld met betrekking tot de gang van zaken in 1956. Op 1 mei 1956 werd de eerste steen gelegd voor de drukkerij "De Spaarne- stad", waarvan de bouw nu reeds behoorlijk gevorderd is. De afzonderlijk staande inktfabriek is practisch gereed en start binnenkort met de productie. In de drukkerij is de grote rotatiepers reeds geplaatst; begin maart 1957 zullen hier vermoedelijk de eerste tijdschriften worden gedrukt. Binnenkort wordt begonnen met het kantoorgebouw vóór de fabriek. In 1956 besloot een nieuwe industrie tot vestiging in Etten en Leur, n.l. de aanhangwagen!abriek N.V. Groenewegen uit Rotterdam, die hier een filiaal gaat vestigen. Vermoedelijk zal deze fabriek in maart 1957 worden geopend, voorlopig worden ongeveer 20 mannen tewerkgesteld, terwijl overwogen wordt in de toekomst de fabrieksruimte uit te breiden tot 4000 m2 en dan ongeveer 70 man tewerk te stellen. De schoenfabriek Blenzo werd in 1956 officieel geopend en heeft reeds een groot aantal personen tewerkgesteld. Het constructiebedrijf "Komaf", die in de herbouwde hal aan de Industrie dwarsweg is ondergebracht, startte in 1956 met haar productie. De N.V' Nedaf (Nederlandse Antverpia Fabrieken), die een grote radiato ren- en verwarmingsketelsfabriek bouwt aan het westeinde van het industrie park, zal over enkele maanden met het werk beginnen. De eerste fabriek in het industriepark, de papierwarenfabriek Superieur, werd na de verdubbeling van het magazijn in 1955, in 1956 opnieuw uitge breid met werkafdelingen. Tornado bracht in 1956 een uitbreiding met ongeveer 780 m2 tot stand in de vorm van magazijn- en opslagruimte. Thans bestaan er opnieuw concrete plannen om tot een nieuwe uitbreiding van ongeveer 6000 m2 over te gaan, waarmede men na verkregen goedkeuring nog in 1957 hoopt te beginnen. De fabrieken van van Voorden en de Hoog en van Arend en van Smaalen even als enigen in hot industriepark een daling van het personeel in 1956 te zien, welke echter uitsluitend het gevolg is van het feit, dat in beide gevallen een der firmanten uittrad en elders een eigen fabriek ging vestigen met een deel van het personeel uit Etten en Leur. Het gereedkomen van het spoorwegraccordement binnenkort maakt de accomo- datie van dit industriepark vrijwel compleet. Bijna alle fabrieken wijzen op verhoogde productiviteit per man in 1956. Vele bedrijven blijven echter nog behoefte hebben aan geschoold personeel, zodat in dit opzicht aan de opleidingen veel aandacht moet worden besteed. Het gemeentebestuur verleende in 1956 in enkele bijzondere gevallen een bij drage in de kosten van scholing van werknemers uit onze gemeente, die tijde lijk hiertoe elders tewerkgesteld moesten worden, zoals dit ook ten aanzien van de tewerkgestelden op de rijkswerkplaats het geval is. Ten aanzien van de industrieën in andere delen van de gemeente verdient nog melding de ontwikkeling van de Vermaco in 6eur, een klein doch gezond ijzerconstructiebedrijf, dat van een éénmanszaak sterk aan het uitgroeien is en met opdrachten is overladen. De vlasfabriek in Zwartenberg maakt evenals de hele vlaswereld een moei lijke tijd door. De meeste industrieën in de gemeente hebben vrijwel geen personeels- moei lijkheden.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1957 | | pagina 138