n
f3)-
-28-
VIII. 1. Openbare werken in de kommen.
Kom Etten.
Nadat in 1955 het grote stamriool voor het industriepark tot aan de
haven in Leur gereed was gekomen, waardoor ook d„e reconstructie van
Stationstraat, Baay en Korte Brugstraat kon geschieden, werden deze-
wegen in 1956 herstraat. Het rioolgemaal op het industrieterrein kon in
gebruik worden genomen. In de Bisschops Molenstraat werd het noordelijK
deel afgewerkt, de bermen verhard, een rijwielpad aangelegd en par'keer-
stroken aangebracht. In het noordelijk deel van de Zundertseweg nabij
het ïïithof werd een riolering aangebracht ter lengte van 300 meter,
terwijl het meest zuidelijk deel van de Streek werd verhard ter lengte
van 120 meter. De Ed. Poppelaan werd over een lengte van 220 meter ver
hard met klinkers en tegels.
De aanleg van een stamriool in de Bisschops Molenstraat en de Markt
(verbinding tussen Etten-Zuid en het grote stamriool in de Station
straat) werd in 1956 aanbesteed en in uitvoering genomen. De riolering
onder de traverse in de rijksweg, alsmede een deel van de riolering op
de Markt kwam gereed. De reconstructie en verbetering van deze traverse
welke eind 1956 bijna was voltooid, was een der belangrijkste werken.
Het aanbrengen van trottoirs aan de Roosendaalseweg in deze traverse
kwam naast de reconstructie reeds gereed. Nieuwe oversteekplaatsen en
aansluitende verbeteringen op het zuidelijk deel der Markt volgen in
1957.
Van grote betekenis was ook de aankoop van de panden Markt 5 en 7 en
de restauratie met verbouwing, welke hieraan plaatsvond en waarin in
1957 een prachtig restaurant zal worden gevestigd. De restauratie en
verbouwing zijn nog niet gereedgekomen.
De gemeentekwekerij nabij de ambtswoning van de burgemeester werd in
1956 uitgebreid.
Voor 1957 staat allereerst op het programma de verdere uitvoering
van het rioleringsplan Bisschops Molenstraat en Markt. Voorts zal bin
nenkort een begin worden gemaakt met de riolering en de aanleg van een
trottoir aan de zuidzijde van de Bredaseweg, terwijl mogelijk ov^r een
beperkt deel aan de noordzijde riolering zal worden aangelegd. Het plan
is goedgekeurd. Met de verbetering van de Bisschops Molenstraat zal zo
mogelijk in 1957 na het gereedkomen van de rioleringswerken in beperkte
mate worden voortgegaan. Alsdan kan mogelijk ook een rolschaatsenbaan
in het brede deel van deze straat worden aangelegd.
Het noordelijk deel van de Markt zal zo mogelijk nog verder van
trottoir worden voorzien, terwijl aangedrongen wordt op een rijwielpad
op de Hoevenseweg aan de oostzijde tussen spoorwegovergang en Don Bosco
laan. Plannen zullen worden opgesteld om op de Roosendaalseweg het
trottoir door te trekken tot het industrieterrein.
Het Grauwe Poldervoetpad zal voor wielrijders en voetgangers ge
schikt gemaakt worden, terwijl een plan wordt ingediend om met subsidie
van de Cultuurtechnische Dienst De Streek van een bescheiden verharding
te voorzien in 1957-
Met de aankoop van de nog resterende woningen voor een verdergaande
verbetering van de S-bocht in de traverse zal, indien mogelijk, werden
voortgegaan. In 1957 zal vermoedelijk medewerking worden verleend aan
de plannen van de Rijkswaterstaat om het rijwielpad aan de noordzijde
van de Bredaseweg achter de bomen te leggen, waarmede het grote verkeer
op de rijksweg in hoge mate gediend zou zijn.
Door de uitvoering van het riolerings- en trottoirplan aan de zuid
zijde van de Bredaseweg wordt dit door ons ook aan die zijde voor het
rijk op eenvoudige wijze mogelijk gemaakt.