n f3)- -28- VIII. 1. Openbare werken in de kommen. Kom Etten. Nadat in 1955 het grote stamriool voor het industriepark tot aan de haven in Leur gereed was gekomen, waardoor ook d„e reconstructie van Stationstraat, Baay en Korte Brugstraat kon geschieden, werden deze- wegen in 1956 herstraat. Het rioolgemaal op het industrieterrein kon in gebruik worden genomen. In de Bisschops Molenstraat werd het noordelijK deel afgewerkt, de bermen verhard, een rijwielpad aangelegd en par'keer- stroken aangebracht. In het noordelijk deel van de Zundertseweg nabij het ïïithof werd een riolering aangebracht ter lengte van 300 meter, terwijl het meest zuidelijk deel van de Streek werd verhard ter lengte van 120 meter. De Ed. Poppelaan werd over een lengte van 220 meter ver hard met klinkers en tegels. De aanleg van een stamriool in de Bisschops Molenstraat en de Markt (verbinding tussen Etten-Zuid en het grote stamriool in de Station straat) werd in 1956 aanbesteed en in uitvoering genomen. De riolering onder de traverse in de rijksweg, alsmede een deel van de riolering op de Markt kwam gereed. De reconstructie en verbetering van deze traverse welke eind 1956 bijna was voltooid, was een der belangrijkste werken. Het aanbrengen van trottoirs aan de Roosendaalseweg in deze traverse kwam naast de reconstructie reeds gereed. Nieuwe oversteekplaatsen en aansluitende verbeteringen op het zuidelijk deel der Markt volgen in 1957. Van grote betekenis was ook de aankoop van de panden Markt 5 en 7 en de restauratie met verbouwing, welke hieraan plaatsvond en waarin in 1957 een prachtig restaurant zal worden gevestigd. De restauratie en verbouwing zijn nog niet gereedgekomen. De gemeentekwekerij nabij de ambtswoning van de burgemeester werd in 1956 uitgebreid. Voor 1957 staat allereerst op het programma de verdere uitvoering van het rioleringsplan Bisschops Molenstraat en Markt. Voorts zal bin nenkort een begin worden gemaakt met de riolering en de aanleg van een trottoir aan de zuidzijde van de Bredaseweg, terwijl mogelijk ov^r een beperkt deel aan de noordzijde riolering zal worden aangelegd. Het plan is goedgekeurd. Met de verbetering van de Bisschops Molenstraat zal zo mogelijk in 1957 na het gereedkomen van de rioleringswerken in beperkte mate worden voortgegaan. Alsdan kan mogelijk ook een rolschaatsenbaan in het brede deel van deze straat worden aangelegd. Het noordelijk deel van de Markt zal zo mogelijk nog verder van trottoir worden voorzien, terwijl aangedrongen wordt op een rijwielpad op de Hoevenseweg aan de oostzijde tussen spoorwegovergang en Don Bosco laan. Plannen zullen worden opgesteld om op de Roosendaalseweg het trottoir door te trekken tot het industrieterrein. Het Grauwe Poldervoetpad zal voor wielrijders en voetgangers ge schikt gemaakt worden, terwijl een plan wordt ingediend om met subsidie van de Cultuurtechnische Dienst De Streek van een bescheiden verharding te voorzien in 1957- Met de aankoop van de nog resterende woningen voor een verdergaande verbetering van de S-bocht in de traverse zal, indien mogelijk, werden voortgegaan. In 1957 zal vermoedelijk medewerking worden verleend aan de plannen van de Rijkswaterstaat om het rijwielpad aan de noordzijde van de Bredaseweg achter de bomen te leggen, waarmede het grote verkeer op de rijksweg in hoge mate gediend zou zijn. Door de uitvoering van het riolerings- en trottoirplan aan de zuid zijde van de Bredaseweg wordt dit door ons ook aan die zijde voor het rijk op eenvoudige wijze mogelijk gemaakt.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1957 | | pagina 133