Aan 85 leerlingen van de ambachtsschool kon een diploma worden uitge
reikt, n.l. 26 timmeren, 49 metaal- en machinebankwerker, 9 electriscb.
lassen en 1 Y.M.T.O. staats-examen)
Aan 20 leerlingen van de R.K. Avondnijverheidsschool kon eveneens een
diploma worden uitgereikt, n.l. 8 diploma's A-cursus (bouwkunde) en 8
diploma's B-cursus (metaalbewerkers)
Daarnaast bezochten uit deze gemeente nog een aantal leerlingen een
nijverheidsschool in andere gemeenten en werden aldaar opgeleid tots
schoenmaker(l)bakker en banketbakker(9)metselaar(3)schilder(2),
landbouwhuishoudlerares1scheepswerktuigkundige(l)instrumentmaker(2)
autohersteller(2)meubelmaker(2)electrornonteur(5)
Huishoudonderwijs
De huishoudschool "Regina Mundi", werd het afgelopen jaar bezocht door
215 leerlingen, waarvan intern 140 leerlingen. Per 1 Februari 1955 werd
aldaar gestart met een cursus voor huishoudelijke voorlichting, welke
cursus door de Minister alszodanig is erkend en dus voor rijkssubsidie in
aanmerking komt. Deze cursus werd bezocht door 22 cursisten.
Ook de Mater Amabilisschool, waarover straks meer, is hier ondergebracht.
Tenslotte is er in deze gemeente nog een landbouwhuishoudschool. Deze
school werd in 1955 bezocht door 89 leerlingen, waarvan 15 uit andere
gemeenten.
Middelbaar onderwijs
Aande Middelbare Meisjesschool werd met ingang van 1 Januari 1955 door
de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen subsidie toegekend,
nadat zij jarenlang -althans voor wat betreft de 4e 5e klas- het zonder
rijkssubsidie had moeten stellen. Dedrie laagste klassen, aanvankelijk bij
het u.l.o. ondergebracht, hebben nu ook de M.M.S.-status verkregen. Het
aantal leerlingen aan deze school neemt dusdanig toe, dat reeds nu plannen
worden voorbereid -er is wederom veel ruimtegebrek- om na uitbreiding met
een afdeling gymnasium te komen tot de bouw van een 20-klassige school in
Etten-Zuid. De realisering zal echter nog wel enkele jaren duren.
Ten aanzien van het verdere middelbare onderwijs in andere gemeenten
zullen -wij dit jaar IJ nog nader voorstellen om dit zoveel mogelijk te
bevorderen -het E.T.I. constateerde ook hierin een achterstand.
Het aantal leerlingen van deze school bedroeg per 1 September 1954 128.
Per 1 September 1955 was dit aantal 166 leerlingen. In 1955 bezochten nog
een i -tal leerlingen een school voor hoger of middelbaar onderwijs in
andere gemeenten, waarvan 9 de afdeling gymnasium en 8 de afdeling H.B.S.
Handelsonderwijs
Ten aanzien van deze vorm van onderwijs zouden wij ook gaarne zien, dat
de mogelijkheden voor verdergaande opleidingen zouden kunnen worden vergroot.
Wij zullen trachten ook dit te bevorderen. In 1955 werd de handelsavond
school bezocht door 75 leerlingen, tegen 87 leerlingen in 1954.
Landbouwonderwi j s
Tot onze grote voldoening kwam in 1955 de uitbreiding van de landbouw
school met drie extra lokalen, w.o. een handenarbeidlokaal tot stand,
terwijl sevens eindelijk een woning voor het hoofd der school gereedkwam.
De mogelijkheid van specialisatie in het laatste jaar naar het tuinbouw-
onderwijs is in deze omgeving van groot belang.
De gegevens met betrekking tot de leerlingen dezer gemeente zijn
verwerkt in bijgaand overzicht. Hiervan waren 42 leerlingen uit andere
gemeenten.
o
u
o
x
x
on
u
co
x-
41
on w
a
X
O
c+
P
P
0
X
O
X
P
Ul
H'
CD
X
P
P
9D
X
Ul
rv)
ui
ru
Ui
X
ro
i—1
Ui
UJ
ro
ru
X*
ru
go
uj
0
1
ru
ro
co
uj
ro
o
ui
-u
ui
u
ro
X
X
\-—-J
X
X
0
X
X
P
X
X
C_J.
B
X
3
C_j.
O
0
0
0
O
P
X
P
X
P
09
UI
ui
09
0
C_l.
Cj.
0
P
0
0
P
UI
UI
UI
0
U)
UI
U)
O
Ui
UI
0
0
0
0
X
X
0
X
X
0
0
0
0
0
0
X
0
X
0
0
f—1
{_J
X
X
X
x
X
X
X
90
0
0
X
U"1
p
P
0
0
O
p
P
P
P
cp
cp
CD
H*
CO
C_J.
CD
Ul
UI
O
X
G
O
f—1
X
c+
c+
0
P
X
X
hS
0
H*
UI
C_J.
0
UI
co
O
X
O
O
0
X
<X
X
c+-
c+
0
P
X
CJ.
O
p
cJ9
0
P
Cl
UI
O
X
O
O
01
cd~
p
X
X
O
P
CO
,.c+
P
P
P
c+
-O
ro
N
00
k
k
ro
on
ro
OD
ro
On
k
-k k
ro c>
k On
on
00
ro
o
OJ
00
io
-AjA.
ro
V .1
O k
t-1 ro
10 k
0-.L.
CD
IV)
O
H
00
k
I—
H,
On
O
X
X
UJ
UJ
X
GR
O
Ul
CC'
UJ
U
90
k
G9.
90
90
-O
O
k
U
U'
vc
y»
V*
X
k
CO
00
-X
971
00
X
-X
Ul
X
CT\
Ul
X
09
O
CO
(Y)
CO
90
U
O
O
0
O
on
O
on
o
ro
ro
o
k
OnI
k
ro
CT\
VD
k -o
CT)
Oi-J
On
ro
on
oo
00
r-1
k
O
On o>j
00 ro
1ro
go -o
k o
UI -O
-O
-O
on
k
00
on
Or
ro
Co
0 1
1 I
ro
o
k
O
s;
p
p
3
k
CD
4
ca
o
Ï3-
o
H-1
CD
P
OD
k
VJT
CO
on
k
co
k
on
H- on
P
CD
p
H
C+-
75 CV
O 0
0 X
pa 0
X 0
P P
90
UI
X
39
90
X
UI
9Q
UI
X*
90
4>
UI
90
UI
X*
90
X
u
I—1
vO
U
4>
1 1
0 p
0 p
P c+
I—1 p
0
X
p
J p
•09
09 X
0
P
P
0 H
P C+"
09 09
O 0
0 X
P 0
X 0
P P
Ï09 p..
0
O
O
p
c+
0
N
0
c+
p9
0
6
o
P
B
0 0
0 P
P 09
c+ 0
0 I1
X
X C-J-
X X
C~b 0
0 P
P P
0 O
P
0
X P
0 CSJ
P
P
09 X
0
0 p
U) P
X
X P
09
P X
0 X
0
U) P
O X
X P
O 09
t—1 0
0 P
P
P
X P
P P
I1 P
90 0
-X
UI H-
0
P P
0
f—
90 09
U 0
X l