- 28 -
VIII. Openbare werken in de kommen
1. Kom Etten
In 1955 kwam het grote stamriool, van het industrieterrein tot aan de
haven m Leur, gereed. In verhand hiermede kon ook de reconstructie van de
stationsstraat, Baaij en Korte Brugstraat tot stand worden gebracht, het
geen een mooie verbetering was. Met de bestrating van een deel van deze
verbindingsweg zal in 1956 mogelijk nog worden begonnen.
iLde B:Molen£rtraat werd aan de Oostzijde verbreed en
hersteld. Het trottoir in de Bredasewe.g werd aan de Noordzijde verbreed en
hersteld. Achterhetgemeentehuis werd een parkeerplaats aangelegd.
-De straatverlichting in de B.Molenstraat is omgebouwd in T.L.-verlich-
mg, hetgeen een goede verbetering blijkt te zijn. Bij de roomboterfabriek
werd een gazon aangelegd.
"Voor 1956 komt vermoedelijk het navolgende aan de ordes
-aanleg van riolering en van een trottoir aan de Zuidzijde van de Bredase-
weg; plannen zijn gereed, strookjes grond moeten nog worden aangekocht, de
wacht is thans op verschillende goedkeuringen voor dit plan;
-aanleg van riolering in de B.Molenstraat en de Markt, tevens vormende de
aansluitingVan de riolering van Etten-Zuid op het stamriool; de plannen
hiervoor zijn weliswaar gereed en een crediet door de raad beschikbaar
gesteld, doch.m verband met de financiële positie der gemeente is het niet
uitgesloten, dat de machtiging voor dit werk nog enige tijd op zich zal
laten wachten; pogingen, om dit plan als D.A.C.W.-werk te^doen uitvoeren,
zijn tot dusver mislukt. De verwezenlijking van de beide hiernavolgende
object^ Z1Dn 0 dele afhankeli2k Yan de uitvoering van dit riolerings-
ben deBf verharding, van de brede vrije stroken in de
,0 enstraat, met enige beplanting afgewisseld; (plannen worden voorbereid)
-het aanbrengen van trottoirs op het Noordelijk deel van de Markt;
^plannen worden voorbereid)
ëSstfdee^dir/6 straatYe7liGh±i*g op de Markt, Stationstraat en het
thans vo orbereid^ 6Vens(nabij scholencomplex); (de** plannen-worden
-reconstructie van de traverse (S-bocht rijksweg) met diverse verkeers-
ver e'enngen op dit punt; (gewijzigde plannen zullen nog worden ingediend)
-aanleg van trottoir op het eerste deel der Roosendaalseweg en uitbreiding
voorbereiding^9 TOOr i8el (plannen in
-R MnUpot2ial nog worden bezien of, zoals ons verzocht is, in of nabij de
ik+nOg-ei0n s.tr??k kan worden gereedgemaakt, waarop rolschaatsen
ogelijk is, terwijl ook hier de aanleg van een kleine kinderspeelplaats
zal worden voorbereid.
Een bescheiden verharding van Grauwe Polder Voetpad en De Streek zal
°°g °P de toekomstige betekenis van deze verbindingspaden
voor voetgangers en wielrijders naar en van de te bouwen kerk in Zuid en
de scholen m dit deel worden voorbereid.
Kom Leur
Zoals reeds vermeld werd, kwam met de aanleg van het stamriool ook de
reconstructie van de Korte Brugstraat gereed. Nabij de Kwadestraat werd een
plantsoentje aangelegd. Voor het Lichttorenhoofd is een rioleringsplan in
voorbereiding, terwijl daarna tot verbetering van de trottoirs -en van
^rIpn°nJoe 2 6 verbetering van de bestrating- in deze straat kan
worden overgegaan.
tbfiSn^ooïbntering Zan d! straatYerlichting in de Korte Brugstraat wordt
ans door ons voorbereid. Een vernieuwing van het brugje nabij het van
Bergenplantsoen zal in dit jaar aan de orde kunnen komen.
varba^d met de gewijzigde plannen van de provincie zullen wij ons
Leur a wat nu zal dlenen te geschieden met de haven in de kom van
Wij stellen ons voor -na deskundige voorlichting- in 1956 tot
concretisering van plannen hiervoor te komen. Een en ander zal nog wel
enige tijd vergen.
Uiterst belangrijk is voorts de realisering van de zuiveringsinstallatie
ten Noord-Westen van de kom in Leur. Met de desbetreffende plannen wordt
thans voortgang gemaakt. Wij zullen bij de Mabeg, die dit werk voor ons
voorbereidt, op spoedige indiening aandringen.
Openbare werken in de buitenwijken
In het afgelopen jaar werd de Moerdijkse Postbaan langs het Liesbosch
van T.L.-straatverlichting voorzien.
Enkele honderdenbomen zijn in het afgelopen jaar langs buitenwegen
geplant. Diverse perceeltjes gemeentegrond zijn herbeplant. Het westelijk
deel van de Hilse Baan werd van een gesloten wegdek voorzien. Plannen voor
algehele verharding van Hilse Baan en Hoge Bremberg zijn in vergevorderde
staat van voorbereiding en zullen -na aanvaarding als subsidie-object- door
de cultuurtechnische dienst- spoedig aan U worden voorgelegd. Wij verhelen
ons niet, dat hier nog financiële moeilijkheden zullen dreigen.
De Vossenbergsevaart werd in 1955 keien verhard, terwijl een nieuwe
kruising werd gemaakt van Brandse Vaart en Turfvaart op "het Gewat".
De uitvoering van het ontwateringsplan "Laakse Vaart" werd aan het
einde van het jaar, na herhaalde ond.erbrekingen, krachtig hervat, zodat wij
vertrouwen, dat in het jaar 1956 dit werk alsnog tot een bevredigend einde
wordt gebracht. Het nieuwe waterschaps "De Ettense, Rucphense en Hoevense
Gronden", hetwelk de zorg over het stroomgebied van Laakse Vaart, Turfvaart
en Brandse Vaart op zich gaat nemen, begon in 1955> zdj Let op bescheiden
schaal, te functionneren. De verdere uitbouw hiervan wordt thans voorbereid.
Voor 1956 zullen wij voortgaan met de verbetering van de bermen en
bermsloten langs de landwegen, waarvoor nog een crediet ten dele beschik
baar is.
Verharding van de Kattestraat en Bankenstraat zal door ons, zo .mogelijk
in 1956 worden voorbereid. Enkele andere buitenwegen komen in de toekomst
eveneens nog voor verharding in aanmerking.
Algemeen overzicht openbare wegen
Tot slot van dit hoofdstuk laten wij hier nog een overzicht volgen van
enkele bijzonderheden over de in onze gemeente bestaande wegens
Soort verharding
In onderhoud
bij s
Tot.
lengte
in m
klinker
in m
keien
in m
gesloten
wegdek
zand - puin
of Etna-kras
gemeente
88.000
24.474
11.731
18.800
32.995
rijk
6.920
590
6.330
provincie
waterschappen
10.020
(29.000 1)
1.350
1.990
8.030
29.000 1)
1.350
overigen(part)
(23.000 1)
6.995
23.000 1)
6.995
Totale lengte
verkeersbelang 113.285
Totale lengte
met beperkt
belang 52.000 1)
27.054
11.731
33.160
41.340
52.OOO 1)
Totale lengte
165.285 m
27.O54 m
11.731 m
33.160 m
93.340 m
De zandwegen met 1) aangegeven zijn van een beperkt belang en dienen
uitsluitend voor de betrokken polders en particulieren zelf.