- 28 - VIII. Openbare werken in de kommen 1. Kom Etten In 1955 kwam het grote stamriool, van het industrieterrein tot aan de haven m Leur, gereed. In verhand hiermede kon ook de reconstructie van de stationsstraat, Baaij en Korte Brugstraat tot stand worden gebracht, het geen een mooie verbetering was. Met de bestrating van een deel van deze verbindingsweg zal in 1956 mogelijk nog worden begonnen. iLde B:Molen£rtraat werd aan de Oostzijde verbreed en hersteld. Het trottoir in de Bredasewe.g werd aan de Noordzijde verbreed en hersteld. Achterhetgemeentehuis werd een parkeerplaats aangelegd. -De straatverlichting in de B.Molenstraat is omgebouwd in T.L.-verlich- mg, hetgeen een goede verbetering blijkt te zijn. Bij de roomboterfabriek werd een gazon aangelegd. "Voor 1956 komt vermoedelijk het navolgende aan de ordes -aanleg van riolering en van een trottoir aan de Zuidzijde van de Bredase- weg; plannen zijn gereed, strookjes grond moeten nog worden aangekocht, de wacht is thans op verschillende goedkeuringen voor dit plan; -aanleg van riolering in de B.Molenstraat en de Markt, tevens vormende de aansluitingVan de riolering van Etten-Zuid op het stamriool; de plannen hiervoor zijn weliswaar gereed en een crediet door de raad beschikbaar gesteld, doch.m verband met de financiële positie der gemeente is het niet uitgesloten, dat de machtiging voor dit werk nog enige tijd op zich zal laten wachten; pogingen, om dit plan als D.A.C.W.-werk te^doen uitvoeren, zijn tot dusver mislukt. De verwezenlijking van de beide hiernavolgende object^ Z1Dn 0 dele afhankeli2k Yan de uitvoering van dit riolerings- ben deBf verharding, van de brede vrije stroken in de ,0 enstraat, met enige beplanting afgewisseld; (plannen worden voorbereid) -het aanbrengen van trottoirs op het Noordelijk deel van de Markt; ^plannen worden voorbereid) ëSstfdee^dir/6 straatYe7liGh±i*g op de Markt, Stationstraat en het thans vo orbereid^ 6Vens(nabij scholencomplex); (de** plannen-worden -reconstructie van de traverse (S-bocht rijksweg) met diverse verkeers- ver e'enngen op dit punt; (gewijzigde plannen zullen nog worden ingediend) -aanleg van trottoir op het eerste deel der Roosendaalseweg en uitbreiding voorbereiding^9 TOOr i8el (plannen in -R MnUpot2ial nog worden bezien of, zoals ons verzocht is, in of nabij de ik+nOg-ei0n s.tr??k kan worden gereedgemaakt, waarop rolschaatsen ogelijk is, terwijl ook hier de aanleg van een kleine kinderspeelplaats zal worden voorbereid. Een bescheiden verharding van Grauwe Polder Voetpad en De Streek zal °°g °P de toekomstige betekenis van deze verbindingspaden voor voetgangers en wielrijders naar en van de te bouwen kerk in Zuid en de scholen m dit deel worden voorbereid. Kom Leur Zoals reeds vermeld werd, kwam met de aanleg van het stamriool ook de reconstructie van de Korte Brugstraat gereed. Nabij de Kwadestraat werd een plantsoentje aangelegd. Voor het Lichttorenhoofd is een rioleringsplan in voorbereiding, terwijl daarna tot verbetering van de trottoirs -en van ^rIpn°nJoe 2 6 verbetering van de bestrating- in deze straat kan worden overgegaan. tbfiSn^ooïbntering Zan d! straatYerlichting in de Korte Brugstraat wordt ans door ons voorbereid. Een vernieuwing van het brugje nabij het van Bergenplantsoen zal in dit jaar aan de orde kunnen komen. varba^d met de gewijzigde plannen van de provincie zullen wij ons Leur a wat nu zal dlenen te geschieden met de haven in de kom van Wij stellen ons voor -na deskundige voorlichting- in 1956 tot concretisering van plannen hiervoor te komen. Een en ander zal nog wel enige tijd vergen. Uiterst belangrijk is voorts de realisering van de zuiveringsinstallatie ten Noord-Westen van de kom in Leur. Met de desbetreffende plannen wordt thans voortgang gemaakt. Wij zullen bij de Mabeg, die dit werk voor ons voorbereidt, op spoedige indiening aandringen. Openbare werken in de buitenwijken In het afgelopen jaar werd de Moerdijkse Postbaan langs het Liesbosch van T.L.-straatverlichting voorzien. Enkele honderdenbomen zijn in het afgelopen jaar langs buitenwegen geplant. Diverse perceeltjes gemeentegrond zijn herbeplant. Het westelijk deel van de Hilse Baan werd van een gesloten wegdek voorzien. Plannen voor algehele verharding van Hilse Baan en Hoge Bremberg zijn in vergevorderde staat van voorbereiding en zullen -na aanvaarding als subsidie-object- door de cultuurtechnische dienst- spoedig aan U worden voorgelegd. Wij verhelen ons niet, dat hier nog financiële moeilijkheden zullen dreigen. De Vossenbergsevaart werd in 1955 keien verhard, terwijl een nieuwe kruising werd gemaakt van Brandse Vaart en Turfvaart op "het Gewat". De uitvoering van het ontwateringsplan "Laakse Vaart" werd aan het einde van het jaar, na herhaalde ond.erbrekingen, krachtig hervat, zodat wij vertrouwen, dat in het jaar 1956 dit werk alsnog tot een bevredigend einde wordt gebracht. Het nieuwe waterschaps "De Ettense, Rucphense en Hoevense Gronden", hetwelk de zorg over het stroomgebied van Laakse Vaart, Turfvaart en Brandse Vaart op zich gaat nemen, begon in 1955> zdj Let op bescheiden schaal, te functionneren. De verdere uitbouw hiervan wordt thans voorbereid. Voor 1956 zullen wij voortgaan met de verbetering van de bermen en bermsloten langs de landwegen, waarvoor nog een crediet ten dele beschik baar is. Verharding van de Kattestraat en Bankenstraat zal door ons, zo .mogelijk in 1956 worden voorbereid. Enkele andere buitenwegen komen in de toekomst eveneens nog voor verharding in aanmerking. Algemeen overzicht openbare wegen Tot slot van dit hoofdstuk laten wij hier nog een overzicht volgen van enkele bijzonderheden over de in onze gemeente bestaande wegens Soort verharding In onderhoud bij s Tot. lengte in m klinker in m keien in m gesloten wegdek zand - puin of Etna-kras gemeente 88.000 24.474 11.731 18.800 32.995 rijk 6.920 590 6.330 provincie waterschappen 10.020 (29.000 1) 1.350 1.990 8.030 29.000 1) 1.350 overigen(part) (23.000 1) 6.995 23.000 1) 6.995 Totale lengte verkeersbelang 113.285 Totale lengte met beperkt belang 52.000 1) 27.054 11.731 33.160 41.340 52.OOO 1) Totale lengte 165.285 m 27.O54 m 11.731 m 33.160 m 93.340 m De zandwegen met 1) aangegeven zijn van een beperkt belang en dienen uitsluitend voor de betrokken polders en particulieren zelf.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1956 | | pagina 122