- 3 VIII. Andere openbare werken en voorzieningen.28 S 1 openbare werken in de kommen28 S 2 openbare werken in de buitenwijken29 8 3 algemeen overzicht openbare wegen. 2°) 4 electrificatie - waterleiding - gasvoorziening30 IX. Werkgelegenheid. -overzicht ontwikkeling werkgelegenheid34. -overzicht beroepsgroepen bevolking36 XOnderwijs.-?^ -overzicht uitkeringen onderwijs 194-5-1954-41 -totale onderwijsuitgaven 194-5 t/m 195443 XI. Diverse regelingen sociale zorg. -hierbij o.m. Gem. Soc. Werkvoorz. Regeling. XII. Andere sociale en culturele aangelegenheden.4.6 -overzicht uitgaven vermakelijkheden 1954--1955 en vermakelijkheidsbelasting XIII. Marktwezen - kermis.^2 XIV. Brandweerc-z 53 XV. Politie en verkeer.3^ (w.o. post- en telefoonverkeer). XVI. Vervoer XVII. Bescherming Burgerbevolking.33 XVm. Financiële situatie. -overzicht inkomsten- en vermogensverdeling A|.f6-1950 fin 194-7-1951. Mocht^U na kennisneming van dit verslag nog nadere wensen hebben en aanzien van de inhoud van dit jaarverslag voor komende jaren dan zullen wij dit gaarne in overweging nemen. Etten, 2? Januari 1956. Burgemeester en wethouders van Etten en Leur. De secretarispe burgemeester, c-:_- U A.P. Snijders. j.p. Godwaldt. Gemeentelijke bestuursorganen en gemeentelijk apparaat De gemeenteraad onderging in het afgelopen jaar geen wijziging en vergaderde in totaal elf malen, waarbij 356 agendapunten -belangrijke en minder belangrijke- werden afgehandeld. In het vervolg van het verslag vindt U verspreid de belangrijkste onderwerpen toegelicht, welke Uw zorg vroegen. In 1955 maakte de raad een excursie naar de Staatsmijnen. Het college van burgemeester en wethouders kwam in 1955 vijf en vijftug maal in officiële vergadering bijeen, (naast de vele bijzondere bespre kingen) waarbij in totaal 3574 agendapunten werden behandeld. Het laat zich gemakkelijk raden, dat deze agendapunten niet allen een diepgaande bespreking vergden, maar dat een groot aantal hiervan na voorafgaande bestudering van de bijgevoegde rapporten en adviezen zonder verdere discussie konden worden afgedaan of voor kennisgeving konden werden aan genomen. Overigens moet worden erkend, dat de omvang en het belang van de aan de orde zijnde bestuursproblemen in deze in een cijzondere situatie verkerende gemeente ook een zware belasting vormen voor het college van burgemeester en wethouders en dan niet in het minst voor de wethouders, van wier tijd en werkkracht in deze "nevenfunctie" abnormaal veel wordi, gevergd. Teneinde te bereiken, dat belangrijke en uitvoerig beraad vragende problemen steeds behoorlijk kunnen vrorden voorbereid, zullen burgemeester en wethouders ernaar blijven streven die aangelegenheden, die zich daartoe lenen, na eventuele voorafgaande ambtelijke voorbereiding commissoriaal te doen behandelen, waarna een gefundeerd advies aan het college van burgemeester en wethouders kan worden uitgebracht en waardoor tevens de afstand van bestuur en bestuurden kan worden bekort door inschakeling van belangstellenden en deskundigen uit de gemeenschap op dat speciale terrein Gedacht wordt in dit verband aan de in het afgelopen jaar door Uw raad ingestelde jeugdadviescommissie en de adviescommissie voor sociale en culturele aangelegenheden naast de overige commissies, die reeds eerder werden gevormd. Ook ten aanzien van de woningtoewijzingen overwegen wij de inschakeling van een kleine commissie van deskundigen, welke ruime aandacht; zal kunnen wijden aan het opstellen van een weloverwogen advies aan ons college. Tegenover de iets langere procedure staat de winst van de mogelyx- heid van meer gefundeerde beslissingen, welke bij de omvang van de door burgemeester en wethouders te behandelen aangelegenheden het gevaar zouden kunnen lopen enigermate in het gedrang te komen. Intussen sullen burge meester en wethouders ook in dit opzicht waakzaam zijn. Van dergelijke commissies fungeert steeds een der leden van ons college als voorzitter. De vele aan de orde zijnde bestuursproblemen vinden uiteraard hun weerslag in het gemeentelijk apparaat, waarvan in het afgelopen jaar veel moest worden gevergd. Ofschoon niet alle afdelingen of onderdelen in gelijke mate hierdoor worden belast, ondervinden toch vrijwel alle afdelingen van de gemeentesecretarie en bedrijven in enigerlei opzicht de gevolgen van de abnormale ontwikkeling, welke deze gemeente doormaakt. Een en ander wordt min of meer mede geïllustreerd door enkele cijfers over de afdeling interne zaken ter secretarie, een verzorgende afdeling met louter interne functies, zoals postbehandeling, registratuur en typo- en stencilwerk. Het aantal geregistreerde ingekomen en verzonden stukken -onbelangrijke stukken worden niet geregistreerd- bedroeg over 1995 9064, waarbij nog in aanmerking moet worden genomen, dat een antwoord op een ontvangen brief hetzelfde nummer krijgt en dus niet bij dit getal is inbegrepen. In toenemende mate wordt een belangrijk deel van de voorstellen voor de raadsvergaderingen ter bestudering aan de raadsleden toegezonden. De electrische stencilmachine, welke mede met het oog hierop in Juni 1955 werd aangekocht, leverde in een goed half jaar reeds 89.7OO afdrukken, hetgeen dus een jaartotaal van rond 180.000 zou opleveren. Voorzover de voorbereiding van de raadsagendastukken het toelaat, zullen wij ernaar streven voor vrijwel alle punten een beperkt prae-advies aan de raadsleden toe te zenden.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1956 | | pagina 109