c
O
89
Het totaal der vaste lasten bedragen volgens hem
f.5000.-. Het verbruik door het gehele jaar beloopt
300 werkdagen; getaxeerd is door hem een verbruik
ad f.3^00 oer jaar aan bezine; slijtage aan banden
werd gesteld op f.700 per jaar; het loon van de
chauffeur op ongeveer f.2500.-. met de nog resterende
lasten komt*een vrachtwagen op f.12000.- per jaar.
Daarbij komt nog dat naar zijn mening de twee wagens
niet dagelijks de gehele dag nodig zijn. De ene
keer zal dat wel, een andere keer niet gebeuren.
Was dat wel het geval n.l. de 2 wagens dag in dag
uit in gebruik, dan nog zouden we ongeveer f.1200
per jaar voordeel hebben, wanneer een 2de wagen
werd gehuurd i n plaats van zelf aan te kopen.
aarom wenst hij deze uitgave niet te doen. De 2de
wagen is bovendien niet nodig voor de gemeente
reiniging nu straks de oohaaldienst door Breda wordt
verzorgd.
De heer van Datenburg zegt blijde te zijn, dat de heer
van Heijen deze rekensom heeft uitgewerkt.Hij ook
vevoelt*meer voor huren dan aankoop. Over 5 jaren
lal de wagen afgeschreven zijn, maar zal dan ook niet
veel meer waard zijn.
D£ Voorzitter merkt op, dat blijkens de berekening
door openbare werken gemaakt, een K.M. op f.0.70
per uurkomt. Indien per jaar 10.000 KM wordem ver
reden betekent zulks 35 KM per dag en per uur k K.M.
is f.2.80 plus f.2. loon chauffeur is f.4.80.
De vergoeding voor een huur vrachtauto bedraagt f.
f.^.50 a f.6.- Dus is eigen exploitatie goedkoper,
waarbij dan nog komt de voorname factor dat de wagen
steeds beschikbaar is. Dit kan niet altijd het geval
nijn wanneer men een wagen wil# huren. Bij bepaalde
karweien b.v. zand rijden, kan men hiermede wel
rekening houden laar men zulks meestal dagen te voren
wel. Toch het komt tegenwoordig herhaaldelijk voor
dat kleine karweitjes zich plotseling voordoen en
deze ook ten spoedigste moeten worden afgewerkt. Dan
stuit men mental op de moeilijkheid dat in de gehele
gemeente niet aanstonds een auto beschikbaar is.
Daarom stelt hij voor toch tot de aanschaffing
over te gaan. De afschrijving waren te stellen op 25%
per jaar hetgeen neerkomt op een afschrijving in li-
jaren. Mogelijk is de wagen dan nog wel van de hand
te doen.
Pp heer Feskens zegt dat de berekening van de heer
van neijen tfheoretisch mogelijk wel opgaat, doch
in de uraktijk komt het geheel anders uit. Volgens
berekening is de huur voor een vrachtwagen 5 a f.6
Nemen we aan dat besloten is er een te huren. b.v.
om 10 uur des morgens heeft men er een nodig. Het
werk is daarop ingedeeld. Plotseling blijkt dat
ondanks alle navraag geen wagen te verkrijgen is.
10 mensen staan dan te wachten op werk; 10 mensen
voeren niets uit. Het werk moet weer anders worden
geregeld. Intussen is veel tijd verloren gegaan.
Spreker is er van overtuigd dat in het eerste jaar
een 2de wagen dag in dag uit nodig is; misschien nog
v/el een 2de jaar ook.