c O 89 Het totaal der vaste lasten bedragen volgens hem f.5000.-. Het verbruik door het gehele jaar beloopt 300 werkdagen; getaxeerd is door hem een verbruik ad f.3^00 oer jaar aan bezine; slijtage aan banden werd gesteld op f.700 per jaar; het loon van de chauffeur op ongeveer f.2500.-. met de nog resterende lasten komt*een vrachtwagen op f.12000.- per jaar. Daarbij komt nog dat naar zijn mening de twee wagens niet dagelijks de gehele dag nodig zijn. De ene keer zal dat wel, een andere keer niet gebeuren. Was dat wel het geval n.l. de 2 wagens dag in dag uit in gebruik, dan nog zouden we ongeveer f.1200 per jaar voordeel hebben, wanneer een 2de wagen werd gehuurd i n plaats van zelf aan te kopen. aarom wenst hij deze uitgave niet te doen. De 2de wagen is bovendien niet nodig voor de gemeente reiniging nu straks de oohaaldienst door Breda wordt verzorgd. De heer van Datenburg zegt blijde te zijn, dat de heer van Heijen deze rekensom heeft uitgewerkt.Hij ook vevoelt*meer voor huren dan aankoop. Over 5 jaren lal de wagen afgeschreven zijn, maar zal dan ook niet veel meer waard zijn. D£ Voorzitter merkt op, dat blijkens de berekening door openbare werken gemaakt, een K.M. op f.0.70 per uurkomt. Indien per jaar 10.000 KM wordem ver reden betekent zulks 35 KM per dag en per uur k K.M. is f.2.80 plus f.2. loon chauffeur is f.4.80. De vergoeding voor een huur vrachtauto bedraagt f. f.^.50 a f.6.- Dus is eigen exploitatie goedkoper, waarbij dan nog komt de voorname factor dat de wagen steeds beschikbaar is. Dit kan niet altijd het geval nijn wanneer men een wagen wil# huren. Bij bepaalde karweien b.v. zand rijden, kan men hiermede wel rekening houden laar men zulks meestal dagen te voren wel. Toch het komt tegenwoordig herhaaldelijk voor dat kleine karweitjes zich plotseling voordoen en deze ook ten spoedigste moeten worden afgewerkt. Dan stuit men mental op de moeilijkheid dat in de gehele gemeente niet aanstonds een auto beschikbaar is. Daarom stelt hij voor toch tot de aanschaffing over te gaan. De afschrijving waren te stellen op 25% per jaar hetgeen neerkomt op een afschrijving in li- jaren. Mogelijk is de wagen dan nog wel van de hand te doen. Pp heer Feskens zegt dat de berekening van de heer van neijen tfheoretisch mogelijk wel opgaat, doch in de uraktijk komt het geheel anders uit. Volgens berekening is de huur voor een vrachtwagen 5 a f.6 Nemen we aan dat besloten is er een te huren. b.v. om 10 uur des morgens heeft men er een nodig. Het werk is daarop ingedeeld. Plotseling blijkt dat ondanks alle navraag geen wagen te verkrijgen is. 10 mensen staan dan te wachten op werk; 10 mensen voeren niets uit. Het werk moet weer anders worden geregeld. Intussen is veel tijd verloren gegaan. Spreker is er van overtuigd dat in het eerste jaar een 2de wagen dag in dag uit nodig is; misschien nog v/el een 2de jaar ook.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1951 | | pagina 112