C
oo
■"-'O.D
;c:.,v
Wat betreft het grote plan, konden Burgemeester en
Wethouders nog niet met een concreet voorstel komen
daar de Koninklijke Motorrijders Vereniging hog geen
toezegging kon4e« geven dat Etten permanent zal
worden aangewezen voor internationale wedstrijden,
terwijl van deze toezegging alles af zal hangen.
Daarom werden de plannen gesplitst en wordt voor
gesteld voorlopig alleen het circuit voor de wieler
ronde aan te leggen.
Voorlopig zou de Sprundelse Baan op een breedte
van 3 M kunnen worden verhard; later door het aan
brengen van strookjes uitgebreid tot 5 M ten dienste
vah de motorraces.
De financiële conseouenties zijn uitvoerig uiteen
gezet in het voorstel van B en W.
aarin is o.m. gewezen op de noodzakelijkheid
dat het wielercomite over een stamkapitaal beschikt
ter opvanging van eventuele tegenslagen in de eerste
jaren en om te voorkomen dat bij een onvoorziene
tegenslag de wielerronde geheel zou verlopen.
Ten dien einde is een geheel nieuwe subsidie
regeling voorgesteld welke in het kort hierop neer
komt dat aan hen van de eerste f.5000.- vermakelijk
heidsbelasting 3<rfo subsidie wordt gegeven; van de
tweede f.5000.- 75i°\ van de volgende f.10.000 - oöfc
en daarboven 75$»
Op deze wijze kan een sluitend financieel
beheer worden verkregen te^vijl de afschrijving der
lasten^in 10 jaar kan geschieden.
erder wordt als eis gesteld dat het comité
een som van f.500.- als waarborg stort «nalke aan
de gemeente komt, wanneer een wielerronde -buiten
overmacht- geen doorgang vindt.
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn
eveneens van groot belang. De enorme mensenmassa
die dergelijke ronden trekken, brengen geld onder de
mensen, speciaal bij de middenstand. Deze overweging
en ook de betere wegen die de gemeente krijgt met
ontsluiting van het zuidelijk deel der gemeente,
gaven de doorslag voor B en W om met dit voorstel te
komen.
De heer O.Luilkx verklaart zich in principe voor het
voorstel. Naar zijn mening zijn er echter belangrijker
wegen die eerder verharding behoeven. Hij zou daarom
willen voorstellen met deze plannen nog een jaar te
wachten, en ze tegelijk met de motorwegen uit te
voeren.
Ook de heer Aalbers is in beginsel teor het plan,
doch aan de vaststelling van de *Me begrotingswijzi
ging in verband met deze plannen, kan hij zijn stem
niet verlenen daar de begroting 1950 nog niet is
vastgesteld.
De Voorzitter verklaart dat de heer Aalbers in deze
formeel volkomen gelijk heeft. Ook hem is dfet de
rangschikking der agendapunten gebleken dat de
behandeling der gemeente begroting pas aan de orde
komt nadat verschillende wijzigingen daarvan zijn
voorgedragen. De agenda was echter reeds gestencild
en om nutteloos werk uit te sparen werd de rang
schikking ongewijzigd gelaten. Praktisch komt het
echter op hetzelfde neer. Hij heeft er echter geen