C oo ■"-'O.D ;c:.,v Wat betreft het grote plan, konden Burgemeester en Wethouders nog niet met een concreet voorstel komen daar de Koninklijke Motorrijders Vereniging hog geen toezegging kon4e« geven dat Etten permanent zal worden aangewezen voor internationale wedstrijden, terwijl van deze toezegging alles af zal hangen. Daarom werden de plannen gesplitst en wordt voor gesteld voorlopig alleen het circuit voor de wieler ronde aan te leggen. Voorlopig zou de Sprundelse Baan op een breedte van 3 M kunnen worden verhard; later door het aan brengen van strookjes uitgebreid tot 5 M ten dienste vah de motorraces. De financiële conseouenties zijn uitvoerig uiteen gezet in het voorstel van B en W. aarin is o.m. gewezen op de noodzakelijkheid dat het wielercomite over een stamkapitaal beschikt ter opvanging van eventuele tegenslagen in de eerste jaren en om te voorkomen dat bij een onvoorziene tegenslag de wielerronde geheel zou verlopen. Ten dien einde is een geheel nieuwe subsidie regeling voorgesteld welke in het kort hierop neer komt dat aan hen van de eerste f.5000.- vermakelijk heidsbelasting 3<rfo subsidie wordt gegeven; van de tweede f.5000.- 75i°\ van de volgende f.10.000 - oöfc en daarboven 75$» Op deze wijze kan een sluitend financieel beheer worden verkregen te^vijl de afschrijving der lasten^in 10 jaar kan geschieden. erder wordt als eis gesteld dat het comité een som van f.500.- als waarborg stort «nalke aan de gemeente komt, wanneer een wielerronde -buiten overmacht- geen doorgang vindt. De financiële gevolgen voor de gemeente zijn eveneens van groot belang. De enorme mensenmassa die dergelijke ronden trekken, brengen geld onder de mensen, speciaal bij de middenstand. Deze overweging en ook de betere wegen die de gemeente krijgt met ontsluiting van het zuidelijk deel der gemeente, gaven de doorslag voor B en W om met dit voorstel te komen. De heer O.Luilkx verklaart zich in principe voor het voorstel. Naar zijn mening zijn er echter belangrijker wegen die eerder verharding behoeven. Hij zou daarom willen voorstellen met deze plannen nog een jaar te wachten, en ze tegelijk met de motorwegen uit te voeren. Ook de heer Aalbers is in beginsel teor het plan, doch aan de vaststelling van de *Me begrotingswijzi ging in verband met deze plannen, kan hij zijn stem niet verlenen daar de begroting 1950 nog niet is vastgesteld. De Voorzitter verklaart dat de heer Aalbers in deze formeel volkomen gelijk heeft. Ook hem is dfet de rangschikking der agendapunten gebleken dat de behandeling der gemeente begroting pas aan de orde komt nadat verschillende wijzigingen daarvan zijn voorgedragen. De agenda was echter reeds gestencild en om nutteloos werk uit te sparen werd de rang schikking ongewijzigd gelaten. Praktisch komt het echter op hetzelfde neer. Hij heeft er echter geen

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1950 | | pagina 10