heeft gelegen om het voorgestelde bedrag mh mindering te brengen van de beschikbare gelden voor de armen. Er is zoo geredeneerd. De toepassing van de opgelegde salaris regeling van den Minister brengt de gemeente een finantieel voordeel. Rechtstreeks kunnen wij den hoofdcommies niet helpen. Wat is er nu tegen, dat de Raad een klein gedeelte van het finantieel voordeel spendeert om extra boven het andere benoodigde "subsidie aan het Burgerlijk Armbestuur uit te keeren, ten einde daarmede het verhoogde salaris van den secretaris penningmeester te beta.len. Spreker kan toch weten, dat Burgemeester en Wethouders noch de commissie voor de Finantiën ooit te vinden wa^§n geweest voor een regeling, die ook maar voor een cent te kort deed aan de belangen onzer armen. De heer GOVAERS repliceert dat deze mededeeling hem wel een eenigezins andere kijk op de zaak geeft, doch dat deze in weze„toch hetzelfde blijft. Als de gemeente geld te veel heeft, laat ze dat dan aan het Burgerlijk Armbestuur ter verdeeling onder de armen verstrekken. De 4eer JONGENELIS vereenigt zich volkomen met het gesprokene door den heer Hovaers. Wat de Minister met" de eene hand neemt, mag de Raad met de andere hand niet weggeven. Te meer niet in dit geval, waar de betrokken ambtenaar naast zijn groot hoofdsalaris nog zooveele salarissen uit zijn talrijke bijfuncties incasseert De VOORZITTER: De Raad mag niet vergeten, dat de opgelegde salaris regeling weliswaar voor 193& aan de gemeente niet veel voordeel oplevert doch wel over 1937 en volgende jaren. Spreker schat de achteruitgang van den hoofdcommies en de commieze na de thans voorgestelde tegemoetkoming toch altijd nog op resp. f.000 en f.150.-. De heer B.VISSERS drukt er zijn spijt over uit, dat thans nog zoo laat in het jaar besprekingen moeten gehouden worden over de begrooting 1936."Datzelfde geldt echter voor de meeste andere gemeenten. Nu de Regeering met de stok achter de deur gaat staan, spreekt het vanzelf, dat, wijl de gemeente de extra subsidie onmogelijk kan missen, de nek wordt kasgugeEïM gekromd en aan de Regeering iets wordt toegegeven, al acht de Raad het nog zoo onbillijk, ElxxskixdExRuact hEi Want onbmllijk_windt spreker de door den Minister voorgestelde regeling in hooge mate en inconsequent. Immers de salarissen van Burgemeester, secretaris en ontvanger zijn verhoogd. Uitstekend. Maar het salaris van den secretaris is norm—gevend voor dat van den hoofdcommies en van den commies. Wanneer het salaris van de eene klasse wordt gehandhaafd is het billijk, dat ook dat van de andere wordt behouden. Het voorstel van Burgemeester en Wethouders en van de commissie voor de Einantien is daarom zoo uitermate billijk en rechtvaardig, omdat het althans eenigzins goed maakt wat aan de betrokken ambtenaren uit billijkheidsoogpunt wordt tekort gedaan. Met dèa Burgemeester, den secretaris en den ontvanger deelen deze ambtenaren in de meerdere werkzaamheden en ver antwoording welke een gevolg zijn van de toename van het aantal inwoners; met den Burgemeester, den secretaris en den gemeente ontvanger behooren zij ook billijkheidshalve te deelen in de daarvoor toegekende

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1936 | | pagina 71