109/^ van het voorschot uit het Werkfonds aan den Raad de eisch, dat de daarbij gestelde voor waarden worden aanvaard. Waar deze de gebruike lijke voorwaarden zijn, stellen Burgemeester en Wethouders den Raad voor, deze zonder meer te aanvaarden. Het verharden der wegen zal zooveel mogelijk door de werkloozen geschieden. Dit werk leent zich uitstekend voor aanbesteding, wat ook een der eisohen van den Minister is. De Minister van Sociale Zaken heeft echter ook bij het verleenen van het subsidie uit het Werkloosheidssubsidiefonds dus voor het grondwerk uit te voeren in werkverschaffing de eisch van aanbesteding gesteld (punt 4- der voorwaarden) wat naar de meening van Burgemeester en Wet houder# niet doenlijk is, waarom deze den Raad dan ook voorstellen, den Minister onder ciaxkx zegging overlegging van een gemotiveerd voorstel hiervan ontheffing te vragen, waarmede de Raad zich met dlgemeene stemmen kan vereenigen. De heer FESKENS vraagt inlichtingen over het te gebruiken verhardingsmateriaal. De Voorzitter zegt, dat de goedkoopste wer- harding is Hoogovenslakken, die dan ook gebruikt zullen worden, daar klinkerbestrating z.i. 3 maal duurder is en keien nog duurder; dat een klinker weg slechts 15 jaar goed is, vooral tegengevolge van het berijden met karrebeslag, en dat in deze natuurlijk advies van Rijks onpartijdige advi- swars is ingewonnen. De heer FESKENS wijst er nog op, dat er ook goedkoope klinkerbestrating bestaat, dat dubbele dubbele klinkerbestrating 25 jaar gegaraneerd wordt en verder, dat bij klinkerbestrating het werk voor de ingezetenen kan behouden worden in tegenstelling met asphaltbestrating, bovendien is asphalt verharding duur aan onderhoud. De heer M.VERMUNT vraagt, waarom juist de genoemde landwegen voor verharding zijn aange wezen, terwijl meerdere landwegen in deze gemeente zijn, waar verharding z.i, meer noodzakelijk is. Hij verwijst naar de Papenstraat en een voorste gedeelte van den Graufen Polder. De Voorzitter antwoordt hierop, dat desttijds door Burgemeester en Wethouders een verlangenlijst voor te veteharden wegen aan het Rijk werd inge zonden, waarna een Rijks ingenieur een plaatselijk onderzoek heeft ingesteld en van Rijkswege wijziging in deze lijst werd aangebracht, waarbij het economisch nut der diverse wegen werd over wogen. Ook is deze kwestie destijds in den Raad be handeld onder overlegging van teekeningen. Thans is daarin geen wijziging meer aan te brengen. Mogelijk, dat meerdere landwegen een volgende keer in aanmerking komen. Waar het voorschot onder gunstige voorwaarden is toegezegd en zelfs geen rente of aflossing giervoor behoeft te worden betaald, zoolang de gemeente in de termen valt voor een extra bijdrage uit het Werkloosheidssubsidiefonds, behoort dit z.i. dankbaar te worden aanvaard, waarna de Raad met algemeene stemmen besluit het bovengenoemde voorsohot ad f.55000.- uit het Werkfonds onder de daarbij gestelde voorwaarden te aanvaarden,

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1936 | | pagina 47