109/^
van het voorschot uit het Werkfonds aan den
Raad de eisch, dat de daarbij gestelde voor
waarden worden aanvaard. Waar deze de gebruike
lijke voorwaarden zijn, stellen Burgemeester en
Wethouders den Raad voor, deze zonder meer te
aanvaarden. Het verharden der wegen zal zooveel
mogelijk door de werkloozen geschieden. Dit werk
leent zich uitstekend voor aanbesteding, wat
ook een der eisohen van den Minister is.
De Minister van Sociale Zaken heeft echter
ook bij het verleenen van het subsidie uit het
Werkloosheidssubsidiefonds dus voor het grondwerk
uit te voeren in werkverschaffing de eisch van
aanbesteding gesteld (punt 4- der voorwaarden)
wat naar de meening van Burgemeester en Wet
houder# niet doenlijk is, waarom deze den Raad
dan ook voorstellen, den Minister onder ciaxkx
zegging overlegging van een gemotiveerd voorstel
hiervan ontheffing te vragen, waarmede de Raad
zich met dlgemeene stemmen kan vereenigen.
De heer FESKENS vraagt inlichtingen over het
te gebruiken verhardingsmateriaal.
De Voorzitter zegt, dat de goedkoopste wer-
harding is Hoogovenslakken, die dan ook gebruikt
zullen worden, daar klinkerbestrating z.i. 3 maal
duurder is en keien nog duurder; dat een klinker
weg slechts 15 jaar goed is, vooral tegengevolge
van het berijden met karrebeslag, en dat in deze
natuurlijk advies van Rijks onpartijdige advi-
swars is ingewonnen.
De heer FESKENS wijst er nog op, dat er ook
goedkoope klinkerbestrating bestaat, dat dubbele
dubbele klinkerbestrating 25 jaar gegaraneerd
wordt en verder, dat bij klinkerbestrating
het werk voor de ingezetenen kan behouden worden
in tegenstelling met asphaltbestrating, bovendien
is asphalt verharding duur aan onderhoud.
De heer M.VERMUNT vraagt, waarom juist de
genoemde landwegen voor verharding zijn aange
wezen, terwijl meerdere landwegen in deze gemeente
zijn, waar verharding z.i, meer noodzakelijk is.
Hij verwijst naar de Papenstraat en een voorste
gedeelte van den Graufen Polder.
De Voorzitter antwoordt hierop, dat desttijds
door Burgemeester en Wethouders een verlangenlijst
voor te veteharden wegen aan het Rijk werd inge
zonden, waarna een Rijks ingenieur een plaatselijk
onderzoek heeft ingesteld en van Rijkswege
wijziging in deze lijst werd aangebracht, waarbij
het economisch nut der diverse wegen werd over
wogen.
Ook is deze kwestie destijds in den Raad be
handeld onder overlegging van teekeningen. Thans
is daarin geen wijziging meer aan te brengen.
Mogelijk, dat meerdere landwegen een volgende
keer in aanmerking komen.
Waar het voorschot onder gunstige voorwaarden
is toegezegd en zelfs geen rente of aflossing
giervoor behoeft te worden betaald, zoolang de
gemeente in de termen valt voor een extra bijdrage
uit het Werkloosheidssubsidiefonds, behoort dit
z.i. dankbaar te worden aanvaard, waarna de Raad
met algemeene stemmen besluit het bovengenoemde
voorsohot ad f.55000.- uit het Werkfonds onder
de daarbij gestelde voorwaarden te aanvaarden,