Uit de stukken blijkt dat er kennelijk burgers zijn uit de gemeente Dinteloord en Prinsenland die bij de RMD advies heb ben gevraagd. De RMD komt tegemoet aan die vraag en dat kost uren, en dus geld. De gemeente weet hier kennelijk niets van maar krijgt wel de rekening gepresenteerd. Dat is absoluut, zeker in het bedrijfsleven, maar ook in dit geval van de zotte, aldus spreker. Spreker stelt voor om het vooralsnog te laten bij 600 uur en alleen meer uren af te nemen als die bij derden declarabel zijn. Verder moet het woord "minimaal" sowieso uit dit voor stel verdwijnen. De heer Boluijt zegt dat het CDA een wat andere visie heeft. De directeur van de RMD heeft een vrij uitvoerige uiteenzet ting gegeven over het ontstane tekort en de plannen naar de toekomst toe. De ongelukkige start van de RMD waarin een aantal mancos naar voren kwamen zijn ruiterlijk toegegeven. Gezien de ontwikkeling in het hele milieubeleid gaat de RMD een wezenlijke functie vervullen in het Streekgewest Die functie zal naar mate de milieutaken en -eisen zich uit breiden, groter worden. In die context vindt het CDA die 800 uur reëel gezien ook de inhaalslag van 10% die nog gedaan moet worden. De heer Huisman zegt het zinvol te vinden dat het in 1994 aangegane bijstandscontract milieu, met een looptijd van zes jaar, tot het jaar 2000 gehandhaafd blijft. Mevrouw Brosky-Kuijpers zegt dat de DPD kan instemmen met het voteren van een extra krediet waarbij wij er wel van uit gaan dat dit voldoende is. Omgerekend zou dat 4 uur per dag betekenen dat de RMD in on ze gemeente werkt, aldus spreekster. De voorzitter zegt zich voor te kunnen stellen dat men bij dit agendapunt ook betrekt datgene wat op het ogenblik speelt op het terrein van de RMD, maar daar gaat het nu niet om. Hier gaat het over het afnemen van meer uren dan destijds gecontracteerd isDit is heel wat anders dan de problemen die er speelden bij de start van de RMD. Daar is al uitgebreid over gesproken en daar zal in de toe komst nog wel eens over gesproken kunnen worden. Het gaat er dan om hoe een en ander aan te pakken, bijvoorbeeld opslag op het uurtarief te zetten, zoals aanvankelijk de gedachte was of zoals ik als portefeuillehouder heb gekozen, om in één keer bij alle gemeenten zoveel geld weg te halen zodat het tekort is weggewerkt. Spreker zegt verder de indruk te hebben dat de heer Van den Berg te vaak de vergelijking met het bedrijfsleven trekt en dat ook op andere terreinen. De overheid kan men niet altijd met het bedrijfsleven vergelijken omdat hier op basis van wettelijke voorschriften gewerkt wordt of moet worden.

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1995 | | pagina 33