Uit de stukken blijkt dat er kennelijk burgers zijn uit de
gemeente Dinteloord en Prinsenland die bij de RMD advies heb
ben gevraagd.
De RMD komt tegemoet aan die vraag en dat kost uren, en dus
geld.
De gemeente weet hier kennelijk niets van maar krijgt wel de
rekening gepresenteerd.
Dat is absoluut, zeker in het bedrijfsleven, maar ook in dit
geval van de zotte, aldus spreker.
Spreker stelt voor om het vooralsnog te laten bij 600 uur en
alleen meer uren af te nemen als die bij derden declarabel
zijn. Verder moet het woord "minimaal" sowieso uit dit voor
stel verdwijnen.
De heer Boluijt zegt dat het CDA een wat andere visie heeft.
De directeur van de RMD heeft een vrij uitvoerige uiteenzet
ting gegeven over het ontstane tekort en de plannen naar de
toekomst toe.
De ongelukkige start van de RMD waarin een aantal mancos
naar voren kwamen zijn ruiterlijk toegegeven.
Gezien de ontwikkeling in het hele milieubeleid gaat de RMD
een wezenlijke functie vervullen in het Streekgewest
Die functie zal naar mate de milieutaken en -eisen zich uit
breiden, groter worden.
In die context vindt het CDA die 800 uur reëel gezien ook de
inhaalslag van 10% die nog gedaan moet worden.
De heer Huisman zegt het zinvol te vinden dat het in 1994
aangegane bijstandscontract milieu, met een looptijd van
zes jaar, tot het jaar 2000 gehandhaafd blijft.
Mevrouw Brosky-Kuijpers zegt dat de DPD kan instemmen met
het voteren van een extra krediet waarbij wij er wel van uit
gaan dat dit voldoende is.
Omgerekend zou dat 4 uur per dag betekenen dat de RMD in on
ze gemeente werkt, aldus spreekster.
De voorzitter zegt zich voor te kunnen stellen dat men bij
dit agendapunt ook betrekt datgene wat op het ogenblik speelt
op het terrein van de RMD, maar daar gaat het nu niet om.
Hier gaat het over het afnemen van meer uren dan destijds
gecontracteerd isDit is heel wat anders dan de problemen
die er speelden bij de start van de RMD.
Daar is al uitgebreid over gesproken en daar zal in de toe
komst nog wel eens over gesproken kunnen worden. Het gaat er
dan om hoe een en ander aan te pakken, bijvoorbeeld opslag
op het uurtarief te zetten, zoals aanvankelijk de gedachte
was of zoals ik als portefeuillehouder heb gekozen, om in
één keer bij alle gemeenten zoveel geld weg te halen zodat
het tekort is weggewerkt.
Spreker zegt verder de indruk te hebben dat de heer Van den
Berg te vaak de vergelijking met het bedrijfsleven trekt en
dat ook op andere terreinen. De overheid kan men niet altijd
met het bedrijfsleven vergelijken omdat hier op basis van
wettelijke voorschriften gewerkt wordt of moet worden.