Dit is een zaak die de raad delegeert aan het college en
daar is op zich niks mis mee want als het college voor elke
verkeersmaatregel naar de raad moet dan werkt dat erg om
slachtig.
Mevrouw Van Wouwe-van Liere zegt dat het niet de bedoeling
is om het college ergens aan te binden. Het is heel begrijpe
lijk dat dit wordt voorgesteld maar tot hoever gaat het nu.
Gaat het nu bijvoorbeeld om een definitief besluit om een
30-km bord te plaatsen of wordt straks de Westvoorstraat
definitief afgesloten, aldus spreekster.
De heer Van den Berge zegt dat als het gaat om bijvoorbeeld
het instellen van omleidingsroutes voor zwaar vrachtverkeer
dit uiteraard aan de commissie voorgelegd zal worden. Binnen
een tweetal maanden zal meer informatie hierover bekendge
maakt worden want op dit moment wordt daar volop aan gewerkt
om dat te bewerkstelligen.
Mevrouw Van Wouwe-van Liere zegt dat er dus geen misverstan
den kunnen ontstaan door het woordje "definitief".
De heer Huisman vraagt hoe vaak het is voorgekomen dat het
college een 30-km zone heeft in moeten stellen en hoe vaak
het de afgelopen vijf jaar is voorgekomen dat op stel en
sprong een besluit genomen moest worden om een omleidings
route in te stellen voor zwaar vrachtverkeer.
De heer Van den Berge zegt dat onder meer tijdens Koninginne
dag en de wielerronde verkeersmaatregelen getroffen moeten
worden.
De heer Huisman zegt dat deze evenementen al een jaar van
tevoren bekend zijn en daarom kunnen deze makkelijk door de
raad genomen worden.
De heer Van den Berge zegt dat het voor deze onderdelen toch
praktischer is en het niet zinvol is om dit soort maatrege
len eerst maar voor te leggen aan de raad.
Natuurlijk zijn de data van de braderie en Koninginnedag be
kend maar de raad moet het college gewoon het vertrouwen ge
ven.
De voorzitter zegt dat als bijvoorbeeld door bouwactivitei
ten een bepaalde straat versmald is, waardoor het verkeer er
nauwelijks meer door kan dan dient deze toch zo spoedig moge
lijk tijdelijk af te worden gesloten. Dat zijn dingen die
men vooraf niet kan voorzien.
Verder is het nemen van verkeersmaatregelen eigenlijk, maar
dat hoeft geen argument te zijn, in iedere gemeente gedele
geerd aan het college.
Verder is bij elke delegatie ook de afspraak dat de beslui
ten ter kennis worden gebracht aan de raad. Verder worden
verkeersmaatregelen gepubliceerd in "De Westbrabander"
De heer Huisman zegt dat de PvdA geen problemen heeft met
deze delegatie maar de zaken die zowel door de voorzitter
als door de wethouder zijn aangehaald kunnen gewoon in een
commissievergadering behandeld worden. Dat is ook in de mees
te gemeenten de gebruikelijke gang van zaken.
Spreker vraagt hoeveel maal het na 17 december 1991 is voor
gekomen dat binnen een korte termijn verkeersmaatregelen ge
nomen moesten worden.