Dit is een zaak die de raad delegeert aan het college en daar is op zich niks mis mee want als het college voor elke verkeersmaatregel naar de raad moet dan werkt dat erg om slachtig. Mevrouw Van Wouwe-van Liere zegt dat het niet de bedoeling is om het college ergens aan te binden. Het is heel begrijpe lijk dat dit wordt voorgesteld maar tot hoever gaat het nu. Gaat het nu bijvoorbeeld om een definitief besluit om een 30-km bord te plaatsen of wordt straks de Westvoorstraat definitief afgesloten, aldus spreekster. De heer Van den Berge zegt dat als het gaat om bijvoorbeeld het instellen van omleidingsroutes voor zwaar vrachtverkeer dit uiteraard aan de commissie voorgelegd zal worden. Binnen een tweetal maanden zal meer informatie hierover bekendge maakt worden want op dit moment wordt daar volop aan gewerkt om dat te bewerkstelligen. Mevrouw Van Wouwe-van Liere zegt dat er dus geen misverstan den kunnen ontstaan door het woordje "definitief". De heer Huisman vraagt hoe vaak het is voorgekomen dat het college een 30-km zone heeft in moeten stellen en hoe vaak het de afgelopen vijf jaar is voorgekomen dat op stel en sprong een besluit genomen moest worden om een omleidings route in te stellen voor zwaar vrachtverkeer. De heer Van den Berge zegt dat onder meer tijdens Koninginne dag en de wielerronde verkeersmaatregelen getroffen moeten worden. De heer Huisman zegt dat deze evenementen al een jaar van tevoren bekend zijn en daarom kunnen deze makkelijk door de raad genomen worden. De heer Van den Berge zegt dat het voor deze onderdelen toch praktischer is en het niet zinvol is om dit soort maatrege len eerst maar voor te leggen aan de raad. Natuurlijk zijn de data van de braderie en Koninginnedag be kend maar de raad moet het college gewoon het vertrouwen ge ven. De voorzitter zegt dat als bijvoorbeeld door bouwactivitei ten een bepaalde straat versmald is, waardoor het verkeer er nauwelijks meer door kan dan dient deze toch zo spoedig moge lijk tijdelijk af te worden gesloten. Dat zijn dingen die men vooraf niet kan voorzien. Verder is het nemen van verkeersmaatregelen eigenlijk, maar dat hoeft geen argument te zijn, in iedere gemeente gedele geerd aan het college. Verder is bij elke delegatie ook de afspraak dat de beslui ten ter kennis worden gebracht aan de raad. Verder worden verkeersmaatregelen gepubliceerd in "De Westbrabander" De heer Huisman zegt dat de PvdA geen problemen heeft met deze delegatie maar de zaken die zowel door de voorzitter als door de wethouder zijn aangehaald kunnen gewoon in een commissievergadering behandeld worden. Dat is ook in de mees te gemeenten de gebruikelijke gang van zaken. Spreker vraagt hoeveel maal het na 17 december 1991 is voor gekomen dat binnen een korte termijn verkeersmaatregelen ge nomen moesten worden.

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1995 | | pagina 13