Het nieuwe bedrijventerrein moet tegen de kom aanliggen want dat is ook het structuurbeleid van de provincie, aldus spreker. Hoe verder van de kom af hoe moeilijker het waarschijnlijk wordt om instemming van de provincie te krijgen. Vandaag kiest de raad de locatie en dan pas kunnen er berekeningen op losgelaten worden. Verder komt over de Dintel, binnen 1 a 2 jaar, een nieuwe brug. Alleen de gemeente Fijnaart waagt pogingen om nog een extra afslag te krijgen. Spreker zegt dat de kans er in zit dat de verkeersdrukte mogelijk toe zal nemen in de kom. Het nieuwe bedrijfsterrein is er in eerste instantie voor Dinteloordse bedrijven, die ruimte zoeken of die verplaatst moeten worden uit de kom. Spreker twijfelt verder of het verstandig is om de kosten bij een eventuele aanleg van een fiets- of voetpad nabij de Havenweg te laten drukken op een bedrijventerrein. In theorie zou het wel kunnen, aldus spreker De heer Van der Ploeg zegt dat het mogelijk moet zijn om voor de aanleg van een fietspad te reserveren, zoals ook is gebeurd bij het plan "De Vlasserij". De SGP/RPF is voor de locatie 1: Cebeco omdat dit plan waarschijnlijk sneller gerealiseerd zal worden. Spreker verwijst naar het enorme groot complex van de Firma Van der Vorm en vindt het helemaal niet zo gek dat dit nieuwe bedrijventerrein daar op aansluit. De heer Breure merkt op dat het complex van Firma Van der Vorm een drietal kilometer verder op is gelegen. Spreker vraagt hoeveel bedrijven belangstelling hebben getoond voor het nieuwe bedrijfsterrein. De heer Musters zegt dat de overlast in het dorp toch blijft ondanks de bouw van een nieuwe brugSpreker bedoelt met ontsluiting dat er weg wordt aangelegd zodat het verkeer niet meer door het dorp hoeft te rijden. Mevrouw Bot-Leensvaart zegt dat de verkeersoverlast in de kom zal toenemen als gekozen wordt voor locatie 1. Er is een ander locatie voorhanden, waarom dan toch dit risico op je nek halen, aldus spreekster. De heer Huisman merkt op dat de realiseringstijd verkort kan worden als men de juiste contacten in Den Bosch heeft. Verder is bij spreker niet duidelijk dat als bedrijven uit de kom weggehaald worden en verplaatst worden naar bijvoorbeeld locatie 4: Rijkswaterstaat, dat dan de verkeersoverlast op een andere manier weer terugkomt. De heer Ziilmans zeqt dat als plaatselijke bedrijven uit de kom naar locatie 1: Cebeco gaan, dan wordt de verkeersdrukte meer gecentraliseerd. De gemeente heeft voldoende wegen in Den Bosch om deze plannen zo snel mogelijk aan te kaarten. Verder is het niet betaalbaar en onmogelijk om een geheel nieuwe ontsluiting op ons grondgebied aan te leggen om zodoende de kern te ontlasten, aldus spreker.

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1993 | | pagina 90