Al in 1968 waren er plannen om een nieuwe gemeente Prinsen
land te vormen, bestaande uit:
- Fijnaart en Heijningen
- Willemstad
- Dinteloord.
Ook de ZeKluZa gedachte kwam toen op Zevenbergen, Klundert,
Hooge en Lage Zwaluwe.
In 1975 kwam heel Klundert in opstand. De emoties liepen
hoog op. Het hele vestingstadje stond op zijn kop.
Het Comité "Zelfstandig Klundert" mobiliseerde de bevolking.
En allemaal met succes. De herindeling ging niet door.
Kennis van het verleden is begrijpen van het heden. Uit de
recente geschiedenis zijn aanknopingspunten te halen voor
een nieuwe samenhang in de Noord-Westhoek.
Ook kunnen we hieruit leren dat een gezamenlijk krachtig
"nee" tegen herindeling tot in Den Haag gehoord zal worden.
De provincie hanteert een schaal van 15.000-± 17.000 inwo
ners bij nieuw te vormen gemeenten.
De Commissie Schampers is daar boven gaan zitten en kwam op
20.000 - 22.000 inwoners.
Vanavond praten we over een collegevoorstel dat daar nog
weer bovenuit gaat, en mijns inziens te ver.
Volgens het CDA is het verzetten tegen gemeentelijke her
indeling verspilde energie.
Van gemeente Willemstad kunnen wij wat dat betreft ook iets
leren. Deze verzetten zich ook tegen herindeling en blijven
pleiten, ook in het open overleg, voor zelfstandigheid.
Dinteloord heeft in 1990 al besloten om te pleiten voor
zelfstandigheid.
Spreker kan zich niet vinden in dit collegevoorstel.
Mijn voorkeur gaat uit naar een gemeente met een kleinere
omvang, de zogenaamde Noord-Westhoek-gemeente bestaande uit:
- Dinteloord en Prinsenland
- Willemstad
- Fijnaart en Heijningen
- Stampersgat.
De argumenten om hiervoor te kiezen zijn reeds door de heer
Van der Ploeg naar voren gebracht.
De heer Van der Ploeg zegt dat men zich er niet zo maar bij
neer moet leggen. Het is jammer dat de voorzitter de verge
lijking met de gemeente Lith in twijfel heeft getrokken.
De argumentatie die de voorzitter gebruikte, daar is wel
iets voor te zeggen maar of dat zijn standpuntverandering
verklaart betwijfelt spreker.
Dinteloord ligt nog steeds op dezelfde plaats als één a
twee jaar geleden en ook de TGV is al enkele jaren op
komst.
Spreker zegt verder dat de voorzitter dit voorstel steunt
omdat de meerderheid van de raad hier achter staat maar in
het verleden is vaak gebleken dat de voorzitter tegen de
meerderheid van de raad zijn stem verhief.