Dit voorstel had al één jaar eerder in de raad aan de orde
gesteld kunnen worden, want dan had de stemverhouding ook
9-2 geweest.
Dan was het in de openbaarheid gekomen nog voordat de
Commissie Schampers met het rapport was gekomen, aldus
spreker.
De heer Breure zegt blij te zijn dat nu in het openbaar ge
discussieerd kan worden over de gemeentelijke herindeling.
Spreker neemt aan dat dankzij het wachten het voorstel nu
met 10-1 aangenomen zal worden en verdedigd wordt in
Den Bosch.
De WD is na redelijk overleg met Rijk en provincie en met
de plaatselijke besturen tot overeenstemming gekomen hoe
een en ander plaatselijk er uit moet gaan zien.
Dinteloord verliest niet zijn identiteit maar zal opgaan in
een groter orgaan. Dinteloord zal Dinteloord blijven in
lengte van jaren, aldus spreker.
Spreker vindt de aanhef van dit voorstel vrij lang.
Als het college een zaak goed wil bepleiten moet men eerst
met de hoofdzaak komen. Qua indeling had de grote optie
eerst genoemd moeten worden.
Dit is voor de WD geen breekpunt en spreker hoopt dat dit
voorstel in Den Bosch "te vuur en te zwaard" verdedigd zal
gaan worden.
De voorzitter zegt dat tot tweemaal toe de gelegenheid is
geweest om over de herindeling in de openbaarheid te praten.
Bij die vergaderingen kwam naar voren dat Dinteloord zelf
standig moest blijven, de eerste keer was de stemverhouding
10-1 en de tweede keer 8-3.
Kennelijk is het een goede zaak om even te wachten want het
blijkt dat met het verloop van de tijd toch wat anders ge
dacht wordt.
Spreker zegt. verder dat elke herindeling met argumenten te
omringen is. Er zijn altijd wel argumenten te bedenken om
tot een bepaalde conceptie te komen.
Spreker constateert dat de raad het over één ding eens is,
dat het graag zelfstandig wenst te blijven.
De raad komt verder tot de conclusie dat als het toch moet,
liever gekozen wordt voor een grotere optie.
Dat zou dan een sterke gemeente kunnen zijn in dat belang
rijk gebied tussen Rotterdam en Antwerpen.
Daar ligt de gemeente Lith niet tussen, aldus spreker.
Dit enorm belangrijk gebied waar hoogst waarschijnlijk de
TGV komt, vraagt om wat grotere bestuurlijke eenheden.
Het college pleit voor één gemeente van Lepelstraat tot
Willemstad met in totaal 32.000 inwoners en Steenbergen is
daarin een onderdeel van.
Inlijving bij Steenbergen zien wij niet zitten.