Het kan u bekend zijn maar ik wil u toch nog enkele verge lijkingen laten horen. Gemeente Lith Gemeente Dinteloord en Prinsenland ruim 6000 inwoners verdeeld over vier kernen reserve positie aan de lage kant agrarische functie met nadruk op veeteelt ligging tegen de Maas ruim 5500 inwoners een kern goede reserve positie agrarische functie met nadruk op landbouw ligging tegen het Volkerak Bij een gemeente van 6000 inwoners verdeeld over vier kernen is het besturen zeker niet eenvoudiger. Terwijl de agrarische functie met nadruk op de veeteelt een zwaardere belasting voor het bestuur en het ambtelijk appa raat is. Naar ons oordeel uitstekende argumenten om mee te nemen in het open overleg met Gedeputeerde Staten. Maar er zijn meerdere redenen op te noemen om onze zelfstan digheid te verdedigen. De bestuurlijke reorganisatie in Nederland is een warboel geworden. In de vakliteratuur kan men dit regelmatig lezen. Gemeenten worden opnieuw ingedeeld, tegelijkertijd moeten er mini-provincies komen. Die mini-provincies zijn weer in twee groepen te verdelen. Kortom voor de betrokken politici onduidelijk, laat staan voor de burgers. Het aantal organen dat ons land bestuurt is te groot en wordt zeer ondoorzichtig. Het lijkt mij voor de hand te liggen dat eerst meer duide lijkheid wordt geschapen in de toekomst van ons Nederlands bestuur. Dus eerst duidelijkheid over mini-provincies en dan even tueel herindeling. Indien de mini-provincies een feit zijn is het overigens nog maar de vraag of gemeenten moeten worden heringedeeld. Immers bij de gemeente zullen belangrijke taken worden weg gehaald, zodat er voor de gemeente alleen een zorgtaak over- Taken die we als gemeente zelf niet aan kunnen worden in streekgewestelijk verband aangepakt, maar dat zal ook zo zijn na een eventuele herindeling, waardoor een grotere gemeente ontstaat. Of denkt u dat na vorming van een aantal grote gemeenten het Streekgewest wordt opgeheven? Integendeel, men spreekt reeds over een samenvoeging van Streek- en Stadsgewest, die ongetwijfeld meerdere taken van de gemeente naar zich toe trekken. Overigens is nog nooit aangetoond, dat herindeling finan cieel voordeel oplevert. Tekenend voor deze situatie is dat het financiële argument ook door geen enkele voorstander van herindeling als argument wordt aangevoerd. Daar is schijnbaar geen eer mee te behalen. blijft.

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1993 | | pagina 49