Het kan u bekend zijn maar ik wil u toch nog enkele verge
lijkingen laten horen.
Gemeente
Lith
Gemeente
Dinteloord en Prinsenland
ruim 6000 inwoners
verdeeld over vier kernen
reserve positie aan de lage kant
agrarische functie met
nadruk op veeteelt
ligging tegen de Maas
ruim 5500 inwoners
een kern
goede reserve positie
agrarische functie met
nadruk op landbouw
ligging tegen het Volkerak
Bij een gemeente van 6000 inwoners verdeeld over vier kernen
is het besturen zeker niet eenvoudiger.
Terwijl de agrarische functie met nadruk op de veeteelt een
zwaardere belasting voor het bestuur en het ambtelijk appa
raat is.
Naar ons oordeel uitstekende argumenten om mee te nemen in
het open overleg met Gedeputeerde Staten.
Maar er zijn meerdere redenen op te noemen om onze zelfstan
digheid te verdedigen.
De bestuurlijke reorganisatie in Nederland is een warboel
geworden. In de vakliteratuur kan men dit regelmatig lezen.
Gemeenten worden opnieuw ingedeeld, tegelijkertijd moeten
er mini-provincies komen. Die mini-provincies zijn weer in
twee groepen te verdelen. Kortom voor de betrokken politici
onduidelijk, laat staan voor de burgers.
Het aantal organen dat ons land bestuurt is te groot en
wordt zeer ondoorzichtig.
Het lijkt mij voor de hand te liggen dat eerst meer duide
lijkheid wordt geschapen in de toekomst van ons Nederlands
bestuur.
Dus eerst duidelijkheid over mini-provincies en dan even
tueel herindeling.
Indien de mini-provincies een feit zijn is het overigens
nog maar de vraag of gemeenten moeten worden heringedeeld.
Immers bij de gemeente zullen belangrijke taken worden weg
gehaald, zodat er voor de gemeente alleen een zorgtaak over-
Taken die we als gemeente zelf niet aan kunnen worden in
streekgewestelijk verband aangepakt, maar dat zal ook zo
zijn na een eventuele herindeling, waardoor een grotere
gemeente ontstaat. Of denkt u dat na vorming van een aantal
grote gemeenten het Streekgewest wordt opgeheven?
Integendeel, men spreekt reeds over een samenvoeging van
Streek- en Stadsgewest, die ongetwijfeld meerdere taken van
de gemeente naar zich toe trekken.
Overigens is nog nooit aangetoond, dat herindeling finan
cieel voordeel oplevert. Tekenend voor deze situatie is dat
het financiële argument ook door geen enkele voorstander van
herindeling als argument wordt aangevoerd.
Daar is schijnbaar geen eer mee te behalen.
blijft.