- 66 - De kosten voor de W.V.G. zijn zoals reeds eerder gezegd, 423.000,-- zodat er uit de eigen middelen van de gemeente 45.000,moet worden bijgelegd. Vervolgens vindt u de verhoging van de afvalstoffenheffing te drastisch. Voor wat betreft de aan de gemeentereiniging verbonden kos ten zijn wij er van uitgegaan dat deze in z'n geheel op de gebruikers van de dienst zou worden verhaald, met andere woorden de vervuiler betaalt. Hierop hebben wij gemeend een uitzondering te moeten maken en de raad heeft daarmee ingestemd, namelijk om de kosten van de aanschaf van de duobakken en de minicontainers niet in de reinigingsrechten en de afvalstoffenheffing door te berekenen maar deze te bekostigen uit de risicodekking toe komstige grondexploitatie. Desondanks is er toch nog sprake van een sterke stijging van de tarieven en wij vrezen dat het einde van de stijgin gen, veroorzaakt door het Rijk, nog niet in zicht is. In de begroting 1994 opgenomen tarieven is nog geen reke ning gehouden met de afvalstoffenbelasting die op 1 januari 1994 zal worden ingevoerd en met de kosten van de groen- compostering. Op korte termijn zullen we nog met voorstellen voor de nieuwe tarieven per 1 januari 1994 komen. U zegt dat u voorstander bent van een meer geleidelijke verhoging. Wij delen in deze uw mening, maar het is ons inziens niet mogelijk omdat het einde van de kostenstij ging, naar wij vrezen, nog niet in zicht is. De PvdA gaat echter helemaal onderuit met de opmerking over de verhoging van 4% van de onroerend-goedbelasting Uw constatering dat de verhoging van de onroerend-goedbelas ting nadelig voor de inwoners zou zijn is niet waar. Op grond van de door de gemeenteraad vastgestelde verorde ning dient de waarde waarnaar de belasting geheven wordt eenmaal in de vijf jaar te worden vastgesteld. In de loop van 1989 is de waarde per 1 januari 1989 vastgesteld en in 1994 zal die per 1 januari 1994 moeten worden vastgesteld. Omdat de waardevaststelling voor vijf jaar geldt worden de kosten ook steeds in vijf jaar afgeschreven. Het is dus duidelijk niet zo dat de verhoging van de onroe- rend-goedbelastingen nodig is om de taxatiekosten te kunnen betalen. Om de herinrichting van het Raadhuisplein te kunnen finan cieren zijn er twee manieren: of ineens de kosten afschrij ven of afschrijven in bijvoorbeeld twintig jaar. De definitieve plannen zijn inmiddels gereed en zullen vol gende week via commissie aan de raad worden voorgelegd.

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1993 | | pagina 161