- 40 -
Voor onze gemeente komt dit neer op circa elf opvangplaat
sen.
Zodra een asielzoeker een status krijgt (een toelating als
vluchteling of een vergunning tot verblijf), komt hij in
aanmerking voor reguliere huisvesting. De gemeenten zijn
daarvoor primair verantwoordelijk. Gezien de landelijke
problematiek ten aanzien van de huisvesting van statushou
ders hebben wij de bereidheid uitgesproken om in samenwer
king met de Bouwvereniging van Dinteloord voor twaalf
statushouders huisvesting in onze gemeente beschikbaar te
stellen. Deze taakstelling zou vóór 1 mei 1994 gerealiseerd
moeten worden en komt dus bovenop de norm van 2°/voor
R.O.A.-plaatsen.
Momenteel is de situatie met betrekking tot de huisvesting
van asielzoekers in onze gemeente als volgt:
- aantal reeds gehuisveste statushouders 4
- aantal beschikbare en feitelijk bewoonde
R.O.A.-plaatsen 9
Binnenkort verwachten wij over een tweede woning voor
statushouders te kunnen beschikken.
Wij zijn vol lof over de medewerking, die wij van de zijde
van de bouwvereniging tot nu toe hebben ondervonden.
Wij hebben geen redenen om aan te nemen dat hierin in ongun
stige zin verandering zal komen, noch hebben ons signalen
bereikt welke erop wijzen dat het maatschappelijk draagvlak
in onze gemeente zou afnemen.
De humane en sobere opvang van asielzoekers beschouwen wij
als een taak, waarvoor wij ons zullen blijven inzetten. Wij
hopen hiermede een bijdrage te kunnen leveren aan de schrij
nende nood op dit gebied.
Kosten leerlingenvervoer
Bij de organisatie van het leerlingenvervoer naar scholen
voor basis- en speciaal onderwijs gaan wij ervan uit dat
het openbaar vervoer het eerst aangewezen is. Dit principe
is ook neergelegd in de Verordening leerlingenvervoer. Er
zijn echter leerlingen die niet met het openbaar vervoer
naar school en terug kunnen, zelfs niet onder begeleiding.
Deze kinderen zijn dan aangewezen op aangepast vervoer
(busje of taxi). Vooral voor kinderen met een bepaalde
lichamelijke of geestelijke handicap is vervoer met een
busje of taxi vaak de enige oplossing. In die gevallen
vragen wij altijd een verklaring van de commissie van
onderzoek van de betreffende school. Ook wanneer het open
baar vervoer ontbreekt (buitengebied) of de reistijd met
het openbaar vervoer te lang is, dient voor aangepast ver
voer gezorgd te worden.
Bij de aanvang van het nieuwe schooljaar wordt door ons
steeds onderzocht welke leerlingen eventueel met het open
baar vervoer zouden kunnen reizen. Slechts in een beperkt
aantal gevallen wordt hiervan gebruik gemaakt.