- 26 - Indien we het niet gedaan zouden hebben, zou er voor het doen van investeringen 59.000,minder beschikbaar geweest zijn. Het is dan ook een soort extra reserve die in de begroting is ingebouwd. Bovendien geeft het geen enkele financiële konsekwentieomdat er normaal rente aan toegerekend wordt. Een meerjarenbegroting lijkt mij moeilijk te maken voor een kleine gemeente, omdat er te veel factoren zijn die hun invloed hebben op zowel de inkomsten als de uitgaven. We moeten nu al blij zijn als we in september en oktober alle begro tingen van de diverse gemeenschappelijke regelingen in ons bezit heb ben. Ten aanzien van het doen van investeringen wordt al min of meer een meerjarenbegroting gemaakt. Dit is op zich al een goede zaak. Het grote verschil tussen de cijfers van de rekening 1982 en de be groting van dat jaar is ontstaan door de toerekening van de rente. Indien er namelijk investeringen gedaan worden, wordt de op dat ogen blik geldende rente toegerekend. Indien de investering gefinancierd wordt uit eigen middelen, wordt er minder rente betaald. Anderzijds is het ook zo dat je meer rente toerekent aan de reserves, als er sprake is van een hogere rentestand. Dit alles heeft er in geresulteerd dat over 1982 de post "rente" -dat is de meer geraamde kasgeldrente en de meer toegerekende rente over de beschikbare reserves- al een verschil heeft opgeleverd van 380.000, De heer de Feijter acht het - en met hem de heer Schrumpf niet juist dat een aantal posten ten laste van de rekening 1982 vervroegd zijn afgeschreven, zonder dat de gemeenteraad of de commissie financiën hierin zijn gekend. Ik ben het met hem eens dat de hier gevolgde pro cedure niet juist is en beloof dan ook "beterschap" voor de rekening 1983. Uiteraard zijn we wel verheugd dat het gevoerde beleid ten aan zien van de vervroegde afschrijvingen, door beiden wordt onderschreven. De taxaties van de onroerend goedbelasting zullen naar alle waarschijn lijkheid lager uitvallen. Dit betekent dan dat de tarieven zullen moeten worden bijgesteld om dezelfde opbrengst aan onroerend goedbelastingen te verkrijgen. De heer Traets heeft in het kader van de volkshuisvesting gesproken over het verlenen van gemeentegaranties. Het beleid van het college is er op gericht om bij gedwongen executoriale verkopen, de minister te verzoeken ons tijd te gunnen een onderhandse verkoop mogelijk te maken. Dit heeft dan tot gevolg dat veelal een hogere verkoopprijs kan worden verkregen. Inderdaad zijn er nog geen inkomsten opgenomen ten aanzien van de aflossing van de schuld, welke ontstond na de gedwongen verkoop van het pand Westerstraat 7. Het werkelijk terugbetaalde bedrag zal aan het eind van het jaar bij een begrotingswijziging alsnog in de begro ting worden opgenomen. De mogelijke personele konsekwenties die voortvloeien uit een eventue le fusie tussen het gemeentelijk woningbedrijf en de bouwvereniging zullen niet veel omvattend zijn. Een aantal werkzaamheden zal bij de binnendienst wijziging ondergaan, doch dit zal niet leiden tot muta ties in het personeelsbestand van de afdeling gemeentewerken. In dit stadium is het nog prematuur om uitlatingen te doen omtrent de overgang van betrokkenen of zelfs ontslag. De gevolgen in de per soonlijke sfeer zullen terdege moeten worden overwogen en in het ge heel van de besprekingen ruime aandacht krijgen. Zodra hieromtrent meer duidelijkheid bestaat, zal een en ander met de betrokken perso- - 27 -

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1983 | | pagina 205