- 8 - "percelen, maar zou eventueel in de toekomst doorgetrokken "kunnen worden. Dan kunnen de heren Zijlmans en Tieleman een "garage bouwen aan deze toekomstige straat, ongeveer in de "rooilijn van het magazijn van de heer Kleppe. "Voorlopig zal men dan een langere uitweg moeten aanleggen, "doch dit kan volgens ons geen bezwaar zijn. "De Oosterstraat is thans een mooie straat aan het worden, "hetgeen in het verleden weieens anders geweest is. "Wij zijn bang dat -indien men toestaat dat aan deze straat "garages en bergingen gebouwd worden- het einde zoek is, te "meer daar hier nog enkele andere kavels liggen waarop ge- "bouwd kan worden en er nog enkele bouwvallen staan." Spreker vraagt zich af of het college na de goekeuring van de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan andere bouw- ofverbouwplannen kan weigeren. "Indien u in deze straat in het verleden een woning hebt gekocht, kan ik me niet voorstellen, dat u het prettig zou vinden, indien tegenover uw woning gara ges of andere opstallen gebouwd zouden worden", aldus spreker. Tevens vraagt hij zich af, of het college al eens een kosten berekening heeft laten maken over aankoop of onteigening van deze bouwsels en percelen, zodat alsnog het huidige plan met een kleine wijziging uitgevoerd kan worden. Dit is een ideale plaats voor bejaardenwoningen of premie woningen. Concluderend stelt spreker namens de CDA.-fraktie voor dit voorstel ter nadere bestudering terug te nemen. Hij merkt tevens op dat in het raadsvoorstel staat dat de commissie openbare werken met de wijziging van het bestemmingsplan in stemt, hoewel het raadsvoorstel een week eerder gedateerd is dan de datum waarop de vergadering van de commissie openbare werken is gehouden en bovendien slechts 2 leden vóór waren (2 stemmen tegen en 1 blanco). Spreker zegt bezwaar te maken tegen deze zinsnede in het raads voorstel. De heer Koppenol zegt, dat de heer Vriens voor wat betreft zijn bezwaar tegen het gepleegde overleg met de commissie openbare werken gelijk heeft, hoewel in het voorstel niet expliciet staat dat de commissie ermee akkoord is gegaan. Hij vervolgt: "Het gaat hier om een zeer ambitieus bestemmingsplan, dat al "vele jaren geleden vastgesteld is. In die jaren gaf het Rijk "nog een saneringssubsidie van 80%, zodat toen gemakkelijker "onteigend kon worden dan tegenwoordig. "Als men tot onteigening overgaat, moet het geïnvesteerde be- "drag gekapitaliseerd worden met de factor 9. Indien een stuk "grond aangekocht zou worden voor 20.000,kost het perceel "dan geen 20.000,-, maar 180.000, "Als de woningen in die straat geen achteruitgang meer hebben "gaat de waarde van die woningen uiteraard omlaag. Deze waarde vermindering moet ook gekapitaliseerd worden met de factor 9. "Hierdoor wordt het een dermate dure aangelegenheid dat ont eigening vooralsnog niet mogelijk is. Ik zie niet in wanneer "dit wel tot de mogelijkheden behoort. "Doordat het Rijk geen 80% subsidie meer geeft, is het onbetaal baar om ter plaatse woningen te realiseren. "Ik ben het met u eens dat door de bouw van garages het aan- "zicht van de straat aanmerkelijk minder wordt. Het is echter "niet de bedoeling van de heren Zijlmans en Tieleman om er - 9 -

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1983 | | pagina 113