-11-
Door opname van genoemde maxima, zou dit in sommige
gevallen voordeel kunnen opleveren.
De voorzitter zegt te hebben begrepen dat de raad bij
zijn bezwaren blijft. Het is niet verstandig van het be
stuur van het Streekarchivariaat om al zo kortstondig,
nadat in vele gemeenteraden deze zaak al de nodige
beroering heeft gebracht, na het totstandkomen van
een regeling, de regeling wederom te wijzigen.
Spreker zegt niet voornemens te zijn het onderwerpe-
lijke voorstel hardnekkig te gaan verdedigen, maar in
stemming te brengen.
De heer de Visser vraagt wat de konsekwenties zijn van
het verwerpen van dit voorstel en hoeveel tegenstemmen
er nodig zijn om in werkingtreding van deze regeling
tegen te gaan. Het betreft immers een bestaande ge
meenschappelijke regeling waarin een wijziging wordt
voorges te ld
Op verzoek van de voorzitter geeft de gemeentesekre-
taris de navolgende uiteenzetting:
Het betreft hier inderdaad een gemeenschappelijke
regeling. Wanneer de raad van Dinteloord zou beslui
ten met deze regeling niet akkoord te gaan, dan zal
dit besluit nog eens door de archiefcommissie worden
onderzoch t
Voor het geval er meer gemeenten zijn die dezelfde
gedachten als Dinteloord zijn toegedaan, zal die commis
sie hierin misschien aanleiding vinden de regeling op
dat punt te wijzigen. Is dat niet het geval en blijft
Dinteloord hardnekkig de regeling verwerpen en dus
ook weigeren de uit de regeling voortvloeiende
konsekwenties te aanvaarden, dan kunnen gedeputeerde
staten op grond van het bepaalde in de gemeentewet
deze uitgaven als verplicht opleggen, zgn. ver
plichte uitgaven.
Voorts voegt spreker hier nog aan toe dat bij de stuk
ken niet ter inzage heeft gelegen de nieuwe versie
van het definitieve werkschema 1982. Dit werkschema
wijkt af van het schema dat bij de stukken ter inzage
heeft gelegen en dat door de heer van Steen ook in
zijn pleidooi is betrokken.
Wanneer de gemeenteraad het wenselijk acht de bijdrage
aan het Streekarchivariaat behoudens trendmatige ver
hogingen te beperken tot 25.500, dan heeft de
raad de macht dit bedrag jaarlijks te handhaven.
Volgens artikel 7, dat gewijzigd is, van de gemeen
schappelijke regeling wordt nu het ontwerp-werkp1 an
dat het aantal dagen aangeeft, tegelijk met de ontwerp
begroting aan de colleges van burgemeester en wet
houders van de gemeenten toegezonden. Met andere
woorden, wanneer als gevolg van de in het werkplan voor
deze gemeente opgenomen uren de jaarlijkse bijdrage
van 25.500,wordt overschreden, de raad kan be
sluiten om bijvoorbeeld in plaats van 53 uur slechts
48 uur van de diensten van het streekarchief gebruik
t e maken
-12-