-9- "delegatie van het dagelijks bestuur van het streekgewest "(behoudens dan enkele uitzonderingen). Er zijn natuurlijk "ook pluspunten te noemen en dan begin ik over de schaal "van dit gewest, wat als eerste punt ter discussie stond.Dat "Rucphen daadwerkelijk aan dit gewest zal gaan deelnemen "is ook door ons altijd gewenst geacht, temeer ook omdat "Rucphen voorstander is van één groot gewest West-Brabant, "hetwelk dit college in een nota aan het dagelijks bestuur "danook kenbaar heeft gemaakt en wel met deze woorden "dat "er serieus gestreefd dient te worden naar één groot gev/est "West-Brabant "Wat de gemeenten Reimerswaal, Tholen en Sint Philipsland "betreft, dat men deze drie gemeenten niet meer als kandi- "daatdeelnemers wil handhaven, is logisch. Deze gemeenten "hebben nooit serieus naar aansluiting gezocht, wat wel "blijkt uit het feit, dat men bijna nooit de gewestvergade- "ringen heeft bezocht; en terecht voelen ze zich meer thuis "bij Zeeland. "Neen, mijnheer de voorzitter, deze schaalvergroting leidt "tot niets. Men moet het meer oostelijk zoeken bij de grote "broer Breda, maar daar schijnt het dagelijks bestuur niet "erg voor geporteerd te zijn, want dan komt de positie van "de beide centrumgemeenten in het gedrang. "In de nota staat op blz. 4 onder 3 te lezen, dat realise- "ring van de bestuurlijke reorganisatie voorhands niet te "verwachten is, terwijl de overheid de gewestvorming overi- "gens niet in de weg staat. Ik weet niet waar men dit op "baseert, temeer daar de minister enige tijd geleden nog "zei, dat er voor gewesten geen toekomst meer is weggelegd. "Ik vermoed, dat het zo zal zijn, dat de overheid gewest- "vorming niet in de weg staat, mits het aansluit bij de "toekomstige structuur en dit streekgev/est met deze schaal "voldoet niet aan die eis. "Men erkent dit toch wel enigszins, want onderaan op blz.4 "staat te lezen, ik citeer nu: "Te zijner tijd zal moeten "worden bezien in hoeverre gev/esten nog passen in een gere organiseerd bestuurlijk besteljntussen moet ons gewest als "vorm van verlengd lokaal bestuur verder sporen, waarbij "er wel voor moet worden gewaakt de bestuurlijke reorgani- "satie voor de voeten te lopen". "En mijnheer de voorzitter, hier wringt juist de schoen, "want men loopt deze reorganisatie voor de voeten. Een "positief punt is dat een vierde bestuurslaag moet worden "voorkomen, daar zijn vrijv/el alle gemeenten het over eens. "De voorstellen op blz. 5a, b en zijn daarom voor ons "niet aanvaardbaar. Zij getuigen van een afwachtende hou- "ding aannemen en thans nog geen mening geven over de "bestuurlijke reorganisatie, zolang de taakverdeling tussen "de bestuursniveaux nog niet duidelijk is. "Mijnheer de voorzitter, ik heb in het verleden wel eens "gesteld, dat een v/ijziging van de taakverdeling tussen de "drie bestuurslagen rijk, provincie en gemeente een pijn lijke zaak is. Dat is een wijziging van macht, want ieder "van die drie bestuurslagen vertegenwoordigt een stukje "macht en ik twijfel er niet aan, dat dit de harde kern van "het vraagstuk van de reorganisatie is. "Provincies proberen rijkstaken naar zich toe te trekken, "maar de departementen zijn het niet eens over het aantal "en wat voor taken dat moeten zijn. -10-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1979 | | pagina 9