-16-
Spreker is het met de heer Buscop eens, dat na een
hele moeilijke strijd het christelijk onderwijs tot
stand is gekomen.
Hij vraagt zich af wat onze voorouders zouden zeggen,
als ze zagen wat er nu gaande is. Aan de andere kant
moet men het toejuichen als men iets van de grond
probeert te krijgen om die zaak te laten functio
neren op de manier zoals die bedoeld is. Van die
kant bekeken zou hij positief reageren.
Uit geruchten heeft de heer Coppens begrepen, dat
deze zaak moeilijk is geweest voor het C.D.A., maar
dat men uiteindelijk besloten heeft onder één noemer
te komen. Het wordt dus een soort testcase voor de
C van het C.D.A. Hierdoor wordt de situatie anders.
Hij heeft begrepen, dat de heer Buscop het er moei
lijk mee heeft, maar voor één keer mee wil gaan.
Hierdoor krijgt de zaak een politiek tintje en gaat
het niet langer om politiek bedrijven als christen,
waar spreker achterstaat, maar om christelijke poli
tiek.
In de politiek wordt de koek van andere deeg gebakken
en daar spelen andere sentimenten een rol.
Spreker zegt, dat men bij de wethoudersverkiezingen
een christelijk blok heeft leren kennen met als inzet
de wethouders. Het gevolg zou dan nu ook moeten zijn,
dat nu er een andere inzet komt, dat christelijk
front zich waar zou moeten maken.
Daarom kan de V.V.D. rustig en met belangstelling de
ontwikkelingen volgen.
Spreker hoopt van harte dat hij zijn mening, dat bij
de wethoudersverkiezing met misbruik van het begrip
"christelijk", ordinaire politieke koehandel is ge
pleegd, zal moeten herzien.
De voorzi tter begrijpt het standpunt van de V.V.D.
met betrekking tot het voorstel niet uit het betoog
van de heer Coppens.
De heer Coppens antwoordt, dat dit afwijzend is.
De voorzi tter zegt, dat uit de stukken blijkt, dat het
gehele college in eerste instantie afwijzend stond
tegenover het verzoek van de StKathOnderwijsGezien
de schoolstrijd in het verleden is dat ook begrijpe
lijk.
Door het college is daarna verzocht om nadere in
lichtingen. Na het hierop ontvangen antwoord en gezien
de ontwikkelingen op het gebied van het geestelijk wel
zijn is spreker tot andere gedachten gekomen.
Momenteel worden voor educatie van volwassenen subsi
dies beschikbaar gesteld van overheidswege, omdat
de overheid het zo belangrijk vindt, dat volwassenen
-17-