-34-
De voorzitter zegt, dat dit inderdaad zo is en dat met
deze twee punten de heren Einmahl en Brugman hun eigen
verhaal ondergraven.
Zijns inziens is de oplossing, dat men nu niet tot een
rigoreuze herindeling overgaat en eerst alles laat uit
kristalliseren, wat er op het ogenblik allemaal gebeurt
in het gehele land. Men kan dit beter op de diverse de
partementen eerst rustig bestuderen en daarna kunnen
de plannen worden gezonden naar de bestaande provincies.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna het voorstel
aangenomen, onder aantekening dat mevr. Huijzers en de
heren van der Wiele en Hulshof geacht wensen worden te
hebben tegengestemd.
Een voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 februari
1979 om akkoord te gaan met het herzieningsplan van het
streekplan West-Brabant met uitzondering van de indeling
van de gemeente in groeiklasse 2.
De heer Traets zegt namens de C.D.A.-fraktie voor 100%
achter het voorstel van het college te staan.
Hij betreurt, dat men Dinteloord nu wil indelen in groei
klasse 2, omdat men konkludeert dat het verzorgingsniveau
lager is dan van b.v. de gemeente Eijnaart.
De heer van der Wiele zegt het volgende:
Mijnheer de voorzitter,
11 Door gedeputeerde staten en het Streekgewest wordt ons
gevraagd om reakties te geven over de herziening van het
Streekplan West-Brabant, dat is neergelegd in de ambte-
11 lijke nota Ruimtelijke Hoofdstruktuur
Men kan over deze nota een uitgebreid kommentaar geven,
want het behelst nogal wat en het roept nogal wat vragen
11 op.
11 Als men denkt aan de overloop, vanuit de randstad en de
werkgelegenheid die de provincie daar tegenover stelt,
maar nog wel zonder garantie dat het werk er ook zal
11 komen; de aanwijzing van een groeistad, groene buffer-
zones, wegen, verkeer, landschap, rekreatie enz., dan
groeit het wel eens boven je hoofd uit.
Ik beperk mij dan ook maar tot onze gemeente.
Ruim 10 jaren geleden, toen het Streekplan 1970 werd
ingediend, hebben wij minder moeite gehad om het over
te nemen dan nu het geval is, al moet ik toegeven dat
wij toen te weinig aandacht hebben geschonken aan een
tracé voor de aanleg van het Mark-Vliet kanaal.
Dat heeft ons nadien parten gespeeld.
Maar voor wat betreft de woon- en groeifunktie die wij
kregen toegewezen, daar hadden wij geen reden tot kla-
gen over.
Nu hebben wij echter wel reden tot klagen en wij als
fraktie staan dan ook volledig achter het prae-advies
van het college, wat inhoudt dat wij ernstig bezwaar
moeten laten doorklinken over de groeiklasse-indeling,
11 zoals die nu is voorgesteld.
Voor ons is het punt van de groeiklasse-indeling onaan-
vaardbaar en wij hadden graag gezien dat het college
nog krachtiger had geprotesteerd.
-35-