-22-
Daarom zou het een verbetering zijn om een
rechtstreekse lijndienst per bus te verkrijgen
van b.v. Bergen op Zoom via Willemstad naar
R o11 e rdam
Ik weet dat er in het verleden, toen de Haring-
vlietbrug werd aangelegd, zo'n verbinding is
geweest. Maar toen was dat geen succes, want
bij gebrek aan reizigers, moest deze lijn al
snel worden opgeheven.
Misschien dat er nu meer belangstelling voor
bestaat, ook met het oog op de energiesituatie.
Bij wijze van proef zou men zo'n verbinding
tijdelijk kunnen laten draaien en aan de hand
van het aanbod een beslissing kunnen nemen.
Nu is het zo, dat men eerst een bus moet nemen
die je verder van Rotterdam brengt en daarna
kan men rechtstreeks per trein naar de Randstad.
Zou men met de betrokken gemeenten hierover eens
willen praten?
Wat de doortrekking van de Zoomweg betreft:
ook hier kunnen wij geregeld ieder jaar weer
op terugkomen.
Er zijn al zoveel tracée's hiervoor gemaakt,
dat niemand meer weet waar hij aan toe is.
Er moet nog steeds naar een voor ieder aanvaard-
baar tracée worden gezocht, want met name de
milieu-groepen hadden een ander tracée aange-
dragen en er wordt geen haast mee gemaakt om
dit te onderzoeken.
Op vragen aan minister Tuijnman antwoordde deze
bewindsman, dat een alternatief plan voor de
Zoomweg nog mogelijk is, dit gezien in het licht
dat België eenzijdig heeft vastgesteld hoe de
verlengde havenweg vanuit Antwerpen zal komen
"tel open
Overigens houdt Rijkswaterstaat nog rekening
met de mogelijkheid dat een gedeelte van de
Zoomweg nl Dintel oord-Bergen op Zoom versneld
moet worden uitgevoerd en dat hopen wij dan maar.
Wij kunnen hier toch niets aan veranderen.
Mijnheer de voorzitter, hoe staat het met de
scheepvaart-tekorten?
Is daar al overeenstemming over bereikt met
het rijk, provincie, het Hoogheemraadschap en
de negen betrokken gemeenten?
Dit betreft toch de tekorten na 1 januari 1979
wat ook een aanzienlijk bedrag moet zijn, 4 of
5 ton, wat voor 1/4 gedeelte gedekt wordt door
de provincie en de rest moeten de negen gemeenten
bijdragen. Zover ik weet Dinteloord 10wat
90.000,zou betekenen.
Is het waar dat Roosendaal wel bereid is om
zijn bijdrage te voldoen?
Is het op zich niet een vreemde zaak, dat ge-
meenten worden belast met de kosten voor onder-
houd van doorgaande vaarwegen waar geen in-
komsten tegenover staan?
-23-