-22- Daarom zou het een verbetering zijn om een rechtstreekse lijndienst per bus te verkrijgen van b.v. Bergen op Zoom via Willemstad naar R o11 e rdam Ik weet dat er in het verleden, toen de Haring- vlietbrug werd aangelegd, zo'n verbinding is geweest. Maar toen was dat geen succes, want bij gebrek aan reizigers, moest deze lijn al snel worden opgeheven. Misschien dat er nu meer belangstelling voor bestaat, ook met het oog op de energiesituatie. Bij wijze van proef zou men zo'n verbinding tijdelijk kunnen laten draaien en aan de hand van het aanbod een beslissing kunnen nemen. Nu is het zo, dat men eerst een bus moet nemen die je verder van Rotterdam brengt en daarna kan men rechtstreeks per trein naar de Randstad. Zou men met de betrokken gemeenten hierover eens willen praten? Wat de doortrekking van de Zoomweg betreft: ook hier kunnen wij geregeld ieder jaar weer op terugkomen. Er zijn al zoveel tracée's hiervoor gemaakt, dat niemand meer weet waar hij aan toe is. Er moet nog steeds naar een voor ieder aanvaard- baar tracée worden gezocht, want met name de milieu-groepen hadden een ander tracée aange- dragen en er wordt geen haast mee gemaakt om dit te onderzoeken. Op vragen aan minister Tuijnman antwoordde deze bewindsman, dat een alternatief plan voor de Zoomweg nog mogelijk is, dit gezien in het licht dat België eenzijdig heeft vastgesteld hoe de verlengde havenweg vanuit Antwerpen zal komen "tel open Overigens houdt Rijkswaterstaat nog rekening met de mogelijkheid dat een gedeelte van de Zoomweg nl Dintel oord-Bergen op Zoom versneld moet worden uitgevoerd en dat hopen wij dan maar. Wij kunnen hier toch niets aan veranderen. Mijnheer de voorzitter, hoe staat het met de scheepvaart-tekorten? Is daar al overeenstemming over bereikt met het rijk, provincie, het Hoogheemraadschap en de negen betrokken gemeenten? Dit betreft toch de tekorten na 1 januari 1979 wat ook een aanzienlijk bedrag moet zijn, 4 of 5 ton, wat voor 1/4 gedeelte gedekt wordt door de provincie en de rest moeten de negen gemeenten bijdragen. Zover ik weet Dinteloord 10wat 90.000,zou betekenen. Is het waar dat Roosendaal wel bereid is om zijn bijdrage te voldoen? Is het op zich niet een vreemde zaak, dat ge- meenten worden belast met de kosten voor onder- houd van doorgaande vaarwegen waar geen in- komsten tegenover staan? -23-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1979 | | pagina 198