-5-
VASTSTELLEN
REINIGINGS
RECHT.
12.Een voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 okto
ber 1979 om het reinigingsrecht per 1 januari 1980 vast t
stellen op 60,per belastingplichtige.
De heer van Steen kan zich wel met het voorstel verenigen
maar hij mist hierin "het buitengebied".
De heer Traets zegt, dat dit voorstel in de vergadering
van 28 juni j.l. ook al behandeld is. Het college stelde
toen een eenheidstarief van 60,per jaar voor. Door
de raadsleden zijn in die vergadering diverse sugessties
naar voren gebracht. Het college heeft daarop een over—
gangregeling voorgesteld en zegde toe alle mogelijkheden
te onderzoeken. Dit is danook gebeurd en dit blijkt ook
wel uit het voorstel. Het uitgangspunt in deze zaak moet
eerlijkheid en rechtvaardigheid zijn. Deze twee punten
staan bij het C.D.A. zeer hoog in het vaandel geschreven.
Om een recht naar draagkracht uit te voeren, is onuitvoer
baar gebleken. Het meest eerlijke is danook het eenheids
tarief en de C.D.A.-fraktie staat danook achter het voor
stel van het college.
De heer de Feijter sluit zich bij de vorige sprekers aan.
De heer de Visser zegt het volgende:
"Mijnheer de voorzitter,
"In de commissie financiën hebben we in de breedte gepraal
"over eventuele verschillende tarieven voor de reinigings-=
"rechten. In meerderheid zijn we daarbij tot de slotsom ge-
"komen, dat uw voorstel tot een eenheidstarief van ƒ.60,—
"het beste is. Hoewel u in uw toelichting onder sub a, b,
"c en d deze conclusie voldoende motiveert, wil ik hTer~
"nog graag enkele kanttekeningen aan toevoegen.
"Ten eerste: 65-plussers tot een aparte groep in dit kader
te vernoemen, vind ik discriminatie en declassering van
"een groot 'bevolkingsdeel. Bejaard zijn is niet gebonden
"aan een bepaalde leeftijd. Er zijn gepensionneerden van 1
"af en het zich bejaard_voelen is vaak een kwestie van
"vitaliteit en gezondheid. Onze bejaardenbond rekent zijn
"leden bij 55 jaar al tot lid te maken. Dat A.O.W.-ers
"financieel tot onze zwakste bevolkingsgroep zou behoren,
"is ook erg aanvechtbaar. Voor velen betekent het een
"prima verbetering, einde van het betalen van de premie
"volksverzekering en het ontvangen van een behoorlijk
"staatspensioen. In de naaste toekomst wordt dat steeds
"beter, daar praktisch iedereen in een bedrijfspénsioen-
"fonds zit en de duur van het dienstverband steeds effec
tiever resultaat gaat geven.
"Ten tweede: reinigingsrechten naar draagkracht is naast
"praktische onuitvoerbaarheid, ook zeer aanvechtbaar.
"Inkomstenbelasting en premie volksverzekering worden naar
"draagkracht berekend en zeer progressief uitgevoerd; dat
"daarnaast ook kleine belastingvormen zoals reinigingsrech
"in deze vorm zou worden gegoten is mijns inziens zeer
"onbillijk.
"Ten derde: reinigingsrechten naar rato van het aan te
"bieden huisvuil zou uit billijkheidsoverweging nog in aan
"merking kunnen komen. Maar ook hierbij geldt de prak
tische onuitvoerbaarheid als doorslaggevende motivatie.
"Tot slot wil ik nog opmerken, dat de onroerend goed belas-
•ting, die een belangrijke bijdrage levert aan de algemene
middelen van onze gemeenterekening en dus het exploitatie
tekort van de vuilnisophaaldienst dekt, al sterk differen
tiërend werkt. ereni
-6-