-5- VASTSTELLEN REINIGINGS RECHT. 12.Een voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 okto ber 1979 om het reinigingsrecht per 1 januari 1980 vast t stellen op 60,per belastingplichtige. De heer van Steen kan zich wel met het voorstel verenigen maar hij mist hierin "het buitengebied". De heer Traets zegt, dat dit voorstel in de vergadering van 28 juni j.l. ook al behandeld is. Het college stelde toen een eenheidstarief van 60,per jaar voor. Door de raadsleden zijn in die vergadering diverse sugessties naar voren gebracht. Het college heeft daarop een over— gangregeling voorgesteld en zegde toe alle mogelijkheden te onderzoeken. Dit is danook gebeurd en dit blijkt ook wel uit het voorstel. Het uitgangspunt in deze zaak moet eerlijkheid en rechtvaardigheid zijn. Deze twee punten staan bij het C.D.A. zeer hoog in het vaandel geschreven. Om een recht naar draagkracht uit te voeren, is onuitvoer baar gebleken. Het meest eerlijke is danook het eenheids tarief en de C.D.A.-fraktie staat danook achter het voor stel van het college. De heer de Feijter sluit zich bij de vorige sprekers aan. De heer de Visser zegt het volgende: "Mijnheer de voorzitter, "In de commissie financiën hebben we in de breedte gepraal "over eventuele verschillende tarieven voor de reinigings-= "rechten. In meerderheid zijn we daarbij tot de slotsom ge- "komen, dat uw voorstel tot een eenheidstarief van ƒ.60,— "het beste is. Hoewel u in uw toelichting onder sub a, b, "c en d deze conclusie voldoende motiveert, wil ik hTer~ "nog graag enkele kanttekeningen aan toevoegen. "Ten eerste: 65-plussers tot een aparte groep in dit kader te vernoemen, vind ik discriminatie en declassering van "een groot 'bevolkingsdeel. Bejaard zijn is niet gebonden "aan een bepaalde leeftijd. Er zijn gepensionneerden van 1 "af en het zich bejaard_voelen is vaak een kwestie van "vitaliteit en gezondheid. Onze bejaardenbond rekent zijn "leden bij 55 jaar al tot lid te maken. Dat A.O.W.-ers "financieel tot onze zwakste bevolkingsgroep zou behoren, "is ook erg aanvechtbaar. Voor velen betekent het een "prima verbetering, einde van het betalen van de premie "volksverzekering en het ontvangen van een behoorlijk "staatspensioen. In de naaste toekomst wordt dat steeds "beter, daar praktisch iedereen in een bedrijfspénsioen- "fonds zit en de duur van het dienstverband steeds effec tiever resultaat gaat geven. "Ten tweede: reinigingsrechten naar draagkracht is naast "praktische onuitvoerbaarheid, ook zeer aanvechtbaar. "Inkomstenbelasting en premie volksverzekering worden naar "draagkracht berekend en zeer progressief uitgevoerd; dat "daarnaast ook kleine belastingvormen zoals reinigingsrech "in deze vorm zou worden gegoten is mijns inziens zeer "onbillijk. "Ten derde: reinigingsrechten naar rato van het aan te "bieden huisvuil zou uit billijkheidsoverweging nog in aan "merking kunnen komen. Maar ook hierbij geldt de prak tische onuitvoerbaarheid als doorslaggevende motivatie. "Tot slot wil ik nog opmerken, dat de onroerend goed belas- •ting, die een belangrijke bijdrage levert aan de algemene middelen van onze gemeenterekening en dus het exploitatie tekort van de vuilnisophaaldienst dekt, al sterk differen tiërend werkt. ereni -6-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1979 | | pagina 151