-11- "Wat de taakuitvoering betreft, vinden ook wij een goede "gedachte om voortaan jaarlijks een programma op te stelle "van de werkzaamheden in het komende jaar, dat als leidraa "kan dienen voor het gewest. "De procedure tot vaststelling van een werkprogramma moet "voordat het wordt vastgesteld, wel de goedkeuring hebben "van de deelnemende gemeenten. "In de bezinningsronde hebben wij ook gepleit voor afschaf "fing van het vetorecht. Nu in de nota staat te lezen, dat "er van vetorecht geen sprake meer zal zijn. "Het lijkt ons een goed idee, dat gemeenten nu vrijblijven "mogen deelnemen aan taken en bevoegdheden en in die zin "kunnen we ook meegaan in de kostenverdeling, waarin de "kosten alleen worden gedragen door gemeenten die dus mee- "doen "Onze mening komt dan in algemene zin overeen voor wat de "taken betreft in deze discussienota. "Hoofdstuk 4. Grondslag en structuur. "Zoals de gewestraad nu wordt bemand, is voor ons onaan vaardbaar. "Ik heb er bij de behandeling van de gemeentebegroting al "op gewezen, dat wij als fraktie geheel buiten spel staan. "Wij hebben ons kandidaat gesteld voor de gev/estraad, maar "we zijn op een welhaast ondemocratische manier geweerd; "dat was voor ons een teleurstelling. "Zolang er geen rechtstreekse verkiezingen worden ingestel< "wordt onze partij gev/eerd en dat is ook gebleken in bijna "alle kleine gemeenten met de onlangs gehouden verkiezin- "gen voor deze gewestraad. "Mijnheer de voorzitter, ik weet wat u hierop zal antwoor- "den: rechtstreekse verkiezingen betekenen in wezen een "vierde bestuur (en dat wijzen wij ook af). "De oplossing zou zijn, zo snel mogelijk West-Brabant onde "een gewest brengen, dat zou de voorbode zijn voor de toe- "kornstige structuur en dan kunnen we fungeren als een "politiek forum en is er ook de wettelijke mogelijkheid da "er verkiezingen worden gehouden en dan betekent die vierde "bestuurslaag niets anders dan een overgangsperiode van "enkele jaren totdat de reorganisatie een feit is. "Maar u zult dit weer wel niet begrijpen, zoals gev/oonlijk "het geval is als wij iets voorstellen. "Wat verder de bezetting van de gev/estraad betreft, daar "zijn v/ij ook niet gelukkig mee. Onze stelling was: geen "burgemeesters in de gev/estraad. Ten eerste omdat deze "reeds zitting hebben in de commissie voor advies en bij- "stand en ten tweede omdat burgemeesters benoemd zijn en "niet gekozen door de bevolking. "Wel kunnen v/ij instemmen rnet het voornemen, dat de voor zitter wordt gekozen door de gev/estraad, al blijven v/ij "pleiten voor een onafhankelijke voorzitter. "V/ij zijn danook teleurgesteld door de houding van het "college, dat de huidige regeling wil handhaven, terwijl ei "toch door de deelnemende gemeenten overwegend bezwaar be- "stond tegen deze regeling, waarbij het voorzitterschap in "handen bleef van de twee grote centrumgemeenten. Nu heeft "men onder druk deze regeling iets democratischer opgesteld "en nu blijkt dat ons college dat niet nodig vindt. "Onbegrijpelijk -12-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1979 | | pagina 11