- 11 - Volgens het prae-advies aan de raad is aan die voor- waarden voldaan, zodat men tot intrekking kan over- gaan, maar deze toezeggingen zijn al gedaan op 4 mei 1977 door gedeputeerde Brokx met alleen dit verschil, dat onder voorwaarde 3 verbreding van de Noordlangeweg en een brug mogelijk wat later zouden worden uitgevoerd, maar wel binnen vijf jaar na aanvang van de werkzaam- heden van het kanaal. Waarom heeft men dan een jaar moeten wachten om tot een andere mening te komen? Onze fraktie heeft met deze voorwaarden alleen gebruik willen maken om op die manier dit kanaal tegen te houden. Het is niet fair, maar wij hadden geen andere mogelijk- heid. Wij zijn er nog steeds van overtuigd, dat wij de noodzaak van dit Mark-Vlietkanaal niet inzien. Wij 11 missen de overtuiging dat er werkelijk behoefte bestaat in West-Brabant aan een scheepvaartweg naar Roosendaal. Men verwacht dat met de aanleg van het kanaal de infra- struktuur in deze streek v/ordt bevorderd en het de werkgelegenheid ten goede komt, maar waar baseert men dieverwachtingen op? Op niets, op geen enkel feit, en dat is nu juist wat wij graag hadden gehoord. Er is geen kosten - baten analyse, geen cijfers over de te ver- wachten schepen, niets, alleen negatieve geluiden van het bedrijfsleven en de Kamer van Koophandel. Geen enkele reaktie van bedrijven met de vraag wanneer deze vaarweg er nu eindelijk eens komt. Alleen de meerderheid van het Provinciaal Bestuur en de Gemeente Roosendaal, denken er anders over en wensen dit omstreden kanaal. De Gemeente Roosendaal heeft al een kwart miljoen gulden 11 beschikbaar gesteld voor het maken van een havenplan aansluitend op de aanleg van het Mark-Vlietkanaal Mijnheer de voorzitter wij hebben tot het laatst toe verzet geboden maar tevergeefs. Het laatste wat wij zullen doen is tegen het voorstel stemmen. Tenslotte zit er toch nog een positief tintje aan dit kanaal, want als deze vaarweg is gegraven dan zal Dinteloord zonder bruggen een eiland zijn geworden, rondom in het water. Dat zijn onze gemeentegrenzen (behalve de suikerfabriek dan). Dit kanaal zou dan een goed argument zijn bij de provincie om een korrektie uit te voeren ten gunste van Oud en Nieuw Gastel. De voorzitter vindt het moeilijk om nog iets nieuws te zeggen met betrekking tot dit onderwerp, waarover al zo veel is gezegd. Het meest duidelijke standpunt is dat van de PVDA-fraktie en van de heer Sturris, die tegen de aan leg van dit kanaal zijn. Spreker zegt, dat het besluit tot de aanleg van het kanaal is genomen door een daartoe bevoegd gezag, welk gezag daarvoor gelden heeft gevoteerd. Hij is van mening, dat - 12 -

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 93