- 11 -
Volgens het prae-advies aan de raad is aan die voor-
waarden voldaan, zodat men tot intrekking kan over-
gaan, maar deze toezeggingen zijn al gedaan op 4 mei
1977 door gedeputeerde Brokx met alleen dit verschil,
dat onder voorwaarde 3 verbreding van de Noordlangeweg
en een brug mogelijk wat later zouden worden uitgevoerd,
maar wel binnen vijf jaar na aanvang van de werkzaam-
heden van het kanaal.
Waarom heeft men dan een jaar moeten wachten om tot een
andere mening te komen?
Onze fraktie heeft met deze voorwaarden alleen gebruik
willen maken om op die manier dit kanaal tegen te houden.
Het is niet fair, maar wij hadden geen andere mogelijk-
heid. Wij zijn er nog steeds van overtuigd, dat wij
de noodzaak van dit Mark-Vlietkanaal niet inzien. Wij
11 missen de overtuiging dat er werkelijk behoefte bestaat
in West-Brabant aan een scheepvaartweg naar Roosendaal.
Men verwacht dat met de aanleg van het kanaal de infra-
struktuur in deze streek v/ordt bevorderd en het de
werkgelegenheid ten goede komt, maar waar baseert men
dieverwachtingen op? Op niets, op geen enkel feit, en
dat is nu juist wat wij graag hadden gehoord. Er is geen
kosten - baten analyse, geen cijfers over de te ver-
wachten schepen, niets, alleen negatieve geluiden van
het bedrijfsleven en de Kamer van Koophandel. Geen enkele
reaktie van bedrijven met de vraag wanneer deze vaarweg
er nu eindelijk eens komt.
Alleen de meerderheid van het Provinciaal Bestuur en
de Gemeente Roosendaal, denken er anders over en wensen
dit omstreden kanaal.
De Gemeente Roosendaal heeft al een kwart miljoen gulden
11 beschikbaar gesteld voor het maken van een havenplan
aansluitend op de aanleg van het Mark-Vlietkanaal
Mijnheer de voorzitter wij hebben tot het laatst toe
verzet geboden maar tevergeefs. Het laatste wat wij
zullen doen is tegen het voorstel stemmen.
Tenslotte zit er toch nog een positief tintje aan dit
kanaal, want als deze vaarweg is gegraven dan zal
Dinteloord zonder bruggen een eiland zijn geworden,
rondom in het water. Dat zijn onze gemeentegrenzen
(behalve de suikerfabriek dan). Dit kanaal zou dan een
goed argument zijn bij de provincie om een korrektie
uit te voeren ten gunste van Oud en Nieuw Gastel.
De voorzitter vindt het moeilijk om nog iets nieuws te
zeggen met betrekking tot dit onderwerp, waarover al zo
veel is gezegd. Het meest duidelijke standpunt is dat van
de PVDA-fraktie en van de heer Sturris, die tegen de aan
leg van dit kanaal zijn.
Spreker zegt, dat het besluit tot de aanleg van het kanaal
is genomen door een daartoe bevoegd gezag, welk gezag
daarvoor gelden heeft gevoteerd. Hij is van mening, dat
- 12 -