-17- "Op ie radendag in Vouw op 5 november 1972 bij de oprichting "van dit streekgewest, heeft mijn fractiegenoot Hulshof een "motie ingediend, dat voorstelde om de'leden van de gewestraad "en het dagelijks bestuur rechtstreeks te laten kiezen, maar "deze motie werd afgestemd. Dit was een teleurstelling; we "zijn nu 6 jaar later en er is nog niets veranderd. "Nu wat de grondslag en structuur betreft, mijnheer de voor zitter. Of uw visie, dat de bestuurscolleges van dit streek- "gewest bemand moeten blijven door de gemeentelijke bestuurder; "ook de mening en opstelling is van het dagelijks bestuur van "het streekgewest, daar ben ik niet helemaal zeker van. "Ik proef uit de woorden van de voorzitter, burgemeester "Schneijder wel degelijk, dat hij niet afkerig is om te komen "tot een gekozen, onafhankelijke voorzitter. "Want ideaal zou het zijn een onafhankelijke voorzitter vol- "gens Schneijder en de mogelijkheid zit er in dat, als deze "bezinningsronde ten einde is, de conclusie daaruit kan zijn "om de gemeenschappelijke regelingen hierover weer te doen "herzien. Zoals u bekend is, heeft onze fraktie tegen deze "gemeenschappelijke regelingen gestemd, omdat wij menen, dat "een voorzitter op zo'n belangrijke post onafhankelijk en "tenminste gekozen moet zijn door de gewestraad, nog beter "ware het door de bevolking. "De hieraan verbonden kosten zijn dit ten volle waard, aange zien dit bestuurskosten zijn en we dan. in aanmerking zouden "komen voor een rijksbijdrage, zodat we dus tenslotte nog "voordeliger uit zijn. "Het zou ook betekenen, dat het wantrouwen, dat er nu bestaat "tegenover het dagelijks bestuur in belangrijke mate zou af- "nemen. Want om'.ook maar de schijn te verwekken, dat men mis- "bruik zou kunnen malven van deze dubbele funkties, n.l. als "voorzitter van een gewest waar de belangen van alle 17 deel nemende gemeenten voorop moeten staan en als burgemeester van "een grote centrumgemeente, waar de belangen van hun eigen "inwoners weer voorrang moeten hebben, had men deze dubbel- "funktie nooit mogen aannemen. "De gevolgen van deze wijziging heeft veel weerstand opgeroe- "pen bij diverse gemeenten, zodat men toch een bezinning op "zijn plaats vond. "Ook waren wij tegen de wijziging van de gemeenschappelijke "regeling om burgemeesters te kunnen kiezen en op te nemen in "de gewestraad. Deze wijziging komt de democratie niet ten "goede, aangezien burgemeesters benoemd zijn en niet gekozen. "In een lokale raad zoals de gemeenteraad, zitten ook geen "burgemeesters en zo hoort het ook in een verlengde lokale "raad "Wel dient het college van advies en bijstand als informatie- "kanaal gehandhaafd te blijven, bemand met burgemeesters en/of "wethouders, voor het geven van advies en bijstand. "Mijnheer de voorzitter, ik moet het nogmaals herhalen, een "goed voorbeeld hoe het sou moeten zijn, iat is het gewest "Twente, waar het presidium wordt bemand door iemand, die on- "afhankelijk en benoemd is door de Kroon en waar geen burge- "meesters, zelfs geen wethouders zitting mogen nemen in de "gewestraadTevens past dit gewest in de toekomstige structuur -18-

Raadsnotulen

Dinteloord: 1946-1996 | 1978 | | pagina 76